Jazyková kultura a komunikativní dovednosti Marek Lollok Požadavky na zakončení (zk, 4 kredity) Metody hodnocení: -seminární práce (viz dále) -zkouška má část písemnou i ústní, písemná je předpokladem ústní (v tentýž den, viz tematické okruhy) Seminární práce -téma dle vlastní volby: 1. Vypracování rešerše se zaměřením na dětskou poezii, hádanky, říkadla, kvalitní písně autorské i folklorní. 2. Zpracování stylistické charakteristiky krátkého textu – text i styl dle volby. 3. Rozbor vybrané ukázky řečnického stylu ze současnosti či z historie. - Rozsah minimálně 2-3 strany; užití jiných zdrojů (citace a parafráze) je nutno vždy náležitě uvést - - Závazné termíny -do 19.4.2016 se domluvit na tématu písemné seminární práce – osobně, nebo zaslat na adresu 134815@mail.muni.cz → do týdne potvrzení, popřípadě komentář -do 23. 5. 2016 odevzdat seminární práci prostřednictví odevzdávány v ISu (nejpozději týden před termínem zkoušky) - - Literatura -ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 2008 -LUKAVSKÝ, Radovan. Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2000. -SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004 -HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985 -ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy. 1. vyd. Praha: Portál, 1996 -KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2., přeprac. Praha: Academia, 1998 Komunikace verbální a neverbální Komunikace jako proces Komunikační funkce Styly a stylistika Funkční styly Základní funkční styly -hovorový (prostěsdělovací) -administrativní -odborný -publicistický -umělecký -řečnický - Otázka jazykové správnosti Spisovnost-nespisovnost Přiměřenost (adekvátnost) – nepřiměřenost Jazyková kultura – kultura jazyka a kultura řeči Správnost mluvnická, pravopisná a výslovnostní Úzus, norma a kodifikace Stylotvorné faktory/slohotvorní činitelé -a) subjektivní -b) objektivní Subjektivní stylotvorné faktory - spojují se s autorem projevu, jeho individualitou - intelektuální a rozumová vyspělost autora - větší či menší schopnost abstrakce a logického myšlení - autorovy schopnosti týkající se tématu jazykové komunikace - úroveň vzdělání, zasazení do určitého prostředí - znalosti jazykové - povahová a mentální vlastnosti - momentální psychický stav autora Objektivní stylotvorné faktory - - jde o faktory (okolnosti, vlivy) související s objektem - základní funkce textu (např. prostě sdělná, agitačně sdělná a ovlivňovací, odborně sdělná a vzdělávací) a cíl komunikace - ráz komunikace – oficiální, polooficiální, neoficiální, soukromý, důvěrný, familiární - situace kolem vzniku textu – připravenost, nepřipravenost - prostředí jeho realizace – soukromí, veřejné; známé, neznámé - charakter adresáta nebo kolektivu adresátů; uvědomělý postoj k nim + volba tématu ovlivňuje stylové vlastnosti komunikátu Stylová příznakovost/nepříznakovost komunikačních prostředků truhlář dědina děják pacoš perník hamoun maminečka luna Stylová příznakovost/nepříznakovost komunikačních prostředků nespisovnost /hovorovost / nepříznakovost / knižnost /archaičnost (mimo normu) (stylová neutrálnost) ( a historismy) zmerčit 0 uvidět spatřit uzřít zočit bulet brečet plakat ronit slzy, lkát výtah zdviž loch, basa věznice šatlava věžák věžový dům, výškový dům