Eduard Hofmann Petra Janků Změny geografického vzdělávání ve Francii NABÍDKA — —EDUARD HOFMANN —PdF MU —Poříčí 7, Brno — —http://educoland.muni.cz/ — —evhofmann@seznam.cz DPV INTEGROVANÁ VÝUKA C:\Users\Iv\Desktop\DCIM\101CANON\IMAG2307.jpg C:\Users\Iv\Desktop\DCIM\101CANON\IMAG2313.jpg C:\Users\Iv\Desktop\DCIM\101CANON\IMAG2310.jpg P6240055 TERÉNNÍ VÝUKA —Mapy z let 1953, 2003, 2006 a 2013 ukazují postupný zábor orné půdy na úkor výstavby průmyslových areálů. 1953 2003 2006 Černovická terasa Areál Slatina CTP Brno South Zastavěná část Plánovaná část 2013 STANDARDY GEOGRAFICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ, ZEMĚPISNÁ OLYMPIÁDA A PŘEDEVŠÍM ZEMĚPIS A POHYB C:\Disk_C\Taťka\Rumunsko\HPIM0968.JPG i. LOOSDORF HUMAN - Loosdorf RUDICE HUMAN - Rudice HUMAN - Loosdorf HUMAN - Rudice Písmena H U M se symbolicky zanořují do vody v obci Loosdorf, aby se zbytek nápisu M A N vynořil v jezírku Bílá v obci Rudice. HUMAN HUMAN FAKTOR Úvodem —Je příliš brzy na to, porovnávat systém francouzského školství s ostatními školskými systémy. Tím máme na mysli systém školství v Českérepublice. Všechny uvedené systémy procházejí permanentní reformou už několik let. —Z dalšího srovnávání vynecháváme oblast řízení školství, což by zahrnovalo srovnávání systému řízení školství na úrovni ministerstev, např. MŠMT v ČR a Ministerstvo národního školství, vysokého školství a výzkumu ve Francii. —Faktem zůstává to, že daleko více čerpáme ze srovnávání systému školství anglosaských zemí. Na vině je tomu především jazyková bariéra. — Cíle —Cílem příspěvku je představit základní pilíře školské reformy ve Francii z hlediska geografického vzdělávání na základní škole. — Proč? —Zejména proto, že současné pojetí francouzské školské geografie je v mnohém zajímavé a poučné i pro geografické vzdělávání v České republice. Komu je příspěvek určený —Především všem, kteří jsou přístupní k inovacím v geografickém vzdělávání. — — Kde lze najít základní materiál pro komparaci? —Janků, P. Komparace vzdělávacího systému ve Francii a České republice. Diplomová práce, PdF MU, 2014. —Nejedná se o vyčerpávající srovnání, ale o základ k dalším, výzkumně zaměřeným studiím. Např. Analýza učebních úloh ve francouzských učebnicích geografie apod. Představení základních pilířů probíhající školské reformy — —1. Společný základ znalostí a dovedností ustanovený v zákoně z 23. června roku 2005 vstupuje v platnost 11. června 2006 vydáním Dekretu o společném základu znalostí a dovedností (Le décret relatif au socle commun de connaissances et de compétences). Jedná se o dokument, který vychází z osmi klíčových kompetencí vypracovaných Evropským parlamentem. Představení základních pilířů probíhající školské reformy — —2. Období v letech 2007 – 2010 je bráno jako zkušební. V základních školách společný rámec platí od začátku školního roku 2007 a na nižších středních školách od školního roku 2009. Jeho zavedení nenechalo odborníky, a také veřejnost bez povšimnutí, naopak byl podnětem k rozsáhlým diskusím, přednáškám, schůzím atd. Od školního roku 2009 jsou francouzští žáci testováni z mateřského jazyka a matematiky. Představení základních pilířů probíhající školské reformy — — —3. V roce 2013 došlo k zatím poslední změně. Zákon z 8. června 2013 vytvořil nový Společný základ znalostí, dovedností a kulturního přehledu (Socle commun de connaissances, de compétences et de culture), ve kterém došlo oproti starší verzi k několika změnám. — Představení základních pilířů probíhající školské reformy —Společný základ znalostí, dovedností a kulturního —přehledu je tvořen ze sedmi gramotností: 1.Výuka francouzského jazyka 2.Cizojazyčná gramotnost 3.Matematická, přírodní a technická gramotnost 4.Komunikační a informatická gramotnost 5.Humanitní gramotnost (zeměpis, dějepis, občanská výchova) 6.Sociální a občanská gramotnost 7.Gramotnost v rozvoji individualit a iniciativ žáka — Podklady pro komparaci —VZDĚLÁVACÍ PROGRAM VÝUKY GEOGRAFIE VE FRANCII NA PŘÍKLADU ZE 6. ROČNÍKU —OBYDLENÁ PLANETA ZEMĚ —I. Moje bydliště: krajina a území (10%) —a) Teoretická východiska —Čtení mapy a objevování území v okolí bydliště (místa, čtvrtě, dopravní sítě). —Okolí bydliště je představeno na více úrovních (regionální, národní a světové). — — b) Vybrané příklady —Je doporučeno, aby výuka probíhala i v terénu. Prostřednictvím tohoto učiva se žáci učí manipulovat s geografickými a —kartografickými pomůckami, jako jsou: učebnice, mapy a plány různých území např. čtvrtě nebo města, mapy —dopravních sítí, turistická mapy, obrázky, letecké snímky, nejpoužívanější geografické informační systémy. — —c) Očekávané výstupy —Žák: —Lokalizuje okolí svého bydliště v rámci regionu a Francie, —Francii lokalizuje na různých mapách světa a na glóbu, —Lokalizuje kontinenty a oceány na různých mapách a družicových snímcích, —Orientuje se v krajině, k určení místa využívá světových stran a významných geografických bodů, —Popíše jednotlivé složky místní krajiny, —Popíše vybranou cestu s použitím základních znalostí o jejich vzdálenostech a časech, —Vytvoří jednoduchý náčrt pro prezentaci okolí svého bydliště nebo místního území. — ZÁKLAD PRO SROVNÁNÍ OBSAHOVÉ NÁPLNĚ VÝUKY GEOGRAFIE FRANCIE - 6. ročník —OBYDLENÁ PLANETA ZEMĚ — —I. Moje bydliště: krajina a území (10%) — —II. Kde žijí lidé na Zemi? (20%) — —III. Život ve městě — —IV. Život na venkově — —V. Život na pobřeží — —VI. Život v místech s nepříznivými podmínkami (15%) — —VII. Výběr tématu na učiteli. —Čas a výběr tématu je na učiteli a je určený k tomu, aby učitelé rozvinuli —některé ze studovaných témat v ročníku nebo řešili otázky spojené s aktuálním —děním ve světě. — — — — ZÁKLAD PRO SROVNÁNÍ OBSAHOVÉ NÁPLNĚ VÝUKY GEOGRAFIE FRANCIE - 7. ročník —LIDSTVO A TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ —I. Principy trvale udržitelného rozvoje (25%) —Dynamika obyvatelstva a trvale udržitelný rozvoj —II. Nerovnoměrný vývoj života ve světě (35%) —Rozdílné environmentální hazardy ve světě —Chudoba ve světě —III. Nerovnoměrné rozmístění zdrojů ve světě (35%) —Potravinové zabezpečení ve světě —Přístup k vodním zdrojům —Využívání a dělení oceánů a jejich zdrojů —Atmosféra —Rozmístění a distribuce energetických zdrojů —IV. Výběr tématu na učiteli (5%) — Francouzské učebnice geografie Francouzské učebnice geografie Ukázka úvodní kapitoly z francouzské učebnice zeměpisu (Zdroj: Histoire, Géographie, Hachette 2012) Žáci jsou vedeni k samostatnému uvažování a velmi často se setkáváme s úkolem popsat dva protikladné obrázky. U tohoto tématu popisují rozdíly v městské aglomeraci a na venkově. Francouzské učebnice geografie —Učebnice z nakladatelství Hachete jsou velice dobře graficky vybavené. Obsahují především celou škálu nonverbálních prvků, ke kterým jsou vytvářeny učební úlohy. Plní tak i funkci pracovního sešitu. —Zastánci nových učebnic se především snaží o to, aby se z geografie, jako popisného předmětu stal dynamický předmět, který žákům umožní lépe pochopit aktuální dění dnešního světa (Roumégous, 2002). — C:\Users\EDA\Desktop\PODZIM_14\Uc_fraus\rozdeleni 001.jpg C:\Users\EDA\Desktop\PODZIM_14\Uc_fraus\svet_2 001.jpg Učebnice nakladatelství Fraus CROCQUIZ NECHÁME SE INSPIROVAT? C:\Users\EDA\Desktop\DSC_1027.jpg C:\Users\EDA\Desktop\DSC_1021.jpg