Osnova – psychopedie Terminologie - mentální retardace (osoby s mentálním postižením) – vznik do 2 let - demence – získané postižení - sociálně podmíněná (zdánlivá) mentální retardace Etiologie - vliv dědičnosti - genetické příčiny - prenatální faktory - perinatální faktory - postnatální faktory Klasifikace mentální retardace dle stupně (dle MKN) + hodnoty IQ u jednotlivých stupňů - lehká (69–50) - středně těžká (49–35) - těžká (34–20) - hluboká (pod 20) - jiná (přidružená postižení) - nespecifikovaná (nedostatek informací) Klasifikace dle projevů chování - typ eretický - typ torpidní (apatický) - typ nevyhraněný Downův syndrom - chromozomální aberace – trizomie 21. chromozomu - tělesné příznaky: Poruchy autistického spektra - triáda příznaků: komunikace, sociální interakce, stereotypní zájmy - TEACCH program – individuální přístup, strukturace, vizualizace Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením - MŠ (integrace) - MŠ speciální - přípravná třída - přípravný stupeň Přípravná třída - zejména pro žáky se sociálním znevýhodněním - 1 rok - 7–15 dětí ve třídě - vzdělávání podle RVP PV Přípravný stupeň ZŠ speciální - pro žáky s těžším stupněm zdravotního postižení - vzdělávání podle RVP PV – nezapočítává se do povinné školní docházky - na 1–3 roky Základní vzdělávání - ZŠ (individuální či skupinová integrace) - ZŠ praktická - ZŠ speciální Rozdíly mezi ZŠ praktickou a ZŠ speciální - okruh žáků (dle stupně MP): lehké x středně těžké, těžké, hluboké, kombinované vady - rámcový vzdělávací program: RVP ZV LMP x RVP ZŠS - počet žáků ve třídě: 6–14 žáků x 4–6 žáků - materiální vybavení třídy: podobné běžné ZŠ x prostory pro relaxaci apod. - hodnocení: zpravidla klasifikací x slovní hodnocení - délka vzdělávání: 9 let x 10 let - získaný stupeň vzdělání: základní vzdělání x základy vzdělání Střední vzdělávání - střední odborné učiliště - odborné učiliště - praktická škola Odborné učiliště - 2–3 roky (vysvědčení x výuční list) - pro absolventy ZŠ praktické Praktická škola - jednoletá, dvouletá - dvouletá – uplatnění v manuálních a pomocných pracích - jednoletá – pro absolventy ZŠ speciální – uplatnění zejména v chráněném prostředí - vzdělávání podle vlastního RVP (RVP PRŠ I nebo RVP PRŠ II) Celoživotní vzdělávání - kurzy pro získání základního vzdělání - večerní školy Sociální služby - denní stacionář - týdenní stacionář - domovy pro osoby se zdravotním postižením - osobní asistence apod. (Zákon o sociálních službách)