4 Lineární zobrazení Definice: Nechť V a W jsou vektorové prostory. Zobrazení A : V → W (zobrazení z V do W) nazýváme lineárním zobrazením, pokud pro všechna x ∈ V , y ∈ V a α ∈ R platí 1. A(x ⊕ y) = A(x) ⊕ A(y) (vlastnost aditivity) 2. A(α x) = α A(x) (vlastnost homogenity) Poznámka: Lineární zobrazení zachovává operace sčítání dvou vektorů a násobení vektoru skalárem. Sečteme-li dva prvky z V a výsledek převedeme prostřednictvím lineárního zobrazení do W, vyjde totéž jako kdybychom nejprve jednotlivé prvky nejdřív převedli prostřednictvím zobrazení do W a tam je sečetli. Podobně je tomu i u operace násobení vektoru skalárem. Poznámka: Všimněme si, že první operace ⊕ ve vlastnosti aditivity (1) je sčítáním definovaným na lineárním prostoru V , zatímco druhá operace ⊕ v této vlastnosti je sčítáním definovaným na lineárním prostoru W, tedy A(x ⊕V y) = A(x) ⊕W A(y). Protože obecně mohou být lineární prostory V a W různé, mohou být i tyto operace definovány zcela rozdílným způsobem. Podobně u vlastnosti homogenity (2) je první operace násobením definovaným na V , zatímco druhá operace je násobením definovaným na W, tedy platí A(α V x) = α W A(x). Obvykle ovšem píšeme A(x + y) = Ax + Ay a A(αx) = αA(x). Poznámka: Nechť V a W jsou vektorové prostory. Zobrazení A : V → W je tedy lineární právě tehdy když pro vektor z = x+y platí A(z) = A(x)+A(y) a 1 2 4. Lineární zobrazení Obrázek 4.1: pro vektor y = αx platí A(y) = αA(x). Graficky lze tyto vlastnosti znázornit následujícím způsobem: Příklad: Každá matice A řádu m × n indukuje lineární zobrazení z prostoru Rn do prostoru Rm (linearita tohoto zobrazení vyplývá z vlastností násobení matic): A : Rn → Rm , x ∈ Rn → y = Ax ∈ Rm      y1 y2 ... ym      =      a11 a12 . . . a1n a21 a22 . . . a2n ... ... am1 am2 . . . amn           x1 x2 ... xn      Příklad: Nechť U je rovina v třírozměrném prostoru R3 procházející jeho počátkem a tedy je jeho podprostorem. Nechť P je ortogonální projekce prostoru R3 na rovinu U. P je pak lineárním zobrazením R3 → R3 nebo z prostoru R3 do prostoru U. 4. Lineární zobrazení 3 Obrázek 4.2: Příklad: Nechť e je vektor v třírozměrném prostoru R3 , ϕ úhel a transformace D nechť je rotace (pootočení) prostoru R3 kolem osy dané vektorem e o úhel ϕ. Transformace D je lineárním zobrazením. Věta: Nechť A je lineární zobrazení z prostoru V do prostoru W. Pak platí následující tvrzení: 1. A(ΘV ) = ΘW , kde ΘV je nulový vektor lineárního prostoru V a ΘW je nulový vektor lineárního prostoru W, protože A(ΘV ) = A(0 · x) = 0 · A(x) = ΘW ∀x ∈ V 2. Vlastnosti aditivity a homogenity (1) a (2) lze shrnout jedinou vlastností (princip superpozice): pro všechna x ∈ V , y ∈ V , α ∈ R a β ∈ R platí A(αx + βy) = αA(x) + βA(y). 3. Opakovaným použitím principu superpozice lze předchozí tvrzení rozšířit na libovolný soubor vektorů x1, . . . , xn ∈ V a libovolná α1, . . . , αn ∈ R: A n j=1 αjxj = n j=1 αjA(xj) 4 4. Lineární zobrazení Obrázek 4.3: Tvrzení: (Lineární zobrazení je jednoznačně určeno hodnotami v bázi.) Nechť V a W jsou vektorové prostory konečné dimenze, nechť A je lineární zobrazení z V do W, nechť x1, . . . , xn je báze prostoru V a y1, . . . , ym je báze prostoru W. Libovolný vektor x ∈ V lze napsat jako lineární kombinaci pomocí vektorů báze x1, . . . , xn, tedy x = n j=1 αjxj. Protože je A lineární zobrazení, platí y = A(x) = A n j=1 αjxj = n j=1 αjA(xj), tedy obraz libovolného vektoru, lze získat pomocí obrazů bázických vektorů A(x1), . . . , A(xn). Protože jsou to vektory z prostoru W, lze tyto vektory 4. Lineární zobrazení 5 vyjádřit pomocí lineárních kombinací bázických vektorů y1, . . . , ym A(xj) = m i=1 aijyi. Tedy platí y = A(x) = n j=1 αjA(xj) = n j=1 αj m i=1 aijyi = m i=1 n j=1 aijαj yi Tedy i-tou souřadnici vektoru y = m i=1 βiyi v bázi y1, . . . , ym, kterou jsme označili βi, lze získat jako βi = n j=1 aijαj, tedy vynásobením    a11 a12 . . . a1n ... ... am1 am2 . . . amn       α1 ... αn    =    β1 ... βm    Definice: Matici A =    a11 . . . a1n ... ... am1 . . . amn    typu m×n definovanou předchozím způsobem nazýváme maticí zobrazení A vzhledem k bázím x1, . . . , xn a y1, . . . , ym. Příklad: Lineární zobrazení A z prostoru V do prostoru W je zobrazením roviny (celého prostoru V ) na rovinu (nebo v speciálních případech na přímku nebo bod) v třírozměrném prostoru W danou vektory A(x1) a A(x2). Příklad: Obecné axonometrické zobrazení Lineární zobrazení A : R3 → R2 , které každému bodu (x1, x2, x3) v třírozměrném prostoru R3 přiřadí bod (x1, x2) v rovině (v dvourozměrném prostoru R2 ) umožňuje konstruovat dvourozměrné obrazy třírozměrných objektů. Obraz jakéhokoliv vektoru lze získat pomocí obrazů bazických vektorů standardní báze e1 = (1, 0, 0), e2 = (0, 1, 0) a e3 = (0, 0, 1), tedy pomocí vektorů A(e1) = (α1, β1), A(e2) = (α2, β2) a A(e3) = (α3, β3), kde koeficienty α1, α2, α3 a β1, β2, β3 dané axonometrické zobrazení určují. Matice zobrazení (v standarních bazích e1 = (1, 0, 0), e2 = (0, 1, 0) a e3 = (0, 0, 1) a e1 = (1, 0), e2 = (0, 1)) má tvar A = α1 α2 α3 β1 β2 β3 6 4. Lineární zobrazení Obrázek 4.4: Obrázek 4.5: a určuje vzájemnou souvislost mezi souřadnicemi libovolného bodu x = (x1, x2, x3) v třírozměrném prostoru a jeho axonometrickým obrazem x = (x1, x2) v rovině. Tímto lze získat transformační vztah x = Ax, který po rozepsání po složkách má tvar x1 x2 = α1 α2 α3 β1 β2 β3   x1 x2 x3   x1 = α1x1 + α2x2 + α3x3 x2 = β1x1 + β2x2 + β3x3 4. Lineární zobrazení 7 Příklad: Nechť A je lineární zobrazení z prostoru V do W ( A : V → W) a B je lineární zobrazení z prostoru W do prostoru Z (B : W → Z). Pak je lineární i složené zobrazení B◦A, což je zobrazení z prostoru V do prostoru Z, které je definováno předpisem B ◦ A : V → Z, (B ◦ A)(x) = B(A(x)) ∀x ∈ V Obrázek 4.6: Tvrzení: Nechť A je matice zobrazení A vzhledem k bázím x1, . . . , xn a y1, . . . , ym a nechť B je matice zobrazení B vzhledem k bázím y1, . . . , ym a z1, . . . , zk. Pak matice BA je maticí zobrazení B ◦ A vzhledem k bázím x1, . . . , xn a z1, . . . , zk. Příklad: Nechť A : R3 → R3 je rotace prostoru R3 vzhledem k ose z (dané vektorem e3) o úhel α = arctan 3 4 a nechť B : R3 → R2 je axonometrické zobrazení dané obrazy bazických vektorů B(e1) = (−2, −2), B(e2) = (5, −1) a B(e3) = (0, 5). Pak i B◦A : R3 → R2 je také axonometrické zobrazení, které odpovídá zobrazení objektu, který byl předtím pootočen k osy z o úhel α. Matice zobrazení A v standardních bazích e1, e2, e3 a e1, e2, e3 má tvar A =   4 5 −3 5 0 3 5 4 5 0 0 0 1   , matice zobrazení B v standardních bazích e1, e2, e3 a e1, e2 je B = −2 5 0 −2 −1 5 . Matici zobrazení B ◦A v standardních bazích e1, e2, e3 a e1, e2 lze pak získat prostým vynásobením matic A a B, tedy C = BA = −2 5 0 −2 −1 5   4 5 −3 5 0 3 5 4 5 0 0 0 1   = 7 5 26 5 0 −11 5 2 5 5 . 8 4. Lineární zobrazení Obrázek 4.7: Obrázek 4.8: Definice: Nechť V a W jsou vektorové prostory a A : V → W je lineární zobrazení. Množinu KerA = {x ∈ V ; A(x) = ΘW } nazýváme jádrem lineárního zobrazení A. Příklad: Nechť A je zobrazení z P do P, které každému polynomu x ∈ P přiřadí jeho derivaci, tj. x ∈ P, x(t) = a0 + a1t + · · · + antn = n j=0 αjtj , t ∈ R 4. Lineární zobrazení 9 A(x) = x , x (t) = a1 + 2a2t + 3a3t2 + · · · + nantn−1 = n j=1 jαjtj−1 , t ∈ R. Zobrazení A je lineární. Platí totiž, že derivace funkce je lineární vzhledem k součtu funkcí a násobení funkce konstantou A(x + y) = (x + y) = x + y = A(x) + A(y) A(αx) = (αx) = αx = αA(x) Jádrem tohoto zobrazení je množina všech konstantních polynomů, protože to jsou jediné polynomy, které po zderivování dávají nulovou funkci (nulový polynom). Příklad: Nechť B je zobrazení z P do P, které každému polynomu x ∈ P přiřadí jeho primitivní funkci, t.j. x ∈ P, x(t) = a0 + a1t + · · · + antn = n j=0 αjtj , t ∈ R B(x) = xdx, x(t)dt = a0t+ a1 2 t2 +· · ·+ an n + 1 tn+1 = n j=0 aj j + 1 tj+1 , t ∈ R Jádro tohoto zobrazení obsahuje pouze nulový polynom Ker B = {Θ}, Θ(t) = 0, ∀t ∈ R. Tvrzení: Jádro lineárního zobrazení A : V → W tvoří podprostor vektorového prostoru V . Důkaz: Z definice jádra plyne Ker A = {x ∈ V A(x) = ΘW } ⊂ V . Jsou-li x ∈ Ker A, A(x) = ΘW a y ∈ Ker A, A(y) = ΘW , pak A(x + y) = A(x) + A(y) = ΘW + ΘW = ΘW ⇒ x + y ∈ Ker A A(αx) = αA(x) = αΘW = ΘW ⇒ αx ∈ Ker A Definice: Defekt lineárního zobrazení A : V → W je definován jako dim Ker A a značíme jej d(A). Poznámka: Předchozí tvrzení zaručuje smysluplnost definice defektu. Příklad: ( Jak najít jádro lineárního zobrazení pomocí matice zobrazení?) Nechť A : R3 → P2 je lineární zobrazení splňující A(1, 2, 0) = x1, 10 4. Lineární zobrazení A(1, 1, 1) = x2, A(−1, 3, −1) = x3, kde x1(t) = 2+3t, x2(t) = t, x3(t) = 1+t. Nalezněte matici zobrazení ve standardních bázích e1, e2, e3 a e1, e2. Pomocí této matice nalezněte jádro a defekt zobrazení A. Řešení této úlohy lze najít v zásadě dvojím způsobem: Protože máme k dispozici obrazy vektorů A(y1) = x1, A(y2) = x2 a A(y3) = x3 můžeme hledat všechna α1, α2,α3 taková, že postupně platí rovnosti A(α1y1 + α2y2 + α3y3) = Θ α1A(y1) + α2A(y2) + α3A(y3) = Θ α1x1 + α2x2 + α3x3 = Θ. Protože jde o rovnost dvou polynomů, musí se rovnat jejich funkční hodnoty v každém bodě t ∈ R α1x1(t) + α2x2(t) + α3x3(t) = Θ(t), t ∈ R α1(2 + 3t) + α2t + α3(1 + t) = 0 2α1 + α3 + (3α1 + α2 + α3)t = 0, ∀t ∈ R Tato rovnost pak vede na homogenní soustavu dvou lineárních rovnic pro neznámé α1, α2 a α3 2α1 + α3 = 0 3α1 + α2 + α3 = 0, kterou řešíme standardním způsobem pomocí převodu do horního stupňovitého tvaru 2 0 1 3 1 2 ∼ 2 0 1 0 2 1 . Řešení této soustavy má obecný tvar α1 = u, α2 = u a α3 = −2u, kde u ∈ R lze volit libovolně. Dosazením za koeficienty α1, α2 a α3 získáme obecný tvar vektoru z jádra x = α1y1 + α2y2 + α3y3 = uy1 + uy2 − 2uy3 = u(y1 + y2 − 2y3) = u ((1, 2, 0) + (1, 1, 1) − 2(−1, 3, −1)) = u(4, −3, 3), ze kterého přímo vyplývá, že Ker A = [(4, −3, 3)]λ, a tedy d(A) = 1. Druhou možností je nalézt obrazy A(e1), A(e2), A(e3) pomocí známých obrazů A(y1), A(y2), A(y3). K tomu ale potřebujeme znát souřadnice vektorů 4. Lineární zobrazení 11 e1, e2, e3 v bázi y1, y2, y3, které zjistíme jako řešení tří soustav se stejnou maticí a různými pravými stranami e1, e2, e3 ei = αi1y1 + αi2y2 + αi3y3   1 1 -1 1 0 0 2 1 3 0 1 0 0 1 -1 0 0 1   ∼   1 1 -1 1 0 0 0 -1 5 -2 1 0 0 1 -1 0 0 1   ∼   1 1 -1 1 0 0 0 -1 5 -2 1 0 0 0 4 -2 1 1   , e1 = 1 · y1 − 1 2 y2 − 1 2 y3 e2 = 0 · y1 + 1 4 y2 + 1 4 y3 e3 = −1 · y1 + 5 4 y2 + 1 4 y3 Obrazy bazických vektorů standardní báze A(e1), A(e2), A(e3) mají pak tvar A(ei) = αi1A(y1) + αi2A(y2) + αi3A(y3) = αi1x1 + αi2x2 + αi3x3 A(e1) = x1 − 1 2 x2 − 1 2 x3 = 2e1 + 3e2 − 1 2 e2 − 1 2 e1 − e2 = 3 2 e1 + 3 2 e2 A(e2) = 1 4 x2 + 1 4 x3 = 1 4 e2 + 1 4 e1 + 1 2 e2 = 1 4 e1 + 3 4 e2 A(e3) = −x1 + 5 4 x2 + 1 4 x3 = −2e1 − e2 + 5 4 e2 + 1 4 e1 + 1 2 e2 = − 7 4 e1 − 5 4 e2. Matice zobrazení v standardních bazích e1, e2, e3 a e1, e2 je A = 3 2 1 4 −7 4 3 2 3 4 −5 4 Hledáme takové vektory x = (α1, α2, α3), pro které platí A(x) = Θ, tedy A(α1e1 + α2e2 + α3e3) = α1A(e1) + α2A(e2) + α3A(e3) = Θ Po dosazení za vektory A(e1), A(e2), A(e3) získáme homogenní soustavu Ax = Θ s maticí A a jejím řešením získáme tvar jádra a jeho dimenzi. 3 2 1 4 −7 4 3 2 3 4 −5 4 ∼ 6 1 −7 6 3 −5 ∼ 6 1 −7 0 2 2 ∼ 6 1 −7 0 1 1 12 4. Lineární zobrazení Ker A = 4 3 , −1, 1 λ , d(A) = 1. Příklad: Nechť A : R3 → R2 je lineární zobrazení definované předpisem A(α1, α2, α3) = (α1 − α3, α2 − α1), kde x = (α1, α2, α3). Nalezněte jádro a defekt tohoto zobrazení. Hledáme takové koeficienty (α1, α2, α3), že platí A(α1, α2, α3)) = (0, 0), tedy (α1 − α3, α2 − α1) = (0, 0). Řešení této rovnosti vede na homogenní soustavu α1 − α3 = 0 α2 − α1 = 0, což je homogenní soustava Ax = Θ, jejíž maticí je matice zobrazení ve standardních bázích A = 1 0 −1 −1 1 0 , které sloupce ve tvaru A(e1) = (1, −1), A(e2) = (0, 1), A(e3) = (−1, 0) získáme dosazením bazických vektorů e1, e2, e3 do předpisu. Hledáme tedy řešení soustavy 1 0 −1 −1 1 0   α1 α2 α3   = 0 0 1 0 −1 −1 1 0 ∼ 1 0 −1 0 1 −1 , které má obecné řešení α1 = u, α2 = u, α3 = u a každý vektor z jádra má tvar x = (u, u, u) = u(1, 1, 1), u ∈ R, z čehož plyne, že Ker A = [(1, 1, 1)]λ a d(A) = dim Ker A = 1. Definice: Nechť V a W jsou vektorové prostory a A : V → W je lineární zobrazení. Definujeme obraz zobrazení A jako množinu Im A = {y ∈ W| ∃x ∈ V, A(x) = y} Tvrzení: Obraz zobrazení Im A tvoří podprostor prostoru W. 4. Lineární zobrazení 13 Důkaz: y1 ∈ Im A ⇒ ∃x1 ∈ V, A(x1) = y1 y2 ∈ Im A ⇒ ∃x2 ∈ V, A(x2) = y2 y1 + y2 = A(x1) + A(x2) = A(x1 + x2) ⇒ y1 + y2 ∈ Im A αy1 = αA(x1) = A(αx1) ⇒ αy1 ∈ Im A Definice: Hodnost lineárního zobrazení A je definována jako dim Im A a značíme ji jako h(A) = dim Im A. Příklad: Jak nalézt obraz lineárního zobrazení? Nechť A : R2 → R3 je lineární zobrazení, pro které platí A(α1, α2) = (α1 + 2α2, −α2, 2α1 − 3α2). Vyšetříme jak vypadá Im A. Budeme se ptát, pro které hodnoty (β1, β2, β3) existuje dvojice (α1, α2) taková, že A(α1, α2) = (β1, β2, β3). Po dosazení do předpisu A(α1, α2) (α1 + 2α2, −α2, 2α1 − 3α2) = (β1, β2, β3) získáme soustavu tří rovnic s parametrickým vektorem pravé strany α1 + 2α2 = β1 −α2 = β2 2α1 − 3α2 = β3 a protože A(e1) = (1, 0, 2), A(e2) = (2, −1, −3) je matice výše uvedené soustavy tří rovnic o dvou neznámých α1, α2 maticí zobrazení A v standardních bázích e1, e2 a e1, e2, e3   1 2 β1 0 −1 β2 2 −3 β3   ∼   1 2 β1 0 −1 β2 0 −7 β3 − 2β1   ∼   1 2 β1 0 −1 β2 0 0 β3 − 2β1 − 7β2   Vektor (β1, β2, β3) bude ležet v Im A, je-li tato soustava řešitelná. Tedy musí platit rovnice β3 − 2β1 − 7β2 = 0, která má obecné řešení   β1 β2 β3   =   u v 2u + 7v   . Prostor Im A má pak tvar Im A = [(1, 0, 2), (0, 1, 7)]λ a dimenzi 2. Tento prostor lze napsat i jiným způsobem, a to pomocí obrazů A(e1) a A(e2) Im A = [A(e1), A(e2)]λ = [(1, 0, 2), (2, −1, −3)]λ . 14 4. Lineární zobrazení Z uvedeného vyplývá, že h(A) = dim Im A = 2 a d(A) = 0 (tedy Ker (A) = {(0, 0)}). Obecný postup: Je-li V prostor konečné dimenze, zvolíme v něm nějakou (nejlépe standardní) bázi, a nalezneme matici zobrazení A v této bázi prostoru V a v nějaké (nejlépe v standardní) bázi prostoru W. Hodnost zobrazení A zjistíme jako hodnost matice zobrazení (počet nenulových řádků matice po úpravě do horního stupňovitého tvaru) a defekt vypočteme jako dimenzi nulového prostoru matice zobrazení, tedy platí, že d(A) = dim V − h(A). Věta: Nechť V a W jsou prostory konečné dimenze a nechť A : V → W je lineární zobrazení. Pak d(A) + h(A) = dim V . Příklad: Lineární zobrazení A z prostoru R4 do prostoru R3 je dáno před- pisem A(x) = (α1 + 2α2 + 2α3 + 3α4, α1 + 2α2 + 4α3 + 7α4, 2α1 + 4α2 + 3α3 + 4α4) kde x = (α1, α2, α3, α4). Vypočtěte matici zobrazení A vzhledem ke standardním bázím a najděte Ker A a Im A. Dosazením do předpisu získáme obrazy A(e1) = (1, 1, 2), A(e2) = (2, 2, 4), A(e3) = (2, 4, 3) a A(e4) = (3, 7, 4). Matice zobrazení A vzhledem ke standardním bázím má tedy tvar A =   1 2 2 3 1 2 4 7 2 4 3 4   Obvyklým způsobem převedeme matici do horního stupňovitého tvaru   1 2 2 3 1 2 4 7 2 4 3 4   ∼   1 2 2 3 0 0 2 4 0 0 -1 -2   ∼   1 2 2 3 0 0 1 2 0 0 0 0   , ze kterého zjistíme obecné řešení A(x) = Θ následujícího tvaru (α1, α2, α3, α4) = (−2v + u, v, −2u, u) = v(−2, 1, 0, 0) + u(1, 0, −2, 1). Jádro Ker A = [(−2, 1, 0, 0), (1, 0, −2, 1)]λ má dimenzi d(A) = 2. Z předchozí věty dále vyplývá, že h(A) + d(A) = dim R4 = 4. 4. Lineární zobrazení 15 Obraz zobrazení ImA získáme znovu z matice v horním stupňovitém tvaru, ze které plyne, že Im(A) = [A(e1), A(e2), A(e3), A(e4)]λ = [A(e1), A(e3)]λ = [(1, 1, 2), (2, 4, 3)]λ a pro dimenzi obrazu máme h(A) = 2. Příklad: (Vektorový součin vektorů) Nechť A : R3 → R3 je lineární zobrazení indukované vektorovým součinem A(x) = a×x = (a2x3 −a3x2, a3x1 − a1x3, a1x2 − a2x1), kde x = (x1, x2, x3) a a = (a1, a2, a3). Zvolíme-li specielně a = (4, 3, 12), pak je zobrazení A(x) = a × x dáno předpisem A(x) = (3x3 − 12x2, 12x1 − 4x3, 4x2 − 3x1), ze kterého plyne, že matice zobrazení v standardních bázích má tvar (obrazy vektorů standardní báze jsou postupně A(e1) = (0, 12, −3), A(e2) = (−12, 0, 4), A(e3) = (3, −4, 0)) A =   0 −12 3 12 0 −4 −3 4 0   , ze kterého je přímo vidět, že její hodnost musí být nejméně h(A) ≥ 2. Protože je a × a = 0, musí být ale d(A) ≥ 1, a tedy platí h(A) = 2, d(A) = 1. Z vlastností vektorového součinu vyplývá, že ∀x ∈ V, a × x, a = 0, což lze ověřit následujícím výpočtem a1(a2x3 − a3x2) + a2(a3x1 − a1x3) + a3(a1x2 − a2x1) = = (a2a3 − a3a2)x1 + (a3a1 − a1a3)x2 + (a1a2 − a2a1)x3 = = 0.x1 + 0.x2 + 0.x3 = 0. Množina Im A musí být tedy rovina procházející počátkem a kolmá na vektor a. Zvolíme novou bázi f1, f2, f3 prostoru R3 f1 = a a = 1 13 (4, 3, 12), A(f1) = 0, f2 volíme jako kolmý k vektoru a jako f2 = 1 5 (−3, 4, 0) a f3 položíme f3 = f1 × f2 = 1 65 (−48, −36, 25). Navíc platí f1 × f3 = −f2 a pro obrazy vektorů f1, f2, f3 máme vztahy A(f1) = a × f1 = 0, A(f2) = a × f2 = a f1 × f2 = 13f3, A(f3) = a × f3 = a f1 × f3 = −13f3. 16 4. Lineární zobrazení Obrázek 4.9: Matice zobrazení A v bázi f1, f2, f3 má následující (jednodušší) tvar A =   0 0 0 0 0 −13 0 13 0   . Příklad: Je-li A čtvercová matice řádu n a jsou-li její sloupce vektory a1, . . . , an, pak je det A = ±µ(P) až na znamínko roven objemu rovnoběžnostěnu P, který je daný popisem P = n k=1 xkak| 0 ≤ xk ≤ 1, k = 1, . . . , n Sloupce matice ak lze interpretovat jako obrazy bazických vektorů standardní báze ak = Aek = A(ek). Pak det A lze též vyjádřit jako obraz n-rozměrné krychle W = {x = (x1, . . . , xn) ∈ Rn | 0 ≤ xk ≤ 1, k = 1, . . . , n} a tedy platí µ(A(W)) = | det A|·µ(W), kde µ(W) = 1 je objem W a µ(A(W)) objem P = A(W). Podobně lze odvodit vztah pro objem obrazu libovolného tělesa K. Platí totiž, že µ(A(K)) = | det A|·µ(K), kde µ(K) je objem daného tělesa a µ(A(K)) objem jeho obrazu. Graficky lze tento případ znázornit následujícím způsobem. 4. Lineární zobrazení 17 Obrázek 4.10: