MA2BP_PKG I 23. května 2016 | str. 1 Každý úkol je hodnocen 6 body; celkem můžete získat 60 bodů; k ústní zkoušce je potřeba aspoň polovina. Konstrukce doprovoďte stručným komentářem tak, aby bylo zřejmé pořadí a hlavně korektnost vašich úvah. U dotýkajících se objektů musí být zřejmá zejména konstrukce dotykových bodů. 1. Jsou dány kružnice a, b. + Sestrojte všechny středy stejnolehlostí kružnic a, b. + Dokažte, že stejnolehlým obrazem libovolné kružnice je opět kružnice. 2. Je dána úsečka AB, jejíž velikost představuje jednotku. + Sestrojte úsečky s velikostmi xi a x2 tak, aby platilo xi ■ x2 = 1 a xi + x2 = 3. MA2BP_PKG | 23. května 2016 | str. 2 3. Jsou dány bod L, přímka m a kružnice n. Přímka m a kružnice n se dotýkají v bodě P. + Zvolte (vhodně) kružnici T, která má střed v bodě P; sestrojte obrazy L,m,n vzhledem ke kruhové inverzi určené kružnicí T. + Určete počet všech kružnic, které se dotýkají m,n a prochází bodem L; všechny takové kružnice narýsujte. MA2BP_PKG I 23. května 2016 | str. 3 4. Je dán mnohoúhelník ABC D E takový, že body A,B,C,E jsou vrcholy obdélníku a bod D leží na ose úsečky AB. Projektivní transformace v rovině je dána obrazem A'B'C'E' obdélníku ABCE. + Sestrojte úběžnici (tj. obraz nevlastní přímky) a obraz bodu D. 5. + Vyjmenujte vlastnosti obecných podobných zobrazení; popište základní podobná zobrazení a jejich určující prvky; uveďte nějaké konkrétní příklady jejich užití. MA2BP_PKG | 23. května 2016 | str. 4 6. Je dán rovnoběžný průmět krychle, jejíž stěna ABFE se zobrazuje jako čtverec. Dále jsou dány body K, L, M, a to tak, že K e BC, L e AE a M e EFGH. + Zvolte (vhodně) Mongeovy průmětny a sestrojte sdružené průměty krychle včetně bodů K, L, M. + Sestrojte řez krychle rovinou KLM. + Sestrojte trojúhelník KLM ve skutečné velikosti. A B