KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE) Zora Syslová OBSAH 1.Dynamika skupiny. 2.Projektování, projektová výuka, integrovaná tematická výuka. 3.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. 4.Vzdělávací strategie. 5.Realizace projektu. 6.Hodnocení projektu. 4. VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE ¢Způsob záměrného vzdělávání dětí: -Motivace (způsob nabídky) -Aktivace -Metody -Organizační formy -Pomůcky -Reflexe ¢ AKTIVIZUJÍCÍ METODY ¢Diskusní ¢Situační ¢Inscenační ¢Didaktické ¢Specifické TYPY ČINNOSTÍ ¢ Spontánní Řízené ¢ ¢ ¢ Polo/částečně/nepřímo řízené ¢ ZÁSADY ČÁSTEČNĚ ŘÍZENÝCH ČINNOSTÍ: ¢Děti pracují samostatně, bez vedení učitelkou ¢Činnost je založená na spolupráci dětí ¢Činnost nemá předem daný postup (děti samy volí, jak budou postupovat - tvořivost) ¢ SOUVISLOSTI… ¢Zásady ČŘČ propojují: • prožitkové učení (znaky) • integrované pojetí RVP PV (propojení vzdělávacích oblastí) • požadavky na projektovou metodu • konstruktivistické přístupy ORGANIZAČNÍ FORMY -Individuální -Skupinová -Hromadná ¢ ¢ ¢ Video ukázka INTEGROVÁNÍ TÉMATU A VŠECH VZDĚLÁVACÍCH OBLASTÍ DO VŠECH ČINNOSTÍ ¢ Paprskový diagram Přírodní Intrapersonální Interpersonální Tělesně kinestetická Hudební Prostorová Logicko matematická Verbální TÉMA TYPY ČINNOSTÍ ¢ ROZVOJ KOMPETENCÍ okaždodenními spontánními aktivitami opříkladem učitele - nápodobou (sociální učení) ocíleným plánovaným rozvojem (projekt) ovhodnými strategiemi (kooperativním učením) Téma: Vztah mezi cíli a obsahem (výzkum výukových situací) ROZDÍLY V POJETÍ TÉMATU V MINULOSTI A DNES ¢Téma „Ježek“ C:\Users\Syslova\Pictures\smutny-jezek.jpg ¢BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s.18-22. ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical, 2006. ISBN 80-210-4142-0. ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢PRÁŠILOVÁ, M. Projektování v mateřské škole. Olomouc: Hanex, 2004. ISBN 80-85783-44-4. ¢Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 ¢SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 ¢SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130 ¢