Osnova – surdopedie Předmět surdopedie - výchova, vzdělávání, komplexní rozvoj jedinců se sluchovým postižením - okruh osob se sluchovým postižením: · neslyšící – praktická a úplná hluchota · ohluchlí – prelingvální x postlingvální ztráta sluchu · nedoslýchaví – lehká, středně těžká, těžká nedoslýchavost (rozdělení dle ztráty v dB) · osoby s tinitem · osoby s kochleárním implantátem - medicínské pojetí hluchoty x kulturní pojetí hluchoty (Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina) Stavba ucha * vnější ucho * střední ucho * vnitřní ucho Základní diagnostické zkoušky sluchu · OAE · slovní a tónová audiometrie · tympanometrie · vyšetření BERA, CERA Rozdělení sluchových vad · převodní vady · percepční vady · smíšené vady · centrální vady Pomůcky pro osoby se sluchovým postižením — sluchadla — kochleární implantát — FM pojítka — indukční smyčky — telefony se zesíleným zvukem — vibrační a světelné signalizační pomůcky — software pro PC a mobily Komunikační systémy neslyšících - vymezeny v zákoně č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, který novelizoval zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči · český znakový jazyk · znakovaná čeština · prstová abeceda · vizualizace mluvené češtiny · písemný záznam mluvené řeči Komunikační systémy hluchoslepých · Lormova abeceda · daktylografie · taktilní odezírání a vibrační metoda Tadoma Podmínky vzdělávání žáků se sluchovým postižením - právo na výběr vzdělávací cesty: o orální přístup o bilingvální přístup o totální komunikace - znalost problematiky sluchového postižení pedagogy, individuální přístup - zajištění logopedické péče podle potřeb žáků - úprava prostoru pro zajištění dobrých akustických podmínek - technické vybavení a kompenzační pomůcky - zajištění podmínek pro odezírání x zajištění tlumočníka znakového jazyka (v případě integrace) Systém péče a vzdělávání žáků se sluchovým postižením — Středisko rané péče pro sluchově postižené — SPC pro sluchově postižené — MŠ, ZŠ, SŠ pro sluchově postižené — integrace do běžné školy Střediska rané péče - služba sociální prevence dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách - služba poskytována celé rodině především v domácím prostředí (terénní služby x ambulantní služby) - pro děti od narození do 4 let (do 7 let u kombinovaného postižení) - podpora vývoje dítěte (zejména volba vhodné komunikační cesty) - zprostředkování kontaktu na odborníky - zapůjčování pomůcek a literatury - pobytové akce Standardní činnosti speciální SPC pro sluchově postižené — rozvoj orální komunikace (dechová, hlasová, artikulační cvičení) — individuální logopedická péče — sluchová výchova — nácvik odezírání — rozvoj vizuálně motorické komunikace (znakový jazyk) — kurzy ZJ pro rodiče, pedagogy - více viz příloha č. 2 vyhlášky 72/2005 Sb. Úkoly MŠ pro sluchově postižené — rozvoj hlasu — rozvoj zrakového vnímání, nácvik odezírání — sluchová výchova — rozvoj řeči — začátky čtení pomocí globální metody ZŠ pro sluchově postižené - možnost prodloužit docházku na 10 let - možnost úpravy obsahu učiva na úrovni ŠVP - předměty speciálně pedagogické péče – např. individuální logopedická péče SŠ pro sluchově postižené - učňovské obory – např. malíř, kuchař, truhlář, elektrikář - maturitní obory – gymnázium, asistent zubního technika, hotelnictví a turismus (Praha), informatika v ekonomice (Brno), předškolní a mimoškolní pedagogika (HK), informační systémy (Valašské Meziříčí) Vysoké školy - obory: Čeština v komunikaci neslyšících – FF UK Praha, Výchovná dramatika neslyšících – JAMU Brno - integrace – podpůrná střediska při univerzitách – např. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás při MU Brno – tlumočnické, zapisovatelské, asistenční služby