Jména autorů: (skupina ZŠ Pavlovská) Specialista: metodik Integrovaná tematická výuka -Téma r. 2015: „OBLEČENÍ“ Název sk.2: např: „OBLEČENÍ NA ZŠ PAVLOVSKÁ“ aneb „Oblečení“ badatelsky projektově a integrovaně v komunitní ZŠ Zajímá nás: - PROBLÉM: Lze ITV realizovat jako badatelsky orientované vyučování? - Případová studie jak studenti 4.roč. NŠ připraví BOV k tématu - Jaká bude účinnost výuky při BOV - Je vědecké bádání založeno na soutěži nebo spolupráci? Ročník: 5., 21 žáků (14 chlapců, 7 děvčat, 2 žáci opakují ročník, nutná individualizace) Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ: - Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce…další?? - Tématický okruh: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.Rozmanitost přírody, Živá příroda, práce montážní a demontážní…. - Průřezová témata: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.Enviromentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálnch souvislostech…. - Integrace mezi vzdělávacími obory: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.přírodověda, vlastivěda, český jazyk Kompetence: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.komunikativní, řešení problémů, pracovní, občanské VVC: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např. - žáci v rolích výzkumníků z různých států světa spolupracují na závěrečném výstupu - žák individualizovaně ve stanoveném čase vyplní test (pretest, posttest) - žáci si prostřednictvím didaktického testu ověří, co znají o navrženém tématu - žáci ve skupinách vytvoří paměťovou mapu na klíčové téma - žáci prezentují získané výsledky svého výzkumného týmu - aj. doplňte Místo realizace: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.třída, školní zahrada, atrium školy, čajovna, ……… Časová dotace: úvod (s pretestem) 45 minut, závěr (s posttestem) 45 minut, stanoviště 25 minut Pojmy opěrné: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.bavlna, puzzle, Pojmy nové: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.myšlenková mapa, konference vědců Dovednosti doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.: - žák aktivně naslouchá druhým - žák vyjadřuje samostatně své myšlenky - žák se nebojí říct svůj názor a prosadit si jej - žák ve stanoveném čase samostatně pracuje s didaktickým testem - žák ve skupině zpracovává informace pro prezentaci - žák prezentuje výsledky práce skupiny Didaktické prostředky: doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např.jmenovky s vlajkami států pro třídění do skupin, pretest- posttest, puzzle, myšlenková mapa, 1. METODIKA DLE SCÉNÁŘE VÝUKY doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např. Úvod ITV: 1, MOTIVACE: Vědecký tým celého světa: - pozdravení se s žáky a představení skupiny studentů (vědeckých specialistů) - žáci si viditelně nalepí na oblečení jmenovky s označením států (pracovní skupiny) 2, Ověření vstupních dat výzkumu a společného jazyka - pretest – rozdání žákům připravený test, individualizované řešení didaktického testu 3, Puzzle - rozdat každé skupině puzzle (obrázek oblečení, vlajka státu, informace o státě) - práce žáků ve skupinách – složení puzzlí - po složení puzzlí skupiny žáků zjistí jaký zastupují stát, připraví prezentaci svého státu 4, Motivační příběh - motivační příběh, navození atmosféry mezinárodní konference 5, Myšlenková mapa - vysvětlení a ukázka myšlenkové mapy - myšlenková mapa sk. 1,2,3,4 na téma OBLEČENÍ hromadná práce žáků (pomocná otázka k myšlenkové mapě: S jakými poznatky o oblečení jste k nám přicestovali?) - vyvození pojmů oblečení 6, Mezinárodní konference - zahájení „konference“ na téma Oblečení (analýza myšlenkových map) 7, Organizační pokyny ke skupinové práci - (rozdání plánů dne, hracích karet, …) Závěr ITV: 1, Příběh o vývoji oblečení 2, Ověření výstupních dat výzkumu a společného jazyka - Posttest, přesun na zahradu, 3, Závěrečná hra o oblečení - Didaktická hra obsahující sebekontrolu testu - vyhlášení výsledků závěrečné hry, nejúspěšnější skupiny a jednotlivce 4, Ovoce pro studenty aneb „Co jsem se naučil“ - skupinové vyplnění dotazníku a prezentace výsledků - rozloučení s žáky 2. SCÉNÁŘ HODINY - STRUČNÁ OSNOVA VÝUKY doplní každá skupina individuálně dle specializace! Např. Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod - Motivace - Seznámení s cílem hodiny - Kontrola žákovské přípravy Hlavní část -Procvičování opakování (opěrné pojmy) - Expozice nové učivo - Fixace upevňování kontrola pochopení probírané látky – Aplikace další aktivity k probírané-mu učivu Závěr - Shrnutí zopakování a probrané látky -Zhodnocení hodiny - Zadání úkolů pro příště 1, Vědecký tým celého světa: - Představení studentů-vědců specialistů - Nalepení jmenovek žáků s označením vlajek států (utajené pracovní skupiny) 2, Ověření vstupních dat výzkumu a společného jazyka Pretest - zjistit opěrné pojmy - co žáci ví o oblečení - zjistit jaké představy žáci mají o nových pojmech k tématu 3,Puzzle – složení puzzlí -příprava prezentaci svého státu 4,Motivační příběh „Mezinárodní konference“ -motivační příběh, navození atmosféry mezinárodní konference 5, Myšlenková mapa -vysvětlení a ukázka myšlenkové mapy -vyvození pojmu oblečení 6, Mezinárodní konference -prezentace států a výsledků týmů - analýza myšlenkových map 7,Organizační pokyny -rozdání plánů dne, hracích karet Hygienická přestávka a přesun na stanoviště frontální individuali-zovaná frontální ve skupinách frontální frontální ve skupinách hromadná frontální Didaktická hra: vysvětlování praktická činnost Práce s prac. Listem Doplňte Vyprávění Myšlenková mapa Prezentace výsledků Vysvětlování a diskuze 5 10 5 5 5 10 5 15-20 Jmenovky (př.1) 30x pretest (př.2) psací potřeby 4x Puzzle (př.3) Příběh (př.4) 4x myš. mapa (př.5) 4x Plán dne 4x Hrací karta (př.6,7) Závěr ITV Fáze výuky: viz Úvod IVZ Doplňte si 1, Příběh -realita a budoucnost 2, Ověření výstupních dat výzkumu a společného jazyka -Posttest Přesun na zahradu 3, Závěrečná hra o oblečení -Sebekontrola testu -Vyhlášení výsledků 4, Ovoce pro studenty aneb „Co jsem se naučil“ - skupinové vyplnění a prezentace dotazníku -Rozloučení Hromadná (frontální) Individuali-zovaná Hromadná ve skupinách Hromadná Hromadná ve skupinách Individuali-zovaná vyprávění Práce s prac. listem Didaktická hra a vysvětlení dotazník a diskuze 5 10 10 10 5 5 Příběh (př.7) 30x posttest, psací potřeby (př.2) 4x po 20 jablíčkách s otázkami (př.8) 4x dotazník (př.9) 3, LITERATURA: doplní každá skupina individuálně dle specializace a podle normy! 4, TEORIE: doplní každá skupina individuálně dle specializace a podle normy! 5, Otázky a autorské řešení - návrh: 5 otázek (4 odpovědi z nichž 1 je správně): doplní každá skupina individuálně dle specializace pro TEST.: 6, PŘÍLOHY: doplní každá skupina individuálně dle specializace a podle normy! např Ukázka Příloha č, 2 OVOCE, OVOCNÝ STROM A JÁ (PRETEST – POSTTEST) Milí žáci, tento zábavný test slouží pro vás i pro nás studenty, vědce, abychom zjistili, co víte i třeba nevíte, ale od nás se možná dozvíte o ovoci a ovocném stromu. Je to hra, tak doufáme, že bude vás i nás bavit. Pro vyhodnocení hry vyplňte čitelně následující dva řádky: Název školy:_________________________ třída: _________ Příjmení a jméno žáka_________________________________ Vaším úkolem v tomto testu je: - pozorně si přečíst otázku - z uvedených variant vybrat a zakroužkovat jednu odpověď. 1. Co potřebují ovocné rostliny k životu? a) vodu, slunce, živočichy, mraky b) vodu, slunce, půdu c) vodu, slunce, živiny, vzduch d) nevím 2. Ve kterém státě se v sadě nejvíce pěstují fíky na fíkovníku ? a) Slovensko b) Chorvatsko c) Japonsko d) nevím 3. Co patří mezi korunovační klenoty v Čechách? a) Svatováclavský náhrdelník Karla IV., královské žezlo, královské jablko, korunovační plášť b) Svatováclavská koruna Karla IV., královské železo, královská hruška, korunovační plášť c) Svatováclavská koruna Karla IV., královské žezlo, královské jablko, korunovační plášť d) nevím 4. O co se zasloužil císař Karel IV. v Čechách? a) o založení železnice b) o pěstování a výsadbu ovocných stromů. c) o postavení Eiffelovy věže d) nevím 5. Které z uvedených plodů ovoce NEroste na ovocném stromě? a) švestka b) brusinka c) meruňka d) nevím 6. Plody třešně obvykle dozrávají? a) v únoru – březnu b) v srpnu – září c) v červnu – červenci d) nevím 7. Čím lze zjistit hmotnost ovoce? a) metrem b) váhami c) odměrným válcem d) nevím 8. Jednotky pro měření výšky ovocného stromu, seřazené od největší až po nejmenší, jsou? a) km, m, cm, dm, mm b) km, m, dm, cm, mm c) km, dm, m, cm, mm d) nevím 9. Které ovoce z ovocné rostliny obsahuje nejvíce vitamínu C? a) ořech – ořešák b) jahoda – jahodník c) jablko – jabloň d) nevím 10.Pesticidy jsou chemické látky: a) kterými se ovocné rostliny ošetřují, aby úroda nepodléhala škůdcům a chorobám. Proto se musí ovoce omývat! b) v ovoci, které naše tělo chrání před stárnutím. Proto se NEmusí ovoce omývat! c) v ovocných rostlinách, které je chrání proti chorobám vznikajícím z nedostatečného přísunu vitamínu C. Proto se musí ovoce omývat! d) Nevím, proto ovoce vždy umývám Přejeme příjemný den a těšíme se na vaše výsledky. V Brně 5.4.2013. Autorské řešení OVOCE, OVOCNÝ STROM A JÁ (PRETEST – POSTTEST) Milí žáci, tento zábavný test slouží pro vás i pro nás studenty, vědce, abychom zjistili, co víte i třeba nevíte, ale od nás se možná dozvíte o ovoci a ovocném stromu. Je to hra, tak doufáme, že bude vás i nás bavit. Pro vyhodnocení hry vyplňte čitelně následující dva řádky: Název školy:_________________________ třída: _________ Příjmení a jméno žáka_________________________________ Vaším úkolem v tomto testu je: - pozorně si přečíst otázku - z uvedených variant vybrat a zakroužkovat jednu odpověď. 1, Co potřebují ovocné rostliny k životu? e) vodu, slunce, živočichy, mraky f) vodu, slunce, půdu g) vodu, slunce, živiny, vzduch h) nevím 2, Ve kterém státě se v sadě nejvíce pěstují fíky na fíkovníku ? e) Slovensko f) Chorvatsko g) Japonsko h) nevím 3, Co patří mezi korunovační klenoty v Čechách? e) Svatováclavský náhrdelník Karla IV., královské žezlo, královské jablko, korunovační plášť f) Svatováclavská koruna Karla IV., královské železo, královská hruška, korunovační plášť g) Svatováclavská koruna Karla IV.,královské žezlo,královské jablko,korunovační plášť h) nevím 4, O co se zasloužil císař Karel IV. v Čechách? e) o založení železnice f) o pěstování a výsadbu ovocných stromů. g) o postavení Eiffelovy věže h) nevím 5, Které z uvedených plodů ovoce NEroste na ovocném stromě? e) švestka f) brusinka g) meruňka h) nevím 6, Plody třešně obvykle dozrávají? e) v únoru – březnu f) v srpnu – září g) v červnu – červenci h) nevím 7, Čím lze zjistit hmotnost ovoce? e) metrem f) váhami g) odměrným válcem h) nevím 8, Jednotky pro měření výšky ovocného stromu, seřazené od největší až po nejmenší, jsou? e) km, m, cm, dm, mm f) km, m, dm, cm, mm g) km, dm, m, cm, mm h) nevím 9, Které ovoce z ovocné rostliny obsahuje obvykle nejvíce vitamínu C? e) ořech – ořešák f) jahoda – jahodník g) jablko – jabloň h) nevím 10, Pesticidy jsou chemické látky: e) kterými se ovocné rostliny ošetřují, aby úroda nepodléhala škůdcům a chorobám. Proto se musí ovoce omývat! f) v ovoci, které naše tělo chrání před stárnutím. Proto se NEmusí ovoce omývat! g) v ovocných rostlinách, které je chrání proti chorobám vznikajícím z nedostatečného přísunu vitamínu C. Proto se musí ovoce omývat! h) Nevím, proto ovoce vždy umývám Přejeme příjemný den a těšíme se na vaše výsledky. V Brně 5.4.2013. Příloha č. 5 Výsledný produkt myšlenkové mapy u dokumentaristů Příloha č. 6 Motivační příběh – konference Já : „Dobrý den vážení vědci, děkujeme že jste přiletěli z Vašich zemí na naši konferenci na téma, které jste si právě poskládali. Jaké je to téma?“ Děti: „Ovocný strom“ Já: „Správně. Teď nám každá skupina řekne, z jakého státu k nám přiletěla a něco o své zemi.“ Děti vypráví o svých státech informace z puzzlí popřípadě z vlastních zkušenost Poté bude jedna skupina po druhé vyprávět o svém státě. Já: „Jistě jste ze svých zemích přijeli s mnoho informacemi, které teď zapíšete do myšlenkové mapy.“ Po napsání rozbor myšlenkových map na koberci. [LINK]