DIDAKTIKA MATEMATIKY - 1. stupeň ZŠ Seminář - jarní semestr 2015 1. 16. 2. – 20.2 Úvodní seminář: požadavky k zápočtu, rozdělení úkolů. Násobení přirozených čísel – vyvození, vlastnosti, jednoduché slovní úlohy na porovnávání pomocí vztahů „několikrát více“ využívající pouze násobení. Pamětné násobení mimo obor násobilek. (Didaktické hry) 2. 23.2 – 27.2. Vyvození dělení přirozených čísel, zvláštní případy při dělení, dělení nulou ___________________________ Slovní úlohy na porovnávání pomocí vztahů n krát více, n krát méně_________________________________________ Dělení se zbytkem – vyvození ________________________ (Dramatizace) 3. 2. 3. – 6. 3. Slovní úlohy na dělení se zbytkem ____________________ Dělení mimo obor násobilek (vyvození, slovní úlohy) ________________________ (Zajímavé učební úlohy, složené slovní úlohy, analýza učebnic) 4. 9. 3. – 13. 3. Rozšíření číselného oboru do 1 000 ___________________ Písemné sčítání a odčítání – vyvození __________________ Řešení složených slovních úloh ______________________ (Práce s pomůckami – banka) 5. 16.3. – 20.3. Počítání s velkými čísly ________________ ____________ Písemné násobení – vyvození, slovní úlohy ______________ Písemné dělení – vyvození, slovní úlohy ________________ (Porovnání různých přístupů algoritmů v učebnicích) 6. 23.3 – 27.3. Dvojková soustava, Billand ___________________________ Prostředí – Hejného metoda__________________________ Geometrická prostředí _______________________________ (Samostatná práce) 7. 30.3. – 3.4. Jednoduché konstrukce: Přímky různoběžné, rovnoběžné, k sobě kolmé ___________ Přenášení úsečky k dané polopřímce ___________________ Grafický součet a rozdíl úseček _______________________ Konstrukce úsečky dané délky _______________________ Konstrukce osy úsečky _____________________________ (manipulativní činnost) 8. 6.4. – 10.4. Konstrukce trojúhelníku ____________________________ Konstrukce obdélníku a čtverce ______________________ (skupinová práce) 9. 13.4. – 17. 4. Pedagogická praxe 10. 20. 4. – 24. 4. Pedagogická praxe 11. 27. 4 –30. 4. Obvod a obsah obdélníku a čtverce __________________ Osová souměrnost _________________________________ Rozvoj prostorové představivosti, práce s tělesy_______ _________________________________________________ (Konstruktivismus) 12. 4.5. – 8. 5. Kontrolní práce 13. 11.5. - 16. 5. Závislosti, vztahy, práce s daty ___________________________________________ ( projekt, kooperativní výuka) Výstupy: 1. Zaměřte se na matematickou podstatu učební látky. 2. Využijte některé z forem nebo metod práce tak, abyste zaměstnali žáky – své kolegy. 3. Uveďte zajímavosti, se kterými jste se v průběhu přípravy setkali. 4. Přemýšlejte, jak můžete realizovat diferencovanou výuku – práce se žáky se specifickými poruchami učení, práce se žáky pro matematiku nadanými. 5. Uveďte zdroje, z kterých jste čerpali a literaturu, kterou jste prostudovali.