Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)  Ústavní výchova  Nařizuje ji soud podle občanského zákoníku (dřív zákon o rodině) nebo podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže  Důvody: výchovné; sociální  Ochranná výchova  Nařizuje se podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže dětem 12- 18 let  Důvody  12-15 let – čin, za který lze podle trestního zákona uložit výjimečný trest  15-18 let – trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít větší efekt než trest odnětí svobody Umístění dítěte/ mladistvého do školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy  rodiče neschopni z různých důvodů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte v rodině  PCH - ohrožují zdárný vývoj dítěte  dítě porušuje zákonné normy – trestný čin  dítě mezi 12 -15 rokem porušuje zákonné normy - výjimečný trest  dítě trestně odpovědné porušuje zákonné normy - alternativní trest Legislativa • zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních • vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Ústavní výchova x Ochranná výchova ÚV • nařízena soudem • určena pro nezletilé do 18 let (19; 26 let) • sociální důvody • zdravotnická a školská zařízení • dětské domovy • dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, • diagnostické ústavy a • výchovné ústavy) • základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte OV • uložena soudem, • 12. – 15. let: za čin, za který uložit výjimečný trest • 15. – 18. let jestliže splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody • uskutečňuje se ve školských zařízeních • dětské domovy se školou • výchovné ústavy • základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin - naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a) diagnostický ústav b) dětský domov c) dětský domov se školou d) výchovný ústav • děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let • poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření • zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Školská zařízení pro výkon ÚV a OV  Diagnostický ústav (DÚ) • děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců ( důvodem poruchy chování) • délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly  diagnostické  vzdělávací  terapeutické  výchovné a sociální  organizační  koordinační • DÚ poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření • základní organizační jednotka - výchovná skupina – člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí • děti školou povinné chodí do tříd kde jsou vzdělávány podle vzděl.programů ZŠ, ZŠ praktické • pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou, diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání • ve třídě max. 8 žáků • po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením 1) zpět do rodiny 2) dětského domova - nemá závažné poruchy chování 3) dětského domova se školou 4) výchovného ústavu Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež Diagnostický ústav pro děti a mládež Dětský domov ÚV Dětský domov ÚV Dětský domov se školou ÚV (OV) Dětský domov se školou ÚV (OV) Výchovný ústav ÚV Výchovný ústav ÚV Dětský domov (DD) • zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou , které nemají závažné poruchy chování ve věku od 3 do 18 let ( do 26 let) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) • děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou • umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky • nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin • ve škole třídy s max. počtem 8 dětí • vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální • žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků • podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků Výchovný ústav (VÚ) • mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV • dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ • plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální • základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max.počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje  Praktická škola  Odborné učiliště  SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík  nízká společenská kompetence,  nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání  nízký skór sociální integrace,  tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné,  vysoká míra kriminality,  muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy",  u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem. Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR  Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR)  Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR)  Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV)  Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR)  Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV)  Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011  Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči Literatura a zdroje • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008  Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů