Předmět RV2BP_6ZPA Zdravotně preventivní pohybové aktivity Doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. PhDr. Hana Janošková, Ph.D., a kol. Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví Cíle předmětu Po absolvování předmětu je student schopen porozumět základním vědomostem z oblasti TV a využívat: • využívat praktické dovednosti z oblasti zdravotně preventivní tělesné výchovy a pohybového režimu, • znát hygienické a bezpečnostní požadavky při pohybové činnosti i specifických pohybových aktivitách zdravotně oslabených, • cvičeními prováděnými v tělocvičně, na hřišti, v posilovně nebo bazénu osvojit praktické zkušenosti potřebné k uplatňování zdravotně preventivní pohybové aktivity v denním režimu člověka. Důraz je kladen na vyrovnávací, kompenzační, kondiční a relaxační cvičení. Součástí předmětu jsou teoretická témata i praktická cvičení v tělovýchovných zařízeních (tělocvična, hřiště, posilovna, bazén). Obsah předmětu 1. Význam pohybových aktivit pro zdraví 2. Pohybový režim a zdravotně orientovaná zdatnost 3. Podpora a ovlivňování aerobní zdatnosti 4. Podpora a ovlivňování svalové zdatnosti a flexibility 5. Podpora a ovlivňování složení těla 6. Pohybová aktivita ve škole i mimo školu 7. Hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí, bezpečnost při pohybových činnostech 8. Problematika nežádoucích podpůrných prostředků 9. Pohybová aktivita zdravotně oslabených 10. Zahřívací cvičení 11. Protahovací, uvolňovací a zpevňovací cvičení 12. Cvičení při zdravotním oslabení Metody hodnocení studentů • plnění průběžných pohybových úkolů (semestrální kontaktní výuka) • ukončeno zápočtem za aktivní účast Upozornění Pro praktická cvičení v tělovýchovných zařízeních je nutné mít vybavení odpovídající hygienickým i bezpečnostním požadavkům. Význam pohybových aktivit pro zdraví Rizikové faktory ohrožující zdraví (program Zdraví 2020, WHO, 2013): 1. Nedostatek pohybu 2. Nesprávná výživa 3. Kuřáctví 4. Alkoholismus Další faktory: sociálně patologické jevy, životní prostředí aj. - symbolicky celkem 20 faktorů Nedostatek pohybu, nadměrný příjem energie a vznik nadváhy či obezity Nedostatek pohybu a vznik svalových dysbalancí Potřeba lidského POHYBU • pro vývoj svalového aparátu - utvoření tzv. svalového korzetu (držení těla) - pro správnou funkci svalstva (pohybová činnost) • pro odpovídající složení těla - vyrovnaný příjem a výdej energie (redukce nadváhy aj.) • pro podporu dalších funkcí organismu v průběhu života - správná funkce oběhového systému - regulace krevního tlaku - zlepšení lipoproteinového profilu (cholesterol) - zvýšení glukózové tolerance (diabetes) - prevence osteoporózy - zlepšení psychického stavu - aj. Pohybový režim Pyramida pohybu pro děti (Mužík, Mužíková, 2014) – viz http://pav.rvp.cz/edukacni-program-zakladni-materialy-2 6 P 1. pravidelnost 2. pestrost 3. přiměřenost 4. příprava 5. pravdivost 6. pitný režim Tradiční charakteristiky pohybu: • Frekvence • Intenzita • Trvání pohybu • Typ pohybu = FITT programy (také FIT programy) 1 porce pohybu: 15 - 30 minut Doporučení pro pohybový režim • předškolní věk doba sezení : doba pohybové aktivity (PA) = 1 : 1 (pestrost) • mladší školní věk doba sezení : doba PA = 2 : 1 (z toho vyšší zatížení 1,5 hod./den, 14000 kroků/den) • starší školní věk + SŠ mládež vyšší zatížení alespoň 1 hod./den, 12000 kroků/den • dospělí doporučení WHO: minimum: 30 minut intenzivní chůze denně - schází prevence svalových dysbalancí! Cíl pohybového režimu – tělesná zdatnost jako součást zdraví Zdravotně orientovaná zdatnost (ZOZ): Složky ZOZ Cíle ZOZ Svalová zdatnost a flexibilita pohybová způsobilost a svalová rovnováha Aerobní zdatnost schopnost přijímat, transportovat a využívat kyslík, optimální svalová vytrvalost Složení těla optimální poměr svalstva a tělesného tuku podle somatotypu Ovlivňování ZOZ Složky ZOZ Způsob ovlivňování Svalová zdatnost a flexibilita Dostatečná pohybová aktivita se silovými prvky, kompenzační cvičení Aerobní zdatnost Alespoň pětiminutové souvislé zatížení při srdeční frekvenci 60-80 % SFmax. (několikrát denně, součet podle věku), Optimum – souvislé zatížení alespoň 20 minut Složení těla Vyrovnaný příjem a výdej energie (při nadváze vyšší výdej energie) Svaly člověka dle převažující funkce: • Svaly převážně posturální (tonické) - zajišťují spíše držení těla - tendence ke zkrácení = protahujeme • Svaly převážně fázické - zajišťují spíše pohybovou činnost - tendence k ochabování = zpevňujeme (posilujeme) Svalovou dysbalanci způsobují - genetické faktory - NEDOSTATEK POHYBU, případně jednostranné zatížení! Zjednodušeně řečeno: • Ochabuje svalstvo v oblasti: • mezilopatkové • břišní • hýžďové • Zkracuje se svalstvo v oblasti: • prsní • bederní • přední strany kyčle a stehna Důsledek svalové nerovnováhy (svalových dysbalancí) Vadné držení těla Zdroj: Internet Somatotyp (podle Sheldona) mezomorfní ektomorfníendomorfní Příklady somatotypů podle Rouše Zdravotní oslabení u dětí - aktuální stav dle LIC: • oslabení podpůrně pohybového systému (vadné držení těla, svalové dysbalance) • přes 50 % dětí mladšího školního věku • oslabení respiračního systému (astma, alergie aj.) • přes 30 % dětí • nadváha a obezita • asi 10-20 % dětí (nárůst s věkem) • oslabení smyslových orgánů (zejména zraku, sluchu) • asi 10 % dětí • ostatní oslabení • asi 10 % dětí Celkem je zdravotně oslabeno asi 80 % dětí školního věku. Nejde o součet výše uvedených hodnot, děti mají i několik oslabení současně. Jak bude vypadat naše populace, až tyto děti dorostou??? SHRNUTÍ Cíl pohybové aktivity = zdravotně orientovaná zdatnost jako součást zdraví 1. Funkční svalstvo utvářející pevný svalový korzet a umožňující tělesný pohyb. Minimální požadavky: • obecně: pravidelná, rovnoměrně zatěžující PA a kompenzační cvičení (posilovací a protahovací) alespoň 5-10 min./den • u dětí: pravidelná, rovnoměrně zatěžující PA dle pyramidy pohybu 2. Funkční oběhový systém zajišťující dostatečný přenos kyslíku do všech orgánů. Minimální požadavky: • obecně: aerobní zatížení (vytrvalostní zatížení velkých svalových skupin) v součtu alespoň 30 min./den • u dětí: alespoň 1-2 hod./den (vycházky, pohyb. hry aj.) 3. Přijatelné složení těla s optimálním poměrem svalstva a tuků, s ohledem na somatotyp Minimální požadavky: • obecně: u přijatelného složení těla vyrovnaný příjem a výdej energie, u nadváhy vyšší výdej než příjem (úprava jídelníčku, dostatek pohybu) • u dětí: přiměřený příjem a výdej energie Další informace a literatura - viz studijní materiály v ISu Na závěr: Teorie je pouhé východisko pro praxi…