Stádia vývoje osobnosti dle věku Biologické, sociální a psychologické determinace osobnosti Mgr. Jan Krása, Ph.D. ¨Fylogeneze ¨Antropogeneze ¨Ontogeneze - těžiště zájmu vývojové psychologie ¨Embryogeneze – vývoj embrya (končí 9. týden) ¨Fetogeneze – vývoj plodu (od 9. týdne po oplození) ¨Mikrogeneze – otázka neuropsychologie a kognitivní psychologie ¨Patogeneze ¨Vývoj imunitního systému ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨Haeckelův zákon (O opakuje F) je dnes ve svém naivním pojetí překonán, nicméně v rámci embryogeneze (u člověka) lze spatřit fázi gastruly a žaberních oblouků. http://21stoleti.cz/wp-content/uploads/Haeckels-embryos-486x386.jpg http://www.dabase.org/LorenzAndGeese4.jpg ¨Je složena z: ¨2% genetické informace (exony a introny) ¨98% tvoří nekódující DNA (obsahuje i retrovirové řetězce) ¨Geneticky jsou předávány vzorce chování do úrovně reflexů a vrozených vzorců chování. +Imprinting. (K. Lorenz) ¨2,5 miliónů let: H. rudolfensis – první kamenné nástroje – rozbíjení velkých kostí ¨2,2 miliónů: H. habilis (patrně slepá větev) ¨2 milióny: maso tvořilo značnou část diety – asi přechod k „power-scavenging“ (Bickerton, 2009) ¨ ¨1,8 miliónů let: H. ergaster, H. erectus ¨Cca 800 tisíc let: ovládnutí ohně ¨lidské druhy začaly aktivně lovit – počátek dělby role: muž x žena (nejstarší dochované doklady oštěpů jsou ovšem staré 400.000 let) ¨Cca 800 tisíc let: První doklady výstavby jednoduchých příbytků ¨biologická determinace – nature = dědičnost ¡Lombroso: „Zločincem se člověk rodí“ ¨vliv prostředí – nurture = výchova ¡Watson: „Udělám vám z dětí, co budete chtít“ ¡Schopnost učit se fonémům (jen) vlastního jazyka ¨vliv sociálních tlaků – socializace ¨vliv vlastní osobnosti ¨=BIO-PSYCHO-SOCIÁLNÍ determinace duševního vývoje ¨ C:\Users\Dylan\Desktop\ladybug.jpg C:\Users\Dylan\Desktop\trees.jpg ¨Prenatální ¨ Novorozenecké (do 1 měsíce) ¨ Kojenecké (do 1 roku) ¨ Batolecí (do 3 let) ¨ Předškolní období ¨ Školní věk – mladší, střední, starší ¨ Dospívání (adolescence) ¨ Dospělost – mladší (20-40), střední (40-50), starší (50-60) ¨ Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) 1.Do uhnízdění blastocysty – do 3. týdne 2.Embryonální období – do 9. týdne (12. týden) 3.Fetální období – do 40. týdne ¨ ¨Plod reaguje na různé podněty. Vnímá, neb vývoj smyslových orgánů je dovršen již před porodem (u zraku je to problematické). Plod již patrně sní. ¨„Rané zkušenosti tvoří základ, který ovlivňuje způsob zpracování nových podnětů“ (Vágnerová, 2012, s. 31) ¨ http://www.gyneka.cz/_uploadams/image/vyvoj_embrya.jpg ¨Jako první vnější smysl se vyvíjí hmat, resp. vnímání kožními nervy. Vyvíjí se souběžně s vestibulární citlivostí od 7. týdne a je dovršen na konci 20. týdne těhotenství. ¨V tu dobu se objevují reakce na lehké dotyky těla, popř. prudké odtažení při píchnutí. ¨ somatosenzoricky_a_motoricky_homunculus.jpg penile-homunculus.jpg sensory_homunculus.jpg ¨U člověka se rozvíjí prenatálně cca od 11. týdne těhotenství a plně zralé jsou kolem 30. týdne. ¨Člověk čichá třemi soustavami receptorů: ¨1. Čichovou soustavou jako takovou (horní část nosní dutiny ¨2. Citlivými zakončeními trojklanného nervu ¨3. Vomeronazální sliznicí (tzv. Jacobsonův orgán) cich2.jpg hlavové nervy2.jpg 3D ultrasound and newborn baby-771083.jpg ultrasound1.jpg ¨od 7. měsíce dokáže odlišit matčin hlas od ostatních vjemů, uklidňuje jej tlukot matčina srdce ¨DeCasper, Spence (1986): když matky četly svým dětěm posledních 6 týdnů před porodem určitý text, děti tento text preferovaly před jinými texty (dokonce, když jej četly jiné ženy) ¨Mehler et al. (1988; Nazzi et al., 1998) ukázali, že čtyřdenní děti rozlišují mezi různými jazyky. ¨U měsíčních dětí je vnímání řeči kategorické (slyší b nebo p; Eimas et al., 1971) a to i u cizích jazyků (Trehub, 1976), čehož už dospělí nejsou schopni. ¨ https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqsaID5RIaA4uK8mTugBDebncm0eA__CAMtkWvVBD1dOi Ql46B ¨Nejdramatičtější krok v lidském životě ¨Potřeba je: klid, ztlumení světla, položení dítěte na matčino břicho (otec při matce?) ¨ novorozeně ¨Poporodní blues – až 80% rodiček; vyčerpanost, rozlada, slabé nervy ¨ ¨Poporodní deprese – až 10 %; těžký smutek, pocity beznaděje, neschopnost rozvinout kladný vztah k dítěti nebo naopak úzkostlivá péče a strach, že „nejsem dobrá matka“, nezájem o okolí, těžká vyčerpanost ¨ ¨Poporodní psychóza - méně než 1 % rodiček, nekontrolovatelná úzkost, extrémní výkyvy nálad, poruchy koncentrace a vnímání času, dezorientace, případně i halucinace, bludy… ; obvykle 2 – 4 týden po porodu, útlum v řádu měsíců ¨Průměrně: 3,3-3,5 kg x 50cm ¨ ¨Organismus dítěte se odděluje od organismu matky. ¨Po porodu leží dítě na pevně podložce a vnímá svoji hmotnost zcela jinak. ¨Je vystaveno intenzivnímu osvětlení, relativnímu chladu, hluku … ¨Musí samo dýchat, přijímat potravu, vyměšovat a udržovat svoji tělesnou teplotu. ¨ ¨Mění se i tělo a psychika matky. ¨Druhy chování: hluboký spánek, lehký spánek, dřímota, klidný bdělý stav, aktivní bdělý stav, pláč Brazelton (1967) ¨je vybaven reflexy, které často do několika týdnů zanikají. ¡Úchopový reflex ¡ dítě je schopno se do 2 hodin po porodu chytit člověka a udržet se: ¡https://www.youtube.com/watch?v=WdSGWcoNCvY ¨ http://www.capturedbycarrie.com/blog/wp-content/uploads/2010/11/1109-newborn-baby-photographer.jpg ¨Moroův reflex ( úlekový objímací) ¨po silném zvukovém podnětu nebo při ztrátě rovnováhy, dítě rozhodí končetiny a vzápětí je pokrčí do fetální polohy ¨stejná reakce – když trhnu podložkou ¨https://www.youtube.com/watch?v=PTz-iVI2mf4 ¨Tonický šíjový reflex (šermířská pozice) ¨položíme dítě na záda a hlavu natočíme jedním směrem (př. nalevo → levá ruka a noha se skrčí, pravá strana je uvolněná) ¨dítě je na zádech a hlavičku má na jednu stranu, ne té straně dojde zároveň k pokrčení končetin, na opačné straně je ¨snížený svalový tonus ¨https://www.youtube.com/watch?v=dPyBzlD-854 ¨ Hledací reflex ¨dítě leží na zádech, pošimráme ho na jedné straně tváře a ono tím směrem natáčí hlavičku a otevírá ústa ¨https://www.youtube.com/watch?v=b0CLcNtOOEQ ¨ ¨Chodící reflex -dítě bude pokrčovat střídavě nohy, ale když ho pustíme tak spadne ¨https://www.youtube.com/watch?v=JMC_Retz7ck ¨ ¨Plantární reflex ¨při pošimrání na noze, roztáhne prsty ¨https://www.youtube.com/watch?v=AgmEnrVvW_0 ¨ ¨Babinského reflex ¨ ¨https://www.youtube.com/watch?v=oI_ONptx2Ns ¨ ¨Plavací reflex ¨ ¨https://www.youtube.com/watch?v=fbSCSHzXkrI ¨rozpoznává tvář své matky – přestane cumlat dudlík, když na něj promluví a dívá se déle do její tváře než na jiné ženy ¨rozpozná lidské tváře od 12 týdnů ¨má všechny mimické výrazy pro základní emoce ¨ http://www.tusculum.edu/faculty/home/tharlow/Gateway%20Development/images/1101.jpg ¨ Vývoj motoriky probíhá odshora dolů (hlava, ruce, tělo, nohy) ¨Vývoj probíhá od hrubých pohybů k jemným (klíšťkový úchop od cca 9. měsíce). ¨Vývoj probíhá od paralelního pohybu obou končetin k oddělenému pohybu jedné končetiny. ¨Princip vývojového směru (gradientu) ¨ Kefalokaudální (od hlavy k patě) ¨ Proximodistální (od centra těla k periferii) ¨ Ulnoradiální (od malíčkové strany dlaně k palcové) ¨P. střídavého „proplétání“ antagonistických neuromotorických funkcí (flexorů a extenzorů) ¨P. funkční asymetrie (tendence k postupné specializaci L a P strany těla (prvním projevem je tonický šíjový reflex – „poloha střelce“) ¨ ¨P. individuálně řízené maturace (všechny zákonitosti neplatí pro všechny stejně) ¨P. autoregulace (dítě se ke svému optimu dostává na základě zrání prostřednictvím „výkyvů“) https://psicologia12h.files.wordpress.com/2010/12/50768662.jpg ¨od 3. měsíce, při položení na bříško začíná „pást koníčky“ ¨od 6.-7. měsíce sedí (s oporou), předá si hračku z ruky do ruky ¨od 9. leze a sedí bez opory ¨od 11.-12. měsíce se postaví a chodí – samo si přiblíží žádoucí objekt ¨ ¨ http://asmira77.r.worldssl.net/oFqeaCHCVpR_s742xn.jpg ¨Nejprve dozrávají vizuální a senzo-motorická centra Gazzaley: Exploring the Crossroads (YouTube) ¨První orientované poznávaní má orální charakter (srov. Freudovo orální stádium). ¨V 2. měsíci se rozvíjí poznávací funkce ruky. ¨Dítě musí být stimulováno (přiměřeně). ¨ ¨Nejdříve se rozvíjí oblast vnímání a manipulace s předměty – Piaget (1966) toto období nazval: ¨Fáze senzomotorické inteligence. 1.Stadium primární kruhové reakce (1-4 měsíce): ¨Typickým znakem je koncentrace na vlastní tělo a jeho projevy. Dítě s potěšením opakuje celkem dlouho určité pohyby (rukou, nohou). Uspokojení přitom plyne z pouhé činnosti (aktivita ještě není prostředkem k dosažení nějakého cíle). ¨Takto vlastně zdokonaluje svoji činnost. ¨Ke konci 1. trimestru odlišuje živé bytosti od neživých předmětů. Dokáže odlišit dotek sebe sama, někoho jiného a nějakého objektu (Papoušek, Papoušková, 2000) ¨ ¨2. Stadium sekundární kruhové reakce (4.-8. měsíc) ¨Kojenec dovede sledovat objekt bez většího omezení. Vlastní aktivita přestává být cílem a stává se prostředkem (poznávání). Náhodně objevený efekt pohybu se stává cílem (zavěšené hračky, zvuky). Spoluúčinkuje zde paměť (opakuje žádoucí aktivity s pamatovanými objekty) a vzniká pojetí příčinné souvislosti. ¨Rozvíjí se vědomí trvalosti objektu – svět a objekty existují stále nezávisle na dítěti (schování hračky – hledání v 8. měsících) – posilováno hrou. ¨S různými předměty zachází různě. ¨V této fázi se rozvíjí i základní percepční konstanty: ¨Tvarová konstanta – dítě později pozná věc, i když ji vidí z jiných úhlů. ¨Konstanta velikosti – poznává předmět, i když na sítnici vrhá menší obraz, když je dále. ¨Konstanta barvy – rozpozná tentýž předmět i v rozdílném nasvětlení. ¨3. Stadium terciální kruhové reakce (8.-12. měsíc) ¨Dítě je více zaměřeno na cíl a dokáže určité dění anticipovat (předvídat). Nyní je schopno postupovat i opačně: stanoví si cíl a hledá vhodné prostředky. Nejdříve užívá osvědčené prostředky, poté experimentuje a kombinuje různé činnosti (aby si přitáhlo hračku, stáhne celý ubrus … využívá dospělého). Ke konci období dokáže překonat naučený stereotyp a hledá jiné řešení. ¨V 9. měsících dokáže dodržet správné pořadí dvou činností, ve 12 tří činností. ¨V kojeneckém věku je kategorizace předmětů založena především na percepční analýze – některé objekty se podobají, jiné méně. ¨Ke konci období se rozvíjí i symbolické uvažování např. v pasivním porozumění slovním výrazům. ¨V tomto období převažuje implicitní, nedeklarativní, neuvědomovaná paměť – dítě zkušenost uchovává, horší je to s vybavením, resp. se schopností vyjádřit vzpomínku. ¨Kolem 6.-8. měsíce se začíná rozvíjet i deklarativní, explicitní paměť – velkou roli v tom hraje osvojení si řeči. ¨Pro zapamatován ínového objektu potřebuje dítě v 6 měsících 6 opakování, v 9 měsících 3 a po jednom roce již jen jednu prezentaci objektu (myelinizace mozkové kůry). ¨Episodickou deklarativní paměť nemají kojenci rozvinutu – dětská amnézie. K autobiografické paměti potřebují děti jazykové prostředky, uvědomění sebe jako aktéra, časoprostorovou orientaci (srov. dopad spánku). ¨ ¨2. měsíc – dochází k vokalizaci, „broukání“ ¨6. měsíc – žvatlání (slabiky), sluchová ostrost, vyjadřuje nespokojenost a požadavky jinak než pláčem ¨ kanonické žvatlání („dada“, „mama“) ¨8.-10. měsíc – dítě rozumí jednoduchému verbálnímu sdělení ¨12. měsíců – umí několik „globálních“ slov=holofrází (jedno z prvních je zápor, „ne“) ¨+Preverbální schopnost komunikovat - znakování ¨Emoce jsou hlavním prostředkem primární komunikace. ¨Pláč ¡z hladu ¡ze zlosti ¡z bolesti ¡z frustrace ¡Pokud na pláč reagujeme, děti získávají důvěru a v důsledku pláčou méně, než ty, které neutěšujeme ¡Úsměv ¡krátce po porodu, 2. týden - po krmení, 1. měsíc - je více sociální, 2. měsíc – rozeznává lidí a směje se pravidelněji ¨2. měsíc – reaguje úsměvem ¨4. měsíc – objevují se nové emoce: zlostná reakce ¨7. měsíc – dítě umí vyjádřit strach z cizích osob, stud ¨ https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS3a747wHRWHNtXWoIc1yXOuvwodHxHd3b8pDC0zzBTcZp x4nMR ¨Rodiče omezují svůj repertoár chování, přehánějí některé výrazy obličeje, výrazněji intonují… to pomáhá nastolit soc. kontakt a pomáhá při rozvoji dítěte. ¨Brazelton: synchronizovaný cyklus interakce matky a dítěte (trvá několik sekund): ¨Zahájení interakce (vzbuzení zájmu) - vyladění vzájemné pozice - pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) – „dialog“ (zapojení všech smyslových modalit, vrchol radostné excitace) – oslabení - odvrácení pozornosti ¨Nejprve (0-2 měsíce) dítě neodlišuje sebe a svět. ¨Spitz (1958) hovoří o preobjektálním období – nerozlišuje objekt (resp. člověka). ¨Mahlerová (1975) nazývá toto období autistickou fází – dítě je soustředěno především na sebe. ¨Dítě zatím není schopno odlišit aktivitu, která je jeho vlastní, od aktivity, kterou provádějí jiné osoby. ¨ ¨ ¨Dítě dokáže navázat oční kontakt + „sociální úsměv“ ¨2.-3. měsíc dítě začíná projevovat zájem i o okolí. Z hmatové percepce se pozornost přesunuje také k zrakové a sluchové percepci. Nejvíce dítě zajímají živé objekty – vzniká specifická kategorie. ¨Spitz (1958) je označuje jako předběžné objekty. ¨Období mezi 3. a 6. měsícem nazvala Mahlerová symbiotickou fází, neboť dítě se cítí být s matkou úzce spojeno (symbiotický vztah). ¨6.-9. měsíc – dítě je schopno odlišit známé a neznámé osoby. ¨Spitz (1958) nazval tuto fázi jako stádium specifického objektu, jímž se stává matka. V přítomnosti matky bývá dítě sociálně odvážnější. ¨Doklad změny pojetí mateřského objektu: do cca 7. měsíce děti často neprotestují, když jsou odloučeny od matky, je-li zachován jejich komfort. Po 7. měsíci dítě pociťuje separační úzkost, v nepřítomnosti matky pláčou a hledají ji. ¨ ¨Spolu s uvědoměním objektu matky si dítě uvědomí i samostatnost existence matky a musí přijmout fakt, že není součástí matky. ¨Tak vzniká separace na psychické úrovni v rámci uvědomování sebe sama jako samostatné bytosti.. Dítě dovede lépe odlišovat i svoje pocity. Vnímá rozdíl mezi tím, co pochází z těla a co z vnějšku. ¨Mahlerová nazývá pochopení vlastní samostatné existence jako psychické narození. http://img.blesk.cz/img/1/full/1627530-img-velikonoce-zvyky-tradice.jpg