Osnova – Specifické poruchy učení (SPU) Specifické poruchy učení (znát příznaky a zásady edukace) ¢ dyslexie ¢ dysgrafie ¢ dysortografie ¢ dyskalkulie ¢ dyspinxie ¢ dysmúzie ¢ dyspraxie Klasifikace dyskalkulie ¢ verbální (slovní označení počtu) ¢ lexická (čtení číslic) ¢ grafická (psaní číslic) ¢ operační (základní matematické operace) ¢ praktognostická (manipulace s předměty) ¢ ideognostická (pochopení pojmu číslo) Specifické poruchy chování ¢ ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou — nepozornost — hyperaktivita — impulzivita ¢ ADD – porucha pozornosti — nepozornost — snížená aktivita, denní snění ¢ ODD – porucha opozičního vzoru — nedodržování pravidel — nerespektování autority Etiologie poruch učení · lehká mozková dysfunkce (LMD) · dědičnost · neurotická nebo nezjištěná etiologie Screening poruch učení · testy deficitů dílčích funkcí (např. Pokorná; Kucharská, Švancarová; Sindelarová) o zrakové vnímání, sluchové vnímání, paměť, serialita, orientace v prostoru apod. · diagnostika a reedukace – spolupráce: o učitel o výchovný poradce (popř. školní speciální pedagog) o pedagogicko-psychologická poradna (PPP) o rodiče Formy vzdělávání a podpory žáků s SPU ¢ individuální péče poskytovaná třídním učitelem ¢ individuální péče poskytovaná speciální pedagogem ¢ „cestující učitel“ – pracovník PPP docházející do škol ¢ třídy individuální péče (výuka některých předmětů ve specializované třídě) ¢ třídy pro děti s SPUCH ¢ školy pro děti s SPUCH ¢ třídy při dětských psychiatrických léčebnách ¢ individuální a skupinová péče v PPP