SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 1 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS OSNOVA V Spolupráce s rodinou • Rodina je místem primární socializace, škola je spolu s rodinou významným sociálním prostředím, je za socializaci spoluzodpovědná - spolupráce školy a rodiny je nutná, měla by zahrnovat stálý kontakt a dobrý vztah Překážky komunikace mezi školou a rodiči žáka s PCHE • Nezájem rodičů o život ve škole • Komunikace omezená na problémy • Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity • Obranná pozice rodičů Intervence ve spolupráci s poradenským pracovištěm • třídní učitel • výchovný poradce • metodik prevence sociálně patologických jevů • školní psycholog • speciální pedagog • Pedagogicko psychologická poradna (PPP) • Speciálně pedagogická centra (SPC) • Středisko výchovné péče (SVP) SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 2 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS Středisko výchovné péče (SVP) • poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče  forma ambulantní, stacionární, internátní (8týdenní pobyt)  forma individuální, skupinová  přímo práce s klientem ve středisku Intervence v zařízeních institucionální výchovy (ÚV a OV) • diagnostický ústav • dětský domov • dětský domov se školou • výchovný ústav  děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let  poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření  zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Legislativa  Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance  Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 3 Upozorňujeme, že tento materiál je pouze vodítkem k dalšímu studiu a nepostačí k pochopení kontexu a k dostatečnému „vědění“ (nejen pro testové otázky). VL a PS  Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví  Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2009-2012  Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008  RIEF S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha : Portál, 2010  Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů