KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE) Zora Syslová OBSAH 1.Dynamika skupiny. 2.Projektování, projektová výuka, integrovaná tematická výuka. 3.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. 4.Vzdělávací strategie. 5.Realizace projektu. 6.Hodnocení projektu. POŽADAVKY NA ZAKONČENÍ ¢Vytvoření krátkodobého projektu/plánu třídního vzdělávacího programu ¢Prezentace videonahrávky (PPP3) ¢Hodnocení proběhne ve dvou fázích: ¢Prezentace projektu na semináři 20.4. a 4.5. ¢Kritéria pro hodnocení projektu: ¢Propojení obsahu (tématu, námětu) se vzdělávacími cíli ¢Provázanost cílových kategorií (kompetence = dílčí cíle = očekávané výstupy) ¢Operacionalizace dílčích cílů (Bloomova taxonomie) a konkretizace očekávaných výstupů vzhledem k obsahu vzdělávání ¢Promyšlenost částečně řízených činností (zastoupení všech typů inteligencí, vhodnost zadání pro děti, naplnění všech zásad = samostatnost, tvořivost a spolupráce dětí) ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Rozbor videonahrávky (PPP3) prostřednictvím skupinové reflexe na kolokviu. ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Reflexe nahrávek kolegů z ročníku ¢Kritéria: ¢Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU (PPP3) ¢Propojení s kolokviem KPV2: ¢Realizace vlastních výstupů ve fakultní mateřské škole a pořízení videozáznamu. ¢Zpracování videozáznamu do 5minutové prezentace pro kolokvium KPV2. ¢Zpracování sebereflexe podle oblasti Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ¢Zaslání písemné reflexe do 20.5.2016 na syslova@ped.muni.cz. ZPĚTNÁ VAZBA PDDI ¢Podpora „problémových dětí“ (jednotlivce) – ¢ vytvoření pozitivního/pohodového psychosociálního klimatu ¢ teprve potom mohu pracovat s celou skupinou 1. DYNAMIKA SKUPINY ¢Skupinovou dynamikou je možno nazývat vše, co se ve skupině mezi jednotlivci děje, procesy, vztahy, změny. ¢Pojem dynamika sám o sobě navozuje pocit působení sil, tlaků, pohybu. Přesně vystihuje to, že skupina je živým organismem, není jen “mrtvým” shlukem lidí ve stejnou dobu na stejném místě. ¢Skupina má své vlastní zákonitosti, které je třeba brát při práci s ní v potaz. ¢Vzniká a utváří se spolu se vznikem a zahájením práce skupiny a je v jistém smyslu charakteristikou jakékoliv skupiny. ¢ CO SLEDUJEME ¢strukturu skupiny, role a pozice, normy, vedení a rozhodování, vztahy, interakce, stupeň konfliktu; ¢přístup ke skupinovým procesům, přístup k řešení úkolů; ¢roli jednotlivců (lídr, koordinátor, nositel informací, vyhledávač informací, iniciátor, povzbuzovatel, následovník, pozorovatel, klaun, dominátor …); ¢projevy jednotlivců. ZNAKY SOC. SKUPINY ¢jsou navzájem v přímé nezprostředkované interakci a komunikaci; ¢mají blízké nebo shodné cíle či hodnoty a naplnění svých individuálních cílů odvozují (očekávají) od skupiny; ¢jsou vřazeni do relativně stabilního systému pozic a rolí (skupinové struktury); ¢respektují normy skupinového života (tj. pravidla regulující meziosobní vztahy a průběh společných činností)“ (Řezáč, 1999, s. 160). ¢ ¢ ¢BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s.18-22. ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical, 2006. ISBN 80-210-4142-0. ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢PRÁŠILOVÁ, M. Projektování v mateřské škole. Olomouc: Hanex, 2004. ISBN 80-85783-44-4. ¢Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 ¢SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 ¢SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130 ¢