10. Předškolní pedagog 1.Kvalifikace 2.Kompetence učitele 3.Kariérní řád 1. Požadavky na kvalifikaci: -Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících •http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-lednu -Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení PRACOVNÍ DOBA a PRACOVNÍ NÁPLŇ •31 hodin -přímá práce u dětí • •9 hodin – nepřímá práce: •Plánování •Příprava pomůcek •Vedení dokumentace (TK, záznamy o dětech, hodnocení…) •Další vzdělávání, samostudium •Účast na ped. a provoz. radách •Organizační záležitosti třídy – výzdoba, spolupráce s kolegyní… •Spolupráce s rodiči – schůzky, hovorové hodiny…. •Specifické úkoly – vyplývají z náplně práce (BOZP, Inventarizace, knihovna, výzdoba školy….) 2. Požadavky na kvalitu: • (profesionalitu) -Požadavky vyplývající z RVP PV -Kompetence učitelky MŠ (Vašutová, 2001) -Rámec kvalit učitele MŠ (Syslová, 2013) -Kompetentní učitel pro 21. století • Povinnosti pedagoga •analyzovat věkové a individuální potřeby dětí a v rozsahu těchto potřeb zajišťovat profesionální péči o děti, jejich výchovu i vzdělávání •realizovat individuální i skupinové vzdělávací činnosti směřující cílevědomě k rozvoji dětí, rozšiřování jejich kompetencí (schopností, dovedností, poznatků, postojů) •samostatně projektovat výchovné a vzdělávací činnosti, provádět je, hledat vhodné strategie a metody pro individualizované a skupinové vzdělávání dětí •využívat oborových metodik a uplatňovat didaktické prvky odpovídající věku a individualitě dětí •projektovat (plánovat) a provádět individuální výchovně vzdělávací činnosti s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami •provádět evaluační činnosti - sledovat a posuzovat účinnost vzdělávacího programu, kontrolovat a hodnotit výsledky své práce, sledovat a hodnotit individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, monitorovat, kontrolovat a hodnotit podmínky, v nichž se vzdělávání uskutečňuje •výsledky evaluace samostatně uplatňovat v projektování (plánování) i v procesu vzdělávání •provádět poradenské činnosti pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání jejich dětí v rozsahu odpovídajícím pedagogickým kompetencím předškolního pedagoga a mateřské školy •analyzovat vlastní vzdělávací potřeby a naplňovat je sebevzdělávacími činnostmi •evidovat názory, přání a potřeby partnerů ve vzdělávání (rodičů, spolupracovníků, základní školy, obce) a na získané podněty reagovat RVP PV •Předškolní pedagog má vést vzdělávání tak, aby: •se děti cítily v pohodě (fyzické, psychické i duševní) •se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický rozvoj •děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho •bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti •děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně •byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka •se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité •děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí. •děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují RVP PV •Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog: •usilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči •odpovídat za to, že rodiče mají přístup za svým dítětem do třídy a možnost účastnit se jeho činností •umožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení •vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení 3. Kariérní řád •Hlavním cílem je stanovit principy kariérního systému učitelů umožňujícího celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojeného s atestacemi a navázaného na motivující systém odměňování na základě transparentních pravidel. • Tři dílčí činnosti -Tvorba standardu -Kariérní systém -Portfolio učitele Opatření se vztahuji ke: •Zvýšení kvality počátečního vzdělávání pedagogických pracovníků •Zvýšení kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků •Přípravě platového systému odměňování pedagogických pracovníků, v němž bude propojen základní platový postup s kariérním systémem tak, aby kromě pozvolnějšího růstu platů byla lépe ohodnocena kvalitnější práce učitelů. •Harmonizaci obsahu stávajících právních předpisů s potřebami profesního rozvoje tak, aby byla jasně vymezena pravidla pro všechny účastníky a nastavit postupy, které umožní rozeznat, ohodnotit a odměňovat kvalitní práci učitelů. LITERATURA •ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 •ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X •KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2008. ISBN 978-80-9040-30-0-0 •KOŤÁTKOVÁ, S. Humanisticky orientovaná proměna učitelky. In Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Praha: APV, 2002. •KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. •MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno : Masarykova Univerzita, 2007. ISBN 80-042-1854-7 •MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X •SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8 •VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha : PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-059-5 •