Problémoví školáci Smlouvy škol s rodiči zlobivých dětí? Zatím jich je 54 03.11.2011 14:15 Aktualizováno 03.11. 15:50 Smlouvy se školou zatím podepsalo 54 rodičů, řeší se v nich hlavně problémy dětí s nekázní a záškoláctvím. Smlouvy od září testuje 35 základních škol. Pokud se osvědčí, mohly by se plošně rozšířit od příštího školního roku. Na tiskové konferenci to řekl ministr školství Josef Dobeš. Učitelé si smlouvy zatím vesměs chválí, formulář s razítkem ministerstva jim prý dává nástroj, jak přimět k odpovědnosti na výchově i rodiče. "My věříme, že v 90 procentech případů jim (smlouva) pomůže," myslí si ministr. Když má žák ve škole problémy, v první fázi se učitel snaží s neukázněným dítětem pracovat společně s třídou. Pokud ani pak nenastane zlepšení, nastupuje smlouva s rodiči, v níž se stanoví, jak prohřešky řešit. Například kdyby žák soustavně vyrušoval v hodinách, musel by práci nahradit po vyučování. Dvě smlouvy s rodiči už uzavřeli třeba v Základní škole Mendelova v Praze. Zástupkyně ředitele Zdena Wejmelková popsala případ malého chlapce, který byl agresivní na ostatní děti i učitele, hrnuly se na něj stížnosti a domluvy nepomáhaly. Ministerstvo ale připravilo modelové situace, jak řešit různé kázeňské prohřešky, škola si pak smlouvu jen upravila. Poté se sešli s rodiči i s malým výtržníkem a sepsali kroky k nápravě. "Tam jsme pochopili, že to dítě vlastně třeba někdy i neví, co dělá, nebo není schopno to nějakým způsobem ovlivnit," dodala Wejmelková. Chlapci nakonec doporučili návštěvu psychologa a učitelky se domluvily, že jej budou například víc chválit, aby si nepřipadal neustále káraný. Formulář předpřipravený ministerstvem si chválí ředitel pražské ZŠ Rakovského Pavel Nedbal. "Žádný z rodičů pak nemá možnost přijít s tím, že je to (řešení problémů žáka) po právní nebo jiné stránce špatně, což se dřív často stávalo," tvrdí. "My nechceme nikoho trestat," upozornil jeden z autorů projektu, dětský psycholog Václav Mertin. "Chceme, aby školy sobě a rodičům nabízely řešení," uvedl. Za dva měsíce, co školy smlouvy testují, se prý nejčastěji řeší nekázeň, neplnění školních povinností, záškoláctví a nevhodné chování v hodině. Smlouvy s rodiči ale nebudou pro otce a matky povinné. Nejvíce problémových dětí však pochází z rodin, kde se rodiče o výchovu příliš nestarají. "Škola má povinnost s tím dítětem dál pracovat," konstatoval Mertin. Dodal, že na rodiče často zafunguje formulář s ministerským razítkem a že si uvědomí, že situace je vážná. Kdyby problémy pokračovaly a rodiče by dál odmítali podílet se na řešení, v krajní situaci by se případ předal sociálnímu odboru, který by jim mohl třeba odebrat dávky. Podobný systém funguje například ve Velké Británii, sám Dobeš prý podobné smlouvy používal ve své praxi psychologa. Pokud se smlouvy osvědčí, chtělo by je ministerstvo nabídnout k využití všem školám od příštího školního roku. FOTO: JAN SCHEJBAL AUTOR: ČTK SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY Výchovný plán Co s problémovými žáky? Smlouvu se školou má 95 rodičů 23.02.2012 15:22 Individuální výchovný plán, který má řešit problémy žáků s nekázní a záškoláctvím, ke čtvrtku podepsalo 95 rodičů. Takzvanou smlouvu s rodiči testuje od loňského září 35 základních škol, z nichž dvě třetiny už navštívila pracovní skupina ministerstva školství. Ministerstvo registruje 601 případů, kdy se zlepšilo chování dětí i bez podpisu smlouvy po přípravném jednání s rodiči, řekl ve čtvrtek novinářům ministr školství Josef Dobeš (VV) při kontrole Základní školy ve Velvarech. Smlouva obsahuje reálné úkoly a závazky pro školu, rodiče i samého žáka a zúčastněné strany ji podepíšou až po projednání výchovných problémů. Školy ji hodnotí jako užitečný nástroj, poukazují ale i na nutnost jejího meziresortního působení. Podle Dobeše bylo zatím podepsáno 20 smluv na prvním stupni a 75 na druhém. Na velvarské škole vzniklo 13 smluv na prvním a pět na druhém stupni. Dobeš uvedl, že na základě zpětných vazeb ze škol vše směřuje k tomu, že v otázce problémů s chováním je to dobré řešení. "Moje politické rozhodnutí je v tomto (projektu) pokračovat," prohlásil. Pilotní projekt má být vyhodnocen v červnu, zatím prý ale není jasné, zda poté pojmout smlouvy s rodiči závazně, či dobrovolně. Sám Dobeš ale očekává, že ho ministerstvo pojme jako model, který bude možné nepovinně využít ve školách. Zapojené školy by měly získat finanční podporu z individuálních národních programů. Souběžně musí naplno začít pracovat meziresortní komise, hlavně v oblasti sociální a zdravotní, dodal Dobeš. Řešení problémů Na přesahy problematiky ve čtvrtek upozornili také zástupci základních škol. Například ředitelka pardubické základní školy Svítání Miluše Horská poukázala na nutnost zapojení ministerstva zdravotnictví v otázce omluvenek žákům od lékařů, kteří nyní mohou podle ní školu odmítnout s poukazem na ochranu osobních údajů dětí. Ministerstvo sociálních věcí zase mohlo v minulosti pomoci řediteli velvarské školy Petru Doškovi ve dvou případech, kdy jeho žáci skončili v centru Klokánek a v nápravném zařízení. Podle něj chybí legislativní podpora a vlastně neví, co s problémovými rodinami. Uvítal by i finanční příspěvek na výchovného poradce, který by pracoval na plný úvazek. Ředitel mělnické ZŠ Jindřicha Matiegky Vladimír Škuta by naopak hlasoval pro regionálního poradce, který by měl zkušenosti z více škol a bylo by možné se na něj v případě nejasností obrátit. Tento metodik prevence rizikového chování dětí by mohl dál vzdělávat i personál školy. Podle vedení zúčastněných škol je nutné ještě diskutovat i o termínu, v jakém je vhodné řešit vzniklé problémy s žáky a rodiči. Ve Velvarech se prý vyplatil horizont 14 dnů, v Mělníku i dva měsíce. FOTO: ROBERT SEDMÍK, PROFIMEDIA AUTOR: ČTK