Nekonečné sítě tvorby a poznávání v Automatických mlýnech ---------------------------------------- aneb workshop iniciovaný záchranou industriální památky Autor: Mgr. Pavla Kočová C:\Users\Pavla\Desktop\Výstavy a workshopy\mlýny automatic\Select_3G a a1G\IMG_1178.JPG Zdroj: http://www.mlynymestu.cz/ Automatické mlýny •industriální památka Pardubic od Josefa Gočára • •Její budoucí existence je v ohrožení. Hrozí, že město budovu zbourá. • •Jednotlivé instituce se snaží budovu zachránit, a to nejen veřejnými diskusemi a peticemi, ale i různými kulturními akcemi (představení, workshopy). •Iniciátoři veřejné diskuse nad budoucím využitím mlýnů: –Divadlo 29: •výstava k dílu Josefa Gočára •představení ROPA (site specific) –Uskupení Tesla: •workshop pro ZŠ a SŠ pod názvem Nekonečné sítě, který proběhl v září roku 2013 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Divadlo 29 •kulturní instituce v Pardubicích •nonkonformní scéna: –koncerty, představení –výstavy a workshopy –přednášky –konání Mezipatra •multimédia, grafika, sociální témata •spolupráce s pardubickou univerzitou • _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Site-specific •Umělecká činnost inspirovaná místem. •Dříve se takové tvorbě věnovali především umělci. Dnes jsou zapojování i představitelé neuměleckých oborů, kteří přispívají svým vnímáním genia loci. •Spontánní tvorba. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Uskupení Tesla •umělecká skupina v Pardubicích dlouho zabývající se industriální tvorbou a v poslední době spojující vědce, filozofy a výtvarníky pod „třetí kulturu“ v dlouhodobém projektu Idea univerzity • •aktivní účast v Pardubicích v rámci projektu Smart City ve snaze podpořit ochranu industriálních památek a oživit vztah škol a zdejších podniků • • •Ing. Alexandra Prokopová –tentokrát ve spolupráci s Veronikou Doutlíkovou Zdroj: http://utesla.cz/?page_id=1591 Autor: Petr Korunka Iniciační semináře U-Tesly •Nejen pro studenty, ale zprvu především pro učitele. –Motivační semináře a multimediální workshopy v rámci projektu Idea univerzity: •„Jídlo, sex a Schrödingerova kočka“ 9/2012 •„Psyché-Deliké“ 1/2013 •„Inventura Třetí kultury“ 2/2013 •„(R)evoluce“ 5/2013 •„ART & SCI“ 11/2013 •multimediální workshop „Kreativita“ s prof. Gibodou 2/2014 •„Creative Networking“ 3/2014 •„GAMA place in UPCE space“ 4/2014 •„Nerozum rozumu“ 9/2014 •multimediální workshop „Trialog“ 11/2014 •závěrečný multimediální workshop „Inventura“ 12/2014 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Struktura seminářů U-Tesly 1.přednášky „Pecha Kucha“ –každý z přednášejících má na svou přednášku 6 min 40 sec s ukázkou 20 obrázků, které komentuje –odborníci seznamují ostatními s novinkami svého oboru –místem konání bistro na FCHT 2.komentovaná výstava v Gama galerii, která je umístěna v ochozu prvního patra Fakulty chemicko-technologické pardubické univerzity 3.panelová diskuse –diskuse mezi odborníky na dané téma –zapojují se do ní i hosté 4.multimediální semináře –zpravidla dvoudenní, probíhající v jiný termín než iniciační semináře –aplikace poznatků a inspirace z motivačních a iniciačních seminářů _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 1/ „Pecha Kucha“ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Zdroj: http://projekty.upce.cz/idea/fotogalerie/chemie-idea.html 2/ „Galerie Gama“ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ C:\Users\Pavla\Desktop\Výstavy a workshopy\Biocosi\IMG_3228.JPG C:\Users\Pavla\Desktop\Výstavy a workshopy\Biocosi\IMG_3238.JPG C:\Users\Pavla\Desktop\Výstavy a workshopy\Biocosi\IMG_3257.JPG C:\Users\Pavla\Desktop\DSC_06991.jpg 4/ Multimediální seminář pro pedagogy na téma „Kreativita“ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Zdroj: http://utesla.cz/?p=1625&lang=en Automatické mlýny – Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Automatické mlýny – Nekonečné sítě •harmonogram workshopu: 1.1 hodina prohlídky návrhů na budoucí možné využití budovy Automatických mlýnů. Návrhy tvořili studenti různých fakult architektury. A prohlídka dobových fotografií někdejších pardubických průmyslových staveb. 2.1 hodina prohlídky všech budov Automatických mlýnů a jejich využití pro Site Specific aj. hry. 3.Workshop Nekonečné sítě 4.Prezentace prací 5.Nanopinion – prezentace nových technologií formou Pecha Kucha a dotazníkové šetření co se znalostí v oblasti nových technologií týče. 6.Diskuse nad zážitky a fotodokumentací v ateliéru školy _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Automatické mlýny – Nekonečné sítě •organizační forma workshopu: –studenti byli rozděleni do třech skupin –střídali se u výstavy, v místnosti určené pro workshop a u Nanopinia •počet studentů: 56 –studenti grafického designu Střední odborné školy cestovního ruchu v Pardubicích –1., 2. a 3. ročník _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Vstup do hlavní budovy Automatických mlýnů 1/ Prohlídka návrhů pro možné budoucí využití automatických mlýnů _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 1/ Industrial Nostalgia, nikoli Ostalgia …tady by mohl být náš aťas …J 2/ Prohlídka prostor Automatických mlýnů – hry Site Specific _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2/ Prohlídka prostor Automatických mlýnů – všude ještě s moukou _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Zákaz kouření J „Nevědomost má pravdě blíž než předsudek.“ 3/ Workshop Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3/ Workshop Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ •materiál a pomůcky: –skartovaný kancelářský papír a kotouče papíru do pokladen –lepidlo, nůžky –chirurgické rukavice –UV světlo – 3/ Workshop Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Oválný popisek: „Art-Bureau?“ 3/ Workshop Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ „Art-Bureau?“ 3/ Workshop Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Oválný popisek: „Výzkum nebo tvorba?“ „Výzkum nebo tvorba?“ 3/ Workshop Nekonečné sítě _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Oválný popisek: „Transdisciplinarita – nano, bio tvorba“ „Transdisciplinarita – nano, bio tvorba“ 4/ Výsledné práce pod UV světlem _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 4/ Výsledné práce pod UV světlem _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Tři Grácie a Marilyn Manson 4/ Výsledné práce pod UV světlem _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Nekonečné sítě biokracie 4/ Výsledné práce pod UV světlem _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Keep Thymolin Smiling 5/ Nanopinion _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Kde všude využít nano… 5/ Nanopinion _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Přednáška o Nano Testování 5/ Nanopinion _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Výstup – mimo rámec školy _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 1.Studenti se seznámili s tím, jak načíst prostředí, neboli procítit genia loci třeba skrze site specific. 2.Sami přemýšleli nad možným dalším využitím památky, aby z ní nezůstal jen brownfield. V úvahu byla vzata komerční i nekomerční využití. Hlavní iniciativou těchto projektů bylo zachování této památky. 3.Workshop pomohl rozšířit povědomí o problému Mlýnů mezi studenty, jejich přátelé, a tak byly rozpoutány „Nekonečné sítě“ komunikace, mezilidských vztahů. Tento pojem samozřejmě naznačoval i nekonečné byrokratické sítě, které mohou jakoukoliv aktivitu brzdit a zamotat. 4.Veškeré projekty U-Tesly s dalším subjekty pomáhají znovunalézat provinční identitu Pardubic, industriální tradici, znovuoživit návaznost vzdělávání na profesi; zároveň rozproudit komunikaci s ostatními městy, nejen v rámci ČR, ale si se zahraničím. Výstup v rámci výuky _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 1.Řízená diskuse po workshopu: –Studenti uznali v rámci svého oboru i nehumanitní oblast jako důležitou, byť v ní nemohou být erudovaní, ale jen v míře všeobecného povědomí o chemii, fyzice a nových technologií. –V budoucnu mohou řešit vizuální styl takto orientovaných firem či institucí. 2.Úvaha nad ostatními industriálními památkami Pardubic: –Areál Tesly u nemocnice, některé budovy Kávovin apod. –V případě Kávovin je nutné i upozornit, že se zabývají výrobou bezlepkových potravin. –Koncepce pro zaměstnanost v Pardubicích. 3.Environment vs. Industriál: –Diskuse nad šetrnými novými technologiemi s možnými dosud neprobádanými riziky. –Tyto dvě entity se nemusí navzájem vylučovat. Použité zdroje: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ •fotodokumentace autorky •ČEVORA, Josef. Mlýny městu: Veřejná diskuse. O. S. OFFCITY. Mlýny městu [online]. 2013 [cit. 2015-01-25]. Dostupné z: http://www.mlynymestu.cz/ •PROKOPOVÁ, Alexandra. Uskupení Tesla o.s.: Workshop s Pavlem Doskočilem. U-TESLA O.S. Uskupení Tesla o. s.[online]. 2013 [cit. 2015-01-25]. Dostupné z: http://utesla.cz/?page_id=1591 •2. iniciační seminář Chemie a Idea univerzity. In: [online]. Univerzita Pardubice [cit. 2015-01-25]. Dostupné z:http://projekty.upce.cz/idea/fotogalerie/chemie-idea.html •