25.2.2016 1 VSTUP DO ALGEBRY. ALGEBRAICKÉ VÝRAZY Irena Budínová POSTUPNÉ ROZVÍJENÍ ALGEBRAICKÉHO MYŠLENÍ, ETAPA 1 Na 1. stupni ZŠ řeší žáci úlohy intuitivně. Nejdříve volíme úlohy s malými čísly: David a Michal měli dohromady 15 modelů autíček. Michal měl dvakrát tolik a ještě o tři více než David. Kolik autíček měl David? Myslím si číslo. Když ho vynásobím třemi a přičtu k němu 3, dostanu 15. Které číslo si myslím? Žáci používají různé strategie řešení. 25.2.2016 2 Úlohy s většími čísly: Myslím si číslo. Když ho vynásobím dvěma a přičtu k němu 45, dostanu 119. Které číslo si myslím? Velká čísla pro mnoho dětí představují problém. Děti se u těchto úloh mohou poprvé setkat s písmenem jakožto neznámou veličinou (4. – 5. ročník ZŠ): POMŮCKA BINOMICKÁ KRYCHLE 1. fáze – mateřská škola, manipulace s kostkou. Rozvíjí spíše prostorovou představivost než algebraické myšlení. 2. fáze – 5. ročník, pojmy obsah rovinného obrazce a objem tělesa. Geometrické pojmy čtverec, obdélník, krychle, kvádr 25.2.2016 3 FORMÁLNÍ (AVŠAK NÁZORNÉ) ZAVÁDĚNÍ ALGEBRAICKÝCH VZORCŮ, ETAPA 2 Třetí fáze práce s binomickou krychlí: předchází zavedení vzorců a v devátém ročníku. Žáci nejdříve pracují se stěnou krychle a později s celou krychlí. Výhodná je práce se čtverečkovaným papírem ODVOZENÍ VZORCŮ POMOCÍ BINOMICKÉ KRYCHLE 4 cm 6 cm 25.2.2016 4 ODVOZOVÁNÍ DALŠÍCH ALGEBRAICKÝCH VZORCŮ POMOCÍ ČTVEREČKOVANÉHO PAPÍRU b a a+b a-b Nejvíce náročné je vytvořit geometrickou představu pro vzorec b a 25.2.2016 5 ROZNÁSOBOVÁNÍ ZÁVOREK 3.(6+2)=3.6+3.2 Zobecnění: a(b+c)=ab+ac (3+1).(6+2)=3.6+3.2+1.6+1.2 Zobecnění: (a+b)(c+d)= =ac+ad+bc+bd Po fázi modelování musí následovat fáze zapamatování a fixace. Pro efektivní fixaci mohou sloužit různé didaktické hry, jako např. práce s kartičkami: , , , , , , , 25.2.2016 6 Děti mohou mít i přes názorný úvod do algebry později problémy s interpretací algebraických výrazů. Stávají se jim potom chyby typu apod. Těmto chybám lze předcházet dvěma způsoby: opakovaně se vracet k dosazování číselných hodnot, např. algebraickým zápisům přisuzovat geometrický význam, tj. a je úsečka, a2 je čtverec, ab je obdélník, a3 je krychle. PROČ POTŘEBUJEME POČÍTAT S OBECNÝM VYJÁDŘENÍM A KDE SE S NÍM SETKÁME Ve školské matematice – zobecňování vztahů: Vztahy pro výpočty obsahů, obvodů, povrchů a objemů geometrických útvarů; V rovnicích; Ve funkčních závislostech; V ostatních předmětech – fyzika, biologie, chemie; V běžném životě. 25.2.2016 7 POUŽÍVÁNÍ PÍSMEN VE VÝZNAMU ČÍSEL Písmena mohou mít v matematice význam proměnné veličiny, konstanty, neznámé veličiny, nebo čísel, jejichž hodnotu nedokážeme vyjádřit – π, e, i. HISTORICKÁ POZNÁMKA Zhruba od roku 2000 př. n. l. začíná verbalistické období – vztahy mezi čísly byly vyjadřovány slovně. Kolem roku 500 př. n. l. nastává geometrická algebra Řeků. Diofantos z Alexandrie (zahájil synkopické období) Al Chovarizmi Od 15. století začíná období symbolické Francois Viéte