Projekt obnovení sjezdovky ve Wilsonově lese Čt 30. 5., 10:00 sraz v učebně č. 4 nebo ve vestibulu fakulty, práce ve skupinách stejných jako předchozí den. Úvodní pokyny doc. Hofmann, Bc. Veselý, garant práce v terénu dr. Svobodová. Č. skup. Členové skupiny Úkol 1. Kujalová, Hrabovská, Nedeliaková, Halová, Lamparter 2. Stará, Mikeš, Kalčíková, Pijáková, Chalupa 3. Partlová, Kukelková, Julínek, Hrazdíra 4. Hanáková, Hubáček, Valkovičová, Rožcová, Čornej 5. Janák, Broušková, Procházková, Machová 6. Horáková, Vávrová, Jurmanová, Obertová, Lambertová 7. Řezanina, Škvařil, Kováčik. Koláček, Bajužík 8. Šimková, Zourková, Slouka, Lorenc, Vavřínek 1. Rozdělení práce mezi skupinami. 2. Rozdělení funkcí ve skupině – volba vedoucího. 3. Vedoucí si rozdělí pracovní činnosti ve skupině, a to jak v terénu, tak při zpracování. Cíl: Zpracování podkladů, které budou sloužit pro posouzení záměru obnovení sjezdovky ve Wilsonově lese. Posouzení by mělo ukázat postup, jak využít geografické znalosti a dovednosti v rozhodovacím procesu. Organizace: Studenti pracují ve 4členných skupinách (rozdělení ze středy, viz vše – úkoly budou rozděleny na místě). Všechny skupiny absolvují 3 fáze výuky: 1. Přípravná fáze – probíhá před zahájením výuky a členové týmu pracují převážně na sběru podkladů pro nadcházející práci v terénu, která zahrnuje: + Přípravu mapových podkladů vytištěných ve formátu A3 (nebo slepené A4), které budou sloužit pro práci v terénu (min. topografická mapa oblasti Wilsonova lesa – 3 výtisky, letecký snímek, katastrální mapa a další mapy dle uvážení, vše ve velkém měřítku). + Příprava dalších pomůcek: pravítko, úhloměr, pastelky, pevná podložka s klipem, fotoaparát, GPS (katederní budou do skupiny), buzola, čisté papíry na poznámky, tužka, pastelky, lepidlo. + Zjištění dostupných informací o sjezdovce ve Wilsonově lese. Všechny výše uvedené podklady a pomůcky budete mít s sebou ve čtvrtek na srazu na PdF! 2. Realizační fáze: · Rekognoskace terénu. · Zpracování zadaných úkolů v terénu. · Tvorba fotodokumentace. 3. Závěrečná fáze: · Zpracování čistopisu výstupů – mapa + text a jejich prezentace dne 4. 5. Organizátoři připraví vzor zprávy. · Zpracování podkladů pro zadaný výstup za svoji část. Vytvoření slovníčku geografických pojmů, se kterými jste pracovali. Úvodní informace o sjezdovce ve Wilsonově lese Sedmdesátá léta 20. století. Doba, kdy se zrodila myšlenka na vybudování lyžařského svahu v Brně. Tento nápad na sebe nenechal dlouho čekat. Roku 1974 se slavnostně otevřel svah ve Wilsonově lese. Sjezdovka byla unikátem hned z několika důvodů. Byla umístěna do největšího lesoparku v Brně, který byl založen roku 1882 velkostatkářem Ludvíkem Odstrčilem za podpory císaře Františka Josefa I. Z technického hlediska se jednalo také o unikát. Pro lyžování nebylo potřeba sněhu ani minusových teplot. Na lyže se mohlo jít klidně i o letních prázdninách. Svah měl umělý povrch, kde se místo na sněhu lyžovalo na speciálních kartáčích. V celém Československu to byl jedinečný projekt a u Brňáků se sjezdovka stala okamžitě oblíbenou nejen kvůli své poloze v centru města, ale i v jakémsi ostrůvku zeleně. S horskými středisky se brněnská sjezdovka dala srovnávat těžko. I přes to zde trénovala spousta lyžařských oddílů, jejichž svěřenci konkurovali československé elitě. Od roku 1992 sjezdovka chátrá. Lanovku i speciální umělý povrch soukromá firma prodala a Brňanům se tak uzavřel jediný svah s lanovkou v Brně. Nastal rok 2000 a skupinka radních podnítila diskuzi o znovuobnovení sjezdovky ve Wilsonově lese. A nejen o znovuobnovení. Délka svahu se měla až ztrojnásobit a měla se zde vystavět dvousedačková lanovka. Místní obyvatelé se však obávali přílišného hluku z umělého zasněžování a z večerní úpravy svahu rolbami. Na základě petic a demonstrací obyvatel se vedení Brna v roce 2008 rozhodlo definitivně upustit od znovuobnovení sjezdovky ve Wilsonově lese. Zdroje: http://brnensky.denik.cz/serialy/sjezdovky-v-brne-zatim-zustava-jen-u-prani20100103.html http://www.pruvodcebrnem.cz/wilsonuv-les Zadání pro praxi ze socioekonomické geografie Město Brno přemýšlí o obnovení sjezdovky ve Wilsonově lese, nicméně nemá dostatek podkladů (geografických, ekonomických, technických) pro rozhodnutí. Cílem a výstupem Vaší činnosti bude zpracování podkladů pro rozhodovací řízení na magistrátě města Brna za pomoci geografických znalostí a dovedností. Magistrát dal následující zadání: Ø Sjezdovka by měla být v provozu celoročně. V létě se lyžuje na umělém povrchu na kartáčích. V zimě bude stejný povrch uměle zasněžovaný. V dopoledních hodinách, v zimním období sjezdovku využívají pro školní lyžování, odpoledne lyžařské oddíly a veřejnost. Ø Parametry sjezdovky: šířka 50 m, jsou nutné terénní úpravy svahu od jeho paty (nutné zajistit bezpečný dojezd) až po vrchol, pro začátečníky je nutné vybudovat alternativní trasu sjezdovky s mírnějším sklonem. U sjezdovky bude vybudovaná lanovka. Skupina č. 1 – Hodnocení lokality z hlediska vhodnosti obnovení sjezdovky · Zjistěte, jaké jsou požadavky pro zajištění provozu sjezdovky v létě a v zimě. · Do mapy zakreslete plán sjezdovky a nutné terénní úpravy. · Vyberte a zdůvodněte výběr místa pro začátek a konec lanovky a trasu jejího vedení. · Vytipujte a zdůvodněte výběr míst pro parkování aut v dolní i horní části sjezdovky, zaznačte parkoviště do mapy včetně doporučených příjezdových komunikací. · Výstup: Zpráva pro zastupitelstvo města hodnotící možnosti vybudování sjezdovky včetně komplexních mapových pokladů a fotodokumentace. Skupina č. 2 – Technické a ekonomické náležitosti obnovení sjezdovky · Vytipujte nejvhodnější místa pro umístění sněžných děl. Zároveň zhodnoťte možnosti přívodu užitkové vody z řeky Svratky. · Spočítejte plochu sjezdovky, kterou je nutné zavlažovat a na kterou je nutné umístit kartáče. · Uveďte, jaké stavební či jiné úpravy je nutné vykonat pro realizaci sjezdovky od vrcholu až po patu svahu. · Vytipujte a zdůvodněte výběr míst pro parkování aut v dolní i horní části sjezdovky, zaznačte parkoviště do mapy včetně doporučených příjezdových komunikací. · Výstup: Připravte kompletní zadávací dokumentaci na veřejnou zakázku malého rozsahu na stavební úpravy svahu včetně přesných mapových podkladů se zaznamenáním terénních úprav. Skupina č. 3 – Přírodní předpoklady pro obnovení sjezdovky · Změřte sklon svahu, jeho orientaci, dobu oslunění. · Zhodnoťte pomocí dostupných údajů z ČHMÚ klimatické podmínky za posledních pět let. Zdůvodněte výběr ukazatelů a jejich vývoj. · Na základě mapy nebo vlastní práce v terénu nakreslete přesný profil svahu a navrhněte a zdůvodněte rozmístění 5 čidel pro monitorování počasí na sjezdovce. · Připravte tabulky, do kterých se budou znamenávat hodnoty meteorologických ukazatelů. · Výstup: Hodnotící zpráva klimatických podmínek, která bude sloužit pro rozhodnutí odboru životního prostředí Magistrátu města Brna. (Meteodata: http://portal.chmi.cz/portal/dt?action=content&provider=JSPTabContainer&menu=JSPTabContainer/P4_His toricka_data/P4_1_Pocasi/P4_1_9_Mesicni_data&nc=1&portal_lang=cs#PP_Mesicni_data) Skupina č. 4 – Dopady obnovení sjezdovky na okolí sjezdovky a životní prostředí · Vytvořte metodiku pozorování návštěvníků parku ve Wilsonově lese. Pozorování proveďte a zjistěte, jaká je průměrná denní návštěvnost parku a jaké aktivity lidé v parku provozují. · Do mapy zaznačte místa ve Wilsonově, kde se lidé nejčastěji zdržují. · Zhodnoťte, jestli obnova sjezdovky ovlivní pohyb osob v parku. Do mapy zaznačte případná místa konfliktu a vysvětlete důvody konfliktů. · Spočítejte, jaká rozloha lesa se stane „obětí“ sjezdovky. · Pokuste se zhodnotit, jaký vliv bude mít obnovení sjezdovky na aktivity v okolí sjezdovky (především bydlení, ale i další). · Výstup: Hodnocení dopadů obnovení sjezdovky na životní prostředí. Zpráva bude sloužit jako argumentace pro odbor životního prostřední pro/proti obnovení sjezdovky. Skupina č. 5 – Skupina PR · Provádějte po dobu práce pracovních skupin foto/videodokumentaci. · Vytvořte PR článek do Brněnského metropolitanu o možnosti obnovení sjezdovky. · Vytvořte dotazník, který bude po skončení terénního průzkumu šířen mezi a) obyvatele bydlících v okolí, c) obyvatele města Brna, c) pro školy, které by mohly sjezdovku využívat. · Výstup: Vytvořte prezentaci doprovázenou foto/videoreportáží pro zastupitelstvo města Brna, které shrnuje pozitiva i negativa vybudování sjezdovky.