Ze0025 Cvičení z geografie výrobní sféry Termíny cvičení: 2. cvičení: 9./10. 3. – Průmyslové zóny Brna/Průmysl světa. 3. cvičení: 30./31. 3. – Zemědělství světa. 4. cvičení: 20./21.4. (do 11./12. 4.) – Dopady zemědělství na životní prostředí. Podmínky pro zápočet: * Včas odevzdaná cvičení v odevzdávárně v ISu (hodnocení cvičení bude v poznámkovém bloku) * 100% účast na seminářích, žádná neomluvená absence Cvičení 2: Průmyslové zóny Brna Teoretická východiska: Do moderní historie se Brno, pokud jde o ekonomický rozvoj, zapsalo především díky strojírenskému a textilnímu průmyslu. K tradičním firmám patřily 1. brněnská strojírna, Královopolská strojírna, Zbrojovka Brno, Zetor či Mosilana, které si udržovaly klíčové postavení až do počátku 90. let minulého století. Po roce 1989 většina průmyslových velkopodniků zaniká nebo se transformuje a mění zaměření na „lehký“ průmysl. V samotném centru i v okrajových částech města po nich zůstávají velké plochy brownfields, k nimž je třeba přičíst další desítky hektarů v opuštěných areálech zrušených kasáren. Na druhou stranu na významu nabývají nové firmy v nových lokalitách s přidruženou logistikou a službami, jež v minulém desetiletí zaznamenaly velký rozvoj. Město nabízí investorům příležitosti v průmyslových zónách a roste i plocha kanceláří. Zadání cvičení: Tým: 4–5 členné týmy (vedoucí skupiny – zodpovědný za termín, komunikaci a ostatní členy týmu, 2 nebo 3 analytici – zodpovědný za odborný obsah, grafik – zodpovědný za vzhled a prezentaci týmu) Lokalita: „Staré“ „Nové“ Posvitavská průmyslová zóna Černovické terasy Leischner, Janák, Procházková, Broušková Zetor (starý areál) Kalčíková, Stará, Kujalová, Mikeš, Pijáková CTPark Brno Jurmanová, Obertová, Rožcová, Lambertová, Vávrová, Horáková Lachema Partlová, Hubáček, Hanáková, Julínek, Valkovičová CTPark Modřice Vadim Čornej, Machová, Čakloš, Kukelková, Šimková Zbrojovka Lamparter, Nedeliaková, Hrabovská, Halová CTPark Brno South Bajužík, Koláček, Kováčik, Chalupa CTZone Brno Slouka, Lorenc, Vavřínek, Zourková Český technologický park Brno Řezanina, Škvařil, Hrazdíra Dílčí úkoly: 1. Lokalizujte areál: o do mapy zaznamenejte polohu areálu včetně souřadnic GPS (střed areálu); o areál detailně popište (jaké jsou zde konkrétní podniky); o přiložte vlastní fotodokumentaci. o srovnejte letecké snímky areálu z 50. let a současnosti, zaměřte se na umístění pozemků, rozlohu a strukturu areálu. 2. Zjistěte, čím se podniky zabývají, u „starých“ podniků zjistěte i jejich historii. 3. Zhodnoťte umístění areálu pomocí lokalizačních faktorů – fyzicko-geografických i socioekonomických (platí/neplatí – viz tabulka). Vysvětlete, proč byla/je zóna umístěna právě tam, kde je. Lokalizační faktor* Voda Klima Suroviny Životní prostředí Energie Doprava Pracovní síla Infrastruktura Informace Trh Fyzickogeografické lokalizační faktory Socioekonomické lokalizační faktory * zaškrtněte políčko u vhodného faktoru 4. Charakterizujte architekturu budov v zóně (jaký je styl architektury zóny, v jakých letech byla vybudována – doložte vlastní fotodokumentací). 5. Pokud se v zóně nacházejí brownfieldy, pokuste se vysvětlit, jaké činnosti se nacházely v lokalitě před rokem 1989 a jaké v současné době. Jaké faktory ovlivnily tuto změnu a jak by areál mohl vypadat za několik let? Vysvětlete, jaké jsou výhody a nevýhody investice do brownfields a na greenfields? Může být brownfield rizikem z hlediska jeho vlivu na životní prostředí? 6. Zhodnoťte, jaký má areál vliv na obyvatelstvo, bydlení, služby a životní prostředí v okolí. Pokuste se předpovědět, jaký by měl vliv zrušení (v případě fungujících podniků)/obnovení (v případě nefungujících podniků nebo brownfieldů) výroby v areálu na zmíněné 4 oblasti? Postup: Vymezte si metody, jakými budete svým výzkum provádět. Určete si zdroje, ze kterých budete čerpat. Zaznamenávejte svoje postupové kroky na časovou osu. Zdroje: Registr ekonomických subjektů www.czso.cz Regionální rozvojová agentura Jižní Moravy http://rrajm.cz CTP www.ctp.eu Statutární město Brno www.brno.cz, http://gis.brno.cz/ Závěr: Zhodnoťte, jak by se téma průmyslových zón dalo využít při výuce na 2. stupni ZŠ. Vytvořte pracovní list pro učitele s úkoly pro žáky 2. stupně ZŠ zaměřený na analyzovanou průmyslovou zónu. Termín odevzdání do odevzávárny na ISu pro obě skupiny: 29. 3. 2015, 23:59 Další cvičení: 30./31. 3. 2015