5 Vlastní čísla a vlastní vektory Poznámka: Je-li A : V → V lineární zobrazení z prostoru V do prostoru V (někdy se takové zobrazení nazývá lineárním operátorem), pak je přirozeným požadavkem najít takovou bázi prostoru V , že je matice zobrazení A v této bázi co nejjednodušší, např. má následující strukturu A =        A1 0 A2 A3 0 ... Ak        , kde Ak jsou čtvercové matice malého řádu (nejlépe 1 nebo 2) a ostatní prvky matice jsou nulové. Problém najít bázi, aby v ní matice zobrazení měla diagonální tvar (kde Ak jsou skaláry), vede k pojmu vlastní číslo a vlastní vektor matice. Definice: Nechť A ∈ Cn,n . Jestliže platí Ax = λx pro jisté komplexní číslo λ ∈ C a jistý nenulový vektor x ∈ Cn , x = Θ, potom číslo λ nazýváme vlastním číslem matice A a vektor x vlastním vektorem příslušným k tomuto vlastnímu číslu. Množinu všech vlastních čísel nazýváme spektrem matice A. Poznámka: Všimněme si, že až dosud jsme uvažovali reálné matice. U vlastních čísel studium pouze reálných matic ztrácí smysl, protože i reálná matice může mít komplexní vlastní čísla. Proto uvažujeme obecně komplexní matice. Poznámka: Podmínka existence nenulového vektoru x = Θ v definici vlastního čísla je nezbytná: kdybychom připustili i x = Θ, potom by každé komplexní číslo bylo vlastním číslem a definice by ztratila smysl. 1 2 5. Vlastní čísla a vlastní vektory Poznámka: Odpovídá-li matice A matici nějakého zobrazení A, pak každý nenulový vektor z jádra zobrazení Ker A je vlastním vektorem příslušným vlastnímu číslu 0. Je-li Ker A = {Θ} (je-li matice A regulární), pak 0 není vlastním číslem matice A. Příklad: Je-li P je matice ortogonální projekce v prostoru R3 na nějaký podprostor U (U je tedy buď rovina nebo přímka procházející počátkem), pak pro každý vektor u ∈ U platí Pu = u, všechny vektory z U (s vyjímkou nulového vektoru Θ) jsou vlastními vektory matice P příslušné vlastnímu číslu 1. Prostor U⊥ je roven jádru projekce (nulovému prostoru matice P), a tedy každý vektor z ortogonálního doplňku U (s výjimkou Θ) je vlastním vektorem příslušným k vlastnímu číslu 0. Obrázek 5.1: Poznámka: Pro každý vlastní vektor čtvercové matice A platí Ax = λx, x = 0, a tedy po složkách máme soustavu      a11 a12 . . . a1n a21 a22 . . . a2n ... ... ... an1 an2 . . . ann           x1 x2 ... xn      = λ      x1 x2 ... xn      , kde x1, . . . , xn jsou neznámé a λ parametr soustavy. Tato rovnice je ekviva- 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 3 lentní homogenní soustavě rovnic (A − λI)x = Θ s parametrem λ      a11 − λ a12 . . . a1n a21 a22 − λ . . . a2n ... ... ... an1 an2 . . . ann − λ           x1 x2 ... xn      =      0 0 ... 0      . Protože je tato soustava homogenní, mohou nastat dvě možnosti: a) matice je regulární a má tedy pouze triviální řešení. V takovém případě neexistuje nenulový vektor x = Θ takový, že by platilo Ax = λx; číslo λ není tedy vlastním číslem. b) matice je singulární, a tedy její množina řešení obsahuje i nenulové vektory a její dimenze je nejméně 1. Číslo λ je tedy vlastním číslem matice a každý vektor z množiny řešení této homogenní soustavy je vlastním vektorem příslušným vlastnímu číslu λ. Hledáme-li vlastní čísla a vektory matice, musí být soustava s maticí A − λI singulární. Tento případ nastane právě když je nulový její determinant. Determinant matice det(A − λI) = a11 − λ a12 . . . a1n a21 a22 − λ . . . a2n ... ... ... an1 an2 . . . ann − λ je polynom stupně n v proměnné λ, který nazýváme charakteristickým polynomem matice A. Je zřejmé, že vlastní čísla matice jsou jeho kořeny. Podle základní věty algebry má každý polynom n-tého stupně právě n (obecně komplexních kořenů), počítáme-li i jejich násobnosti. Platí tedy věta: Tvrzení: Každá čtvercová matice A ∈ Cn,n má právě n vlastních čísel, počítáme-li každé vlastní číslo v jeho násobnosti (jakožto kořenu charakteristického polynomu). Příklad: Reálná čtvercová matice A = 0 1 −1 0 řádu 2 × 2 má charakteristický polynom tvaru det(A − λI) = −λ 1 −1 −λ = (−λ)(−λ) − 1(−1) = λ2 + 1 4 5. Vlastní čísla a vlastní vektory a jeho kořeny jsou čísla λ1,2 = ±i (λ2 +1 = 0). Tato reálná matice nemá tedy reálná vlastní čísla. Dosadíme-li za λ = −i získáme vlastní vektor příslušný vlastnímu číslu λ1 = −i i 1 −1 i ∼ i 1 −i −1 ∼ i 1 0 0 . Vidíme, že vlastní vektor i 1 má také komplexní složky a platí 0 1 −1 0 i 1 = −i i 1 = 1 −i . Podobně postupujeme i pro vlastní číslo λ1 = i a vypočteme příslušný vlastní vektor 1 i . Příklad: Nechť A =   5 −1 3 8 −1 6 −4 1 −2  . Nalezněte vlastní čísla a odpovídající vlastní vektory matice A. Charakteristický polynom matice A je roven det(A − λI) = 5 − λ −1 3 8 −1 − λ 6 −4 1 −2 − λ = = (5 − λ)(−1 − λ)(−2 − λ) + 24 + 24 − 6(5 − λ) − (−8)(−2 − λ) − (−12)(−1 − λ) = −λ(λ2 − 2λ + 1) Řešením rovnice det(A − λI) = 0 hledáme kořeny charakteristického polynomu, které se postupně redukuje na řešení kubické rovnice λ(λ2 −2λ+1) = 0, tedy λ(λ − 1)2 = 0, jejíž kořeny jsou jeden dvojnásobný kořen λ1 = λ2 = 1 a jeden kořen λ3 = 0. Vlastní vektory příslušné vlastnímu číslu λ1 = λ2 = 1 získáme řešením soustavy (A − λ1I)x = (A − λ2I)x = Θ, tedy   4 −1 3 8 −2 6 −4 1 −3   ∼   4 −1 3 0 0 0 0 0 0   , ze které vyplývá, že každý vektor x, pro který je Ax = x, musí splňovat podmínku x ∈ [(0, 3, 1), (1, 4, 0)]λ a tedy lineárně nezávislými vlastními vektory jsou například x1 = (1, 4, 0) a x2 = (0, 3, 1). Podobně postupujeme i u 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 5 vlastního čísla λ3 = 0. Řešení rovnice (A − λ3I)x = Ax = Θ vede na hledání vektorů z nulového prostoru soustavy.   5 −1 3 8 −1 6 −4 1 −2   ∼   5 −1 3 0 3 6 0 1 2   ∼   5 −1 3 0 1 2 0 1 2   ∼   5 −1 3 0 1 2 0 0 0   Jedním z možných řešení je vektor x3 = (1, 2, −1). Indukuje-li matice A Obrázek 5.2: zobrazení A (tato matice je maticí lineárního zobrazení A v standardních bázích), pak má matice zobrazení A v bázi x1, x2, x3 diagonální tvar   1 0 0 0 1 0 0 0 0  . Geometrická interpretace zobrazení A je, že se jedná o projekci na rovinu podél osy dané vektorem x3. Příklad: Určete vlastní čísla a příslušející vektory matice A =   4 −5 7 1 −4 9 −4 0 5   . Postupujeme stejným způsobem, vypočteme charakteristický polynom det(A − λI) = 4 − λ −5 7 1 −4 − λ 9 −4 0 5 − λ = (4 − λ)(−4 − λ)(5 − λ) + 180 + 28(−4 − λ) + 5(5 − λ) = (1 − λ)(λ2 − 4λ + 13) a nalezneme jeho kořeny λ1 = 1, a protože je diskriminant D = 16 − 4 · 13 = 16 − 52 = −36 jsou další kořeny komplexně sdružené λ2,3 = 4±6i 2 = 2 ± 3i. 6 5. Vlastní čísla a vlastní vektory Vlastní vektor příslušný vlastnímu číslu λ1 = 1 najdeme jako nenulové řešení homogenní soustavy (A − λ1I)x = Θ   4 − 1 −5 7 1 −4 − 1 9 −4 0 5 − 1   ∼   3 −5 7 1 −5 9 −4 0 4   ∼   3 −5 7 0 10 −20 0 −20 40   ∼   3 −5 7 0 1 −2 0 −1 2   ∼   3 −5 7 0 1 −2 0 0 0   , například x1 = (1, 2, 1). Řešením soustavy (A − λ2I)x = Θ získáme vlastní vektor příslušný vlastnímu číslu λ2 = 2 + 3i   2 − 3i −5 7 1 −6 − 3i 9 −4 0 3 − 3i   ∼   1 −6 − 3i 9 0 −24 − 12i 39 − 3i 0 0 0   , kterým může být vektor x2 = (3−3i, 5−3i, 4). Podobně vypočteme i vlastní vektor příslušný vlastnímu číslu λ3 = 2 − 3i: x3 = (3 + 3i, 5 + 3i, 4). Poznámka: Je-li λk násobný kořen charakteristického polynomu matice A, pak v obecném případě nemusí být násobnost vlastního čísla jako kořenu rovna počtu lineárně nezávislých vlastních vektorů příslušných tomuto vlastnímu číslu. Pak matice A není diagonalizovatelná, tedy neexituje báze, ve které by měla matice zobrazení A, které indukuje daná matice A, diagonální tvar. Příklad: Matice A = 0 0 1 0 má charakteristický polynom tvaru det(A − λI) = −λ 0 1 −λ = λ2 , a tedy číslo λ = 0 je vlastní číslo s násobností 2. Vlastní vektory matice, které přísluší tomuto vlastnímu číslu vypočteme ze soustavy (A − λI)x = Θ, tedy v našem případě řešením soustavy Ax = Θ ve tvaru 0.x1 + 0.x2 = 0, 1.x1 + 0.x2 = 0, které vede na x1 = 0, x = (x1, x2) ∈ [(0, 1)]λ, a tedy dim[(0, 1)]λ = 1 se nerovná násobnosti vlastního čísla λ = 0. Matice není tedy diagonalizovatelná, nelze nalézt bázi, ve které by měla matice diagonální tvar. 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 7 Symetrické matice a jejich vlastnosti Definice: Nechť A = (aij) ∈ Rm,n . Matici AT ∈ Rn,m , definovanou (AT )ji = aij, i = 1, . . . , m, j = 1, . . . , n nazýváme maticí transponovanou k matici A. Poznámka: Slovně, j-tým řádkem matice AT se stává j-tý sloupec matice A (j = 1, . . . , n) a i-tým sloupcem matice AT se stává i-tý řádek matice A (i = 1, . . . , m). Příklad: A = 1 2 3 4 5 6 ∈ R2,3 , AT =   1 4 2 5 3 6   ∈ R3,2 Definice: Matice A se nazývá symetrická, jestliže AT = A. Poznámka: Symetrická matice je tedy nutně čtvercová matice (A ∈ Rn,n ). Poznámka: Ukázali jsme, že reálná matice A ∈ Rn,n může mít obecně i komplexní vlastní čísla. Tvrzení: Symetrická matice A ∈ Rn,n má všechna vlastní čísla reálná. Tvrzení: Vlastní vektory příslušné navzájem různým vlastním číslům každé reálné matice A ∈ Rn,n jsou lineárně nezávislé. Tvrzení: Vlastní vektory příslušné navzájem různým vlastním číslům symetrické matice A ∈ Rn,n jsou navzájem ortogonální (kolmé). Příklad: Nechť Ax1 = λ1x1, x1 = Θ. Pak je ortogonální doplněk X = [x1]⊥ λ invariantním podprostorem matice A, který splňuje podmínku Ax ∈ X pro každé x ∈ X. Příklad: Najděte charakteristický polynom, vlastní čísla a příslušné vlastní vektory symetrické matice A =   −1 1 1 1 1 −1 1 −1 1   . 8 5. Vlastní čísla a vlastní vektory Obrázek 5.3: Postupujeme standardním způsobem: vypočteme charakteristický polynom det(A − λI) = −1 − λ 1 1 1 1 − λ −1 1 −1 1 − λ = = (−1 − λ)(1 − λ)2 − 1 − 1 − (1 − λ) − (−1 − λ) − (1 − λ) = = (−1 − λ)(1 − λ)2 − 3 + 3λ = = (−1 − λ)(1 − λ)2 − 3(1 − λ) = = (1 − λ)[(−1 − λ)(1 − λ) − 3] = = (1 − λ)[−1 + λ − λ + λ2 − 3] = = (1 − λ)(λ2 − 4) = (1 − λ)(λ − 2)(λ + 2) a určíme jeho kořeny λ1 = 1, λ2 = 2, λ3 = −2 a příslušné vlastní vektory řešením homogenních soustav (A − λiI)x = Θ λ1 = 1 :   −2 1 1 1 0 −1 1 −1 0   ∼   −2 1 1 0 1 −1 0 −1 1   ∼   −2 1 1 0 1 −1 0 0 0   , získáme v tvaru ˜x1 = (1, 1, 1), který splňuje A˜x1 = ˜x1, λ2 = 2 :   −3 1 1 1 −1 −1 1 −1 −1   ∼   −3 1 1 0 −2 −2 0 0 0   5. Vlastní čísla a vlastní vektory 9 řešením soustavy (A−λ2I)x = Θ je vektor ˜x2 = (0, 1, −1) splňující A˜x2 = 2˜x2 λ3 = −2 :   1 1 1 1 3 −1 1 −1 3   ∼   1 1 1 0 2 −2 0 −2 2   ∼   1 1 1 0 2 −2 0 0 0   a řešením (A − λ3I)x = Θ získáme ˜x3 = (−2, 1, 1), pro který platí A˜x3 = −2˜x3. Definujeme-li matici vlastních vektorů ˜X = (˜x1, ˜x2, ˜x3) =   1 0 −2 1 1 1 1 −1 1   , pak kromě identity vyplývající z definice vlastních vektorů A ˜X = ˜X   1 0 0 0 2 0 0 0 −2   , platí i vlastnost, že vlastní vektory příslušné navzájem různým vlastním číslům jsou kolmé ˜XT ˜X =   1 1 1 0 1 −1 −2 1 1     1 0 −2 1 1 1 1 −1 1   =   3 0 0 0 2 0 0 0 6   . Když jednotlivé sloupce matice ˜X vynormujeme tak, aby měly výsledné vektory jednotkovou délku x1 = ˜x1 ˜x1 = 1 √ 3   1 1 1   , x2 = ˜x2 ˜x2 = 1 √ 2   0 1 −1   , x3 = ˜x3 ˜x3 = 1 √ 6   −2 1 1   , pak pro matici X = (x1, x2, x3) platí XT X = I, tedy X je ortogonální matice (viz následující podkapitola). Základní vlastnost, že vektory x1, x2, x3 10 5. Vlastní čísla a vlastní vektory vytváří ortonormální bázi prostoru R3 je vidět z následujících rovností XT X =   xT 1 xT 2 xT 3   (x1 x2 x3) =   xT 1 x1 xT 1 x2 xT 1 x3 xT 2 x1 xT 2 x2 xT 2 x3 xT 3 x1 xT 3 x2 xT 3 x3   = =   x1, x1 x1, x2 x1, x3 x2, x1 x2, x2 x2, x3 x3, x1 x3, x2 x3, x3   =   1 0 0 0 1 0 0 0 1   . Příklad: Nechť A : R3 → R3 je lineární zobrazení se symetrickou maticí A =   −7/9 4/9 4/9 4/9 −1/9 8/9 4/9 8/9 −1/9   . Vlastní čísla matice najdeme jako kořeny charakteristického polynomu det(A − λI) = −7/9 − λ 4/9 4/9 4/9 −1/9 − λ 8/9 4/9 8/9 −1/9 − λ = = −λ3 − λ2 + λ = −(λ − 1)(λ + 1)2 . Protože je matice A symetrická, jsou tyto kořeny λ1 = 1, λ2 = λ3 = −1 reálná čísla. Vlastní vektor x1 = (β1, β2, β3) takový, že Ax1 = λ1x1 je řešením homogenní soustavy −16β1 + 4β2 + 4β3 = 0 4β1 − 10β2 + 8β3 = 0 4β1 + 8β2 − 10β3 = 0 s hodností 2 a její řešení lze získat i přímo pomocí vektorového součinu jako x1 = α1(−16, 4, 4) × (4, −10, 8) = α1(72, 144, 144). Vektor (β1, β2, β3) musí být totiž kolmý na vektory (−16, 4, 4) a (4, −10, 8). Koeficient α1 zvolíme tak, aby byla norma vektoru x1 rovna jedné, tedy x1 = 1 3 (1, 2, 2). Vlastní vektory příslušné dvojnásobnému vlastnímu číslu λ2 = λ3 = −1 jsou řešeními homogenní soustavy 2β1 + 4β2 + 4β3 = 0 4β1 + 8β2 + 8β3 = 0 4β1 + 8β2 + 8β3 = 0 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 11 s (garantovanou) hodností 1. Standardním postupem získáme soustavu v horním stupňovitém tvaru β1 + 2β2 + 2β3 = 0 s dvěma lineárně nezávislými řešeními ˜x2 = (−2, 1, 0) a ˜x3 = (−2, 0, 1). Tyto vektory lze normovat tak, aby jejich norma byla rovna jedné, tedy x2 = 1√ 5 (−2, 1, 0). Protože obecně ˜x3 není kolmé na ˜x2 (a tedy není kolmé i na x2), třetí vektor x3 vypočteme pomocí Gram-Schmidtova orthogonalizačního procesu, kde ˜˜x3 = ˜x3 − α2x2, kde α2 zvolíme tak, aby platilo že ˜˜x3, x2 = 0, tedy ˜x3, x2 − α2 x2, x2 = 0 . Koeficient α2 se rovná α2 = ˜x3, x2 = 4/ √ 5 a vektor ˜˜x3 = (−2, 0, 1) − 4 5 (−2, 1, 0) = −2 5 , −4 5 , 1 . Vektor x3 pak vypočteme normováním vektoru ˜˜x3 x3 = 1 √ 45 (−2, −4, 5) Vypočtené vektory x1, x2, x3 jsou ortonormální bází, ve které má lineární zobrazení A diagonální tvar ˜A =   1 0 0 0 −1 0 0 0 −1   . Obrázek 5.4: 12 5. Vlastní čísla a vlastní vektory Ortogonální matice a jejich vlastnosti Definice: Matice A ∈ Rn,n se nazývá ortogonální, jestliže AT A = I. Tvrzení: 1. Každá ortogonální matice A je regulární a platí A−1 = AT 2. Sloupce ortogonální matice A tvoří ortonormální bázi prostoru Rn . Je-li A = (a1, a2, . . . , an), pak AT A =      aT 1 aT 2 ... aT n      (a1 . . . an) =      aT 1 a1 . . . aT 1 an aT 2 a1 . . . aT 2 an ... aT n a1 . . . aT n an      = =      a1, a1 . . . a1, an a2, a1 . . . a2, an ... an, a1 . . . an, an      =      1 0 . . . 0 0 1 ... ... ... 0 0 . . . 0 1      = I. 3. Podobně, řádky ortonormální matice tvoří ortonormální bázi Rn . Protože je A−1 = AT , platí i vlastnost AAT = AA−1 = I. Tvrzení: Ortogonální matice A ∈ Rn,n má všechna vlastní čísla ležící na jednotkové kružnici |λ| = 1. Příklad: (Ortogonální matice řádu 2) První vektor nejobecnější ortonormální báze x1, x2 v prostoru R2 je tvaru x1 = (cos ϕ, sin ϕ) a druhý bazický vektor má nutně jeden ze dvou tvarů ±(− sin ϕ, cos ϕ). Odpovídající ortogonální matice jsou tedy tvaru cos ϕ − sin ϕ sin ϕ cos ϕ , cos ϕ sin ϕ sin ϕ − cos ϕ (ϕ ∈ [0, 2π) ) Poznámka: Matice tvaru cos ϕ sin ϕ sin ϕ − cos ϕ lze získat z matic cos ϕ − sin ϕ sin ϕ cos ϕ vynásobením maticí 1 0 0 −1 . Matice zobrazení 1 0 0 −1 odpovídá zrcadlení vzhledem k ose dané vektorem e1. Matice tvaru cos ϕ − sin ϕ sin ϕ cos ϕ odpovídá rotaci o úhel ϕ. Všechny ortogonální transformace v R2 lze tedy získat buď otočením o nějaký úhel ϕ a/nebo zrcadlením kolem osy e1. 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 13 Obrázek 5.5: Obrázek 5.6: Obrázek 5.7: Platí tedy transformační vztahy mezi souřadnicemi nejakého bodu v rovině (x1, x2) před otočením a/nebo zrcadlením a po otočení a/nebo zrcadlení 14 5. Vlastní čísla a vlastní vektory (x1, x2) x1 x2 = cos ϕ − sin ϕ sin ϕ cos ϕ x1 x2 , x1 x2 = cos ϕ − sin ϕ sin ϕ cos ϕ 1 0 0 −1 x1 x2 . Příklad: Nejobecnější “kladně orientovanou” ortonormální bázi x1, x2, x3 prostoru R3 lze získat následujícím způsobem: Nechť ϑ je úhel mezi vektory e3 a x3, pro který 0 < ϑ < π. Pak se roviny dané dvojicemi vektorů e1, e2 a x1, x2 protínají na přímce, ve které leží i vektor k = e3×x3 sin ϑ s délkou 1 ležící na kružnici s poloměrem 1 v obou rovinách. Tedy existuje úhel ϕ ∈ [0, 2π) takový, že k = cos ϕ e1 + sin ϕ e2 a úhel ψ ∈ [0, 2π) takový, že k = cos ψ x1 − sin ψ x2. Úhly ϕ, ϑ, ψ se nazývají Eulerovy úhly popisující transformaci souřadnic e1, e2, e3 do nového systému daného vektory x1, x2, x3, kterou lze rozdělit do třech kroků: a) rotace kolem vektoru e3 o úhel ϕ; b) překlopení kolem vektoru k o úhel ϑ; c) rotace (otočení) kolem vektoru x3 o úhel ψ. Transformační matici lze napsat tedy jako součin tří jednoduchých matic otočení   cos ψ sin ψ 0 − sin ψ cos ψ 0 0 0 1     1 0 0 0 cos ϑ sin ϑ 0 − sin ϑ cos ϑ     cos ϕ sin ϕ 0 − sin ϕ cos ϕ 0 0 0 1   =   cos ψ cos ϕ − cos ϑ sin ϕ sin ψ − sin ψ cos ϕ − cos ϑ sin ϕ cos ψ sin ϑ sin ϕ cos ψ sin ϕ + cos ϑ cos ϕ sin ψ − sin ψ sin ϕ + cos ϑ cos ϕ cos ψ − sin ϑ sin ϕ sin ψ sin ϑ − cos ψ sin ϑ cos ϑ   Příklad: Matice   1 0 0 0 cos ϕ − sin ϕ 0 sin ϕ cos ϕ   popisuje pootočení roviny x = 0 kolem osy x o úhel ϕ (viděno pozorovatelem proti směru hodinových ručiček ve směru kladné osy). Podobně matice   cos ϕ 0 sin ϕ 0 1 0 − sin ϕ 0 cos ϕ   a   cos ϕ − sin ϕ 0 sin ϕ cos ϕ 0 0 0 1   popisují rotace kolem osy y resp. osy z. 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 15 Obrázek 5.8: Obrázek 5.9: Kuželosečky a kvadratické plochy Příklad: Rovnice 5x2 +6xy+5y2 = 8 popisuje nějakou keželosečku v rovině a my máme vypočítat její typ a délky poloos. Zavedeme nový souřadný systém 16 5. Vlastní čísla a vlastní vektory pomocí transformace souřadnic x = 1 √ 2 x + 1 √ 2 y y = − 1 √ 2 x + 1 √ 2 y , ve vektorovém zápisu x y = 1√ 2 1√ 2 − 1√ 2 1√ 2 x y = cos −π 4 − sin −π 4 sin −π 4 cos −π 4 x y (jde tedy o pootočení o úhel π/4 ve směru hodinových ručiček). Po dosazení Obrázek 5.10: do rovnice získáme rovnici kuželosečky v nových souřadnicích x a y 5 · 1 2 (x2 + 2xy + y2 ) + 6 · 1 2 (−x2 + y2 ) + 5 · 1 2 (x2 − 2xy + y2 ) = 8, 4x2 + 16y2 = 16, x2 4 + y2 = 1, což je rovnice elipsy s délkami poloos a = 2, b = 1. Obecně převedeme-li rovnici do standardní formy 5 8 x2 + 2 3 8 xy + 5 8 y2 = 1, 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 17 Obrázek 5.11: pak ji lze psát pomocí symetrické matice jako výraz ve tvaru x y T 5/8 3/8 3/8 5/8 x y = 1. Nyní známým způsobem najdeme vlastní čísla a vektory matice 5/8 3/8 3/8 5/8 5/8 − λ 3/8 3/8 5/8 − λ = (5/8 − λ)2 − 9 64 = 16 64 − 10 8 λ + λ2 = = λ − 8 8 λ − 2 8 = 0, ze kterého vyplývá, že λ1 = 1 a λ2 = 1 4 . Vlastní čísla jsou kladná λ1 > 0 a λ2 > 0, a současně λ1 = λ2, a tedy se jedná o elipsu ve tvaru λ1x2 + λ2y2 = 1, x2 + y 2 2 = 1 , kde vztah mezi souřadnicemi x, y a x, y získáme pomocí matice vlastních vektorů (x1, x2) příslušných vlastním číslům λ1 = 1 a λ2 = 1 4 −3/8 3/8 3/8 −3/8 ∼ 1 −1 0 0 , x1 = 1 √ 2 1 1 , 18 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 3/8 3/8 3/8 3/8 ∼ 1 1 0 0 , x2 = 1 √ 2 1 −1 , x y = 1√ 2 1√ 2 1√ 2 − 1√ 2 x y Kuželosečky: obecný postup Obecný tvar kuželosečky (elipsy, paraboly nebo hyperboly se středem symetrie v počátku souřadného systému) je a11x2 + 2a12xy + a22y2 = 1. Splňuje-li bod (x, y) tuto rovnici, pak i bod (−x, −y) leží tedy na dané kuželosečce. Cílem je převést kuželosečku do tvaru a11x2 + a22y2 = 1 , kde x a y jsou souřadnice bodu v souřadném systému daném hlavními poloosami nebo asymptotami kuželosečky. Jsou-li a11 a a22 kladná čísla, pak se jedná o elipsu, mají-li různá znamínka, jde o hyperbolu. Jednotlivé případy jsou znázorněny graficky na následujícím obrázku: Obrázek 5.12: Použijeme následující postup: definujeme symetrickou matici A = a11 a12 a12 a22 . Rovnici a11x2 + 2a12xy + a22y2 = 1 lze pak přepsat do tvaru x y T A x y = 1 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 19 Obrázek 5.13: . Protože je matice A symetrická, lze nalézt ortonormální bázi, ve které má tato matice diagonální tvar, tedy platí, že existují vektory x1, x2 tak, že Ax1 = λ1x1 a Ax2 = λ2x2. V maticovém tvaru AX = X λ1 0 0 λ2 , kde X = (x1, x2) a současně platí XT X = I. Pak po substituci x y = X x y do rovnice x y T A x y = 1 získáme rovnici kuželosečky v nových souřadnicích (x, y) ve tvaru x y T λ1 0 0 λ2 x y = 1, tedy λ1x2 + λ2y2 = 1. Vlastní čísla λ1, λ2 matice A určují typ kuželosečky a příslušné vlastní vektory x1, x2 určují směr hlavních poloos (asymptoty) kuželosečky. Kvadratické plochy (plochy 2. stupně) v prostoru: obecný postup Rovnice s kvadratickými členy a11x2 + 2a12xy + 2a13xz + a22y2 + 2a23yz + a33z2 = 1 popisuje elipsoid, hyperboloid, paraboloid, válcovou plochu a jejich různé varianty. Z uvedené rovnice je zřejmé, že počátek je středem symetrie dané 20 5. Vlastní čísla a vlastní vektory Obrázek 5.14: plochy, t.j. je-li bod (x, y, z) řešením dané rovnice, pak je řešením i bod (−x, −y, −z). V maticovém zápisu má rovnice tvar   x y z   T   a11 a12 a13 a12 a22 a23 a13 a23 a33     x y z   = 1, A =   a11 a12 a13 a21 a22 a23 a31 a32 a33   . Řešení problému vlastních čísel symetrické matice A vede k reálným vlastním číslům λ1, λ2, λ3 s ortonormálními vlastními vektory x1, x2, x3. Zavedeme-li nové souřadnice pomocí transformace   x y z   = X   x y z   , X = (x1, x2, x3) 5. Vlastní čísla a vlastní vektory 21 získáme rovnici kvadratické plochy v standardním tvaru   x y z   T   λ1 0 0 0 λ2 0 0 0 λ3     x y z   = 1 , tedy λ1x2 +λ2y2 +λ3z2 = 1. Typ kvadratické plochy zjistíme, podle toho zda jsou všechna vlastní čísla kladná (pak rovnice popisuje elipsoid) nebo se liší znaménkem (pak jde o hyperboloid) nebo se jedná o některou jinou variantu kvadratické plochy. Příklad: Nechť rovnice 2(x2 − xy − xz + y2 − xz) = 1 popisuje nějakou kvadratickou plochu. O jaký typ kvadratické plochy jde a jaké jsou její hlavní osy? Matice A =   2 −1 −1 −1 2 −1 −1 −1 0   má vlastní čísla λ1 = 2, λ2 = −1, λ3 = 3 a příslušné vlastní vektory jsou x1 = 1 √ 3   −1 −1 1   , x2 = 1 √ 6   1 1 2   , x3 = 1 √ 2   −1 1 0   . Transformace do nových souřadnic vede na rovnici kvadratické plochy v standardní formě 2x2 − y2 + 3z2 = 1. Jedná se tedy o rotační hyperboloid, jehož průnik s rovinou x, y je hyperbola protínající osu x. Průnik hyperboloidu s rovinou x, z je elipsa s větší poloosou na ose x a průnik s rovinou (y, z) je opět hyperbola protínající osu y. 22 5. Vlastní čísla a vlastní vektory Obrázek 5.15: