Lidé cestující vlakem si toho psince vůbec nevšimnou. Křik vysílených tvorů bez domova je pohlcen rachotem kol na výhybce, která soupravu odklání pryč z tohoto kraje, který ještě dále klesá. V podzemí zavírají prázdné kapsy, z nichž horníci vyrabovali uhlí. V temnotách dosedají stropy na podlahy. Krajinný profil se prohýbá a provozovatelé dráhy musí dále zvyšovat náspy pod kolejemi, aby udrželi rychlíkovou trať jakžtakž přímou pro rychlou jízdu. A tak si lidé cestující rychlým vlakem toho místa nemusí ani všimnout. (Jan Balabán: Zeptej se táty) Rozbor komunikační situace 1. O čem se v textu mluví? Co je popisováno? Lexikální a slovotvorný rozbor 1. Jak je utvořen výraz temnota; určete slovo základové. 2. Vysvětlete, jak byl utvořen výraz rychlík. 3. Jak je utvořen výraz rachot. 4. Vytvořte alespoň 5 sloves se stejnou příponou. 5. Vyhledejte homonymum. 6. Vyhledejte v textu podstatné jméno hromadné. 7. Nahraďte v předposlední větě výraz jakžtakž. 8. K následujícímu výrazu uveďte synonymum: rabovat. Slovnědruhový a tvaroslovný rozbor 1. Určete slovní druhy ve druhé větě. 2. Jakým slovním druhem je v textu výraz cestující? Vymyslete větu, v níž by byl tentýž výraz jiným slovním druhem. 3. Vyhledejte ve druhém větném celku všechna slovesa, určete jejich vid a uveďte jejich vidové protějšky. 4. Určete mluvnické významy slovesného tvaru odklání. 5. Určete třídu a vzor slovesa klesat.