Téma: Urgentní neúrazový stav – Diabetes mellitus Ročník: 9. Zařazení dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání: - Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví - Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví - Tematický okruh:Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence - Průřezová témata:Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Osobnostní a sociální výchova - Integrace mezi vzdělávacími obory: · Přírodopis – diabetes mellitus · Chemie – sacharidy Kompetence žáka rozvíjené ve vyučovací hodině: - Kompetence k učení – Žák chápe smysl a cíl první pomoci u diabetiků. - Kompetence k řešení problémů –Žák využije získané informace k poskytnutí první pomoci u diabetiků. - Kompetence komunikativní – Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu. Žák naslouchá výkladu učitele. - Kompetence sociální a personální – Žák si cení zkušenosti učitele a čerpá z toho poučení. Žák v případě potřeby poskytne první pomoc diabetikovi. Žák chápe potřebu spolupracovat s dalšími lidmi při poskytování první pomoci. - Kompetence občanské – Žák respektuje názory jiných lidí, umí se empaticky vcítit do druhých lidí a je ochoten jim pomoci. Žák si je vědom svých práv a povinností. Žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace. Žák poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v situaci ohrožující zdraví a život člověka. - Kompetence pracovní – Žák používá bezpečně a účinně pomůcky k první pomoci. Výchovně vzdělávací cíle: - Žák vysvětlí, co je to diabetes mellitus. - Žák definuje co je to inzulin, glukagon, glykogen a glukóza. - Žák rozlišuje hypoglykémii a hyperglykémii. - Žák vyjmenuje možnosti první pomoci u diabetika. - Žák ví, jak poskytnout první pomoc diabetikovi. - Žák chápe důležitost poskytnutí první pomoci diabetikovi. - Žák zná telefonní číslo na ZZS. - Žák akceptuje učitelovi informace o diabetes mellitus. - Žák reaguje na otázky učitele. Místo realizace: učebna Časová dotace: 45 minut Pojmy opěrné:civilizační choroby, postup první pomoci při bezvědomí, telefonní čísla na záchranné složky, sacharidy (glukóza, glykogen) Pojmy nové:diabetes mellitus, inzulin, glukagon, první pomoc u diabetika, Didaktické prostředky:powerpointová prezentace, dataprojektor, internetové připojení, video, pracovní list 1. Scénář hodiny Úvod - Motivace:Poskytnutím první pomoci můžete zachránit život, motivační video[P1] během hodiny, obrázky k lepšímu pochopení hypoglykémie[P2] - Seznámení s cílem hodiny: Rozpoznání hypoglykémie a hyperglykémie[P3] a způsoby první pomoci Hlavní část - Expozice[P4] : · Diabetes mellitus · Inzulín, glukagon, glukóza, glykogen · Příčiny hypoglykémie · Příznaky hypoglykémie · První pomoc při hypoglykémii · Příčiny hyperglykémie · Příznaky hyperglykémie · První pomoc při hyperglykémii (Zdůraznění, že hypoglykémie je častější a rozdíl mezi hypo a hyper se těžko rozeznává, proto radši vždy u první pomoci předpokládáme hypoglykémii a podáváme kostku cukru.) - Fixace · Video o hypoglykémii[P5] - Aplikace · Příčiny hypoglykémie a[P6] poskytnutí první pomoci názorně ve videu Závěr - Zopakování probraného učiva – nejdůležitějších informací[P7] - Zhodnocení vyučovací hodiny a pochvala žáků - Rozloučení 2. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů Forma Metoda Čas (min) Didaktické prostředky Úvod Zápis do třídní knihy Učitel zopakuje, co se probíralo v předešlé hodině a namotivuje žáky na dnešní hodinu, sdělí jim cíl hodiny. Hromadná Výklad 1 2 Hlavní část Učitel se žáků zeptá, zda ví, co je to diabetes mellitus (cukrovka). Učitel vysvětlí, co je to diabetes mellitus, inzulín, glukagon, glukóza, glykogen. Učitel vysvětlí, co je hypoglykémie a použije obrázky. Učitel objasní příčiny hypoglykémie. Učitel objasní příznaky hypoglykémie. Učitel představí postup první pomoc při hypoglykémii. Učitel pustí video o hypoglykémii. Učitel vysvětlí, co je hyperglykémie. Učitel objasní příčiny hyperglykémie. Učitel objasní příznaky hyperglykémie. Učitel představí postup první pomoc při hyperglykémii a zdůrazní, že hypoglykémie je častější a rozdíl mezi hypo a hyper se těžko rozeznává, proto radši vždy u první pomoci předpokládáme hypoglykémii a podáváme kostku cukru[P8] . Učitel rozdá pracovní listy. Učitel nechá žáky vyplňovat postupně cvičení a vždy po každém cvičení s žáky kontroluje jejich odpovědi, popřípadě dovysvětluje nejasnosti. Hromadná Hromadná Hromadná Hromadná Hromadná Hromadná Hromadná Samostatná Hromadná Diskuze Výklad Výklad Výklad Pozorování Výklad Diskuze Práce s textem 2 4 5 5 3 5 5 10 Prezentace Prezentace Prezentace Video Prezentace Prezentace Pracovní listy Závěr Zopakování nejdůležitějších informací, položení opakovacích otázek. Zhodnocení vyučovací hodiny a pochvala žáků. Rozloučení Hromadná 3 3. Teoretická příprava na hodinu Diabetes mellitus = cukrovka - Porucha metabolismu sacharidů, chybí hormon inzulin nebo na něj tělo nereaguje. - Sacharidy = cukry. - Metabolismus = látková přeměna, látky se přeměňují na energii. Cukr je dopravován krví do buněk (za pomoci inzulinu) a je pro buňky energií, kterou potřebují. Inzulin - Hormon - Snižuje hladinu cukru v krvi, tak že dopravuje cukr do buněk. Glukagon - Hormon - Zvyšuje hladinu cukru v krvi, tak že dá pokyn játrům, aby ze zásobního cukru glykogenu odbourali glukózu a ta přechází do krve a zvyšuje tak hladinu cukru v krvi. Nízká hladina cukru v krvi (hypoglykémie) Příčiny[P9] - Při nadměrné fyzické zátěži - Při podání větší dávky inzulinu než je potřeba - Při dlouhodobém hladovění - Při podchlazení - Při požití alkoholu - Stav se vyvíjí velmi rychle, během několika minut a postižený upadá do bezvědomí - Diabetik se léčí inzulinem[P10] – ten snižuje hladinu cukru v krvi tak, že dopravuje cukr do buněk - Může si dát vyšší dávku inzulinu, fyzická zátěž, vynechání jídla, alkohol Þ hypoglykémie - Pokud tedy hladina cukru v krvi klesne moc a vznikne hypoglykémie Þ první pomoc Příznaky - Neklid - Pocit hladu - Podrážděnost - Nesoustředěnost - Zmatenost - Bušení srdce a zrychlený puls - Studený pot a bledá kůže - Třes rukou a nohou - Až ztráta vědomí - Celková slabost První pomoc při nízké hladině cukru v krvi Pacient je při vědomí a dýchá: - kostka[P11] cukru (možno 3 – 5 kostek) – následně se najíst - sladký nápoj (např. Coca-Cola, džus) – následně se najíst - pokud není nápoj nebo cukr Þ jakékoliv jídlo - kontrolujeme životní funkce (puls[P12] , dech, vědomí) - je-li potřeba Þvoláme ZZS 155 - Postižený musí být schopen vzít si kostku cukru[P13] sám! Pokud je pacient léčený diabetik (má u sebe diabetický průkaz) Þ měl by mít u sebe injekční přípravek (glukagon[P14] ) Þ aplikujeme do svalu Pacient není při vědomí: - Dýchá: o pokud potřebujeme odejít, uložíme postiženého do stabilizované polohy o pokud u něj můžeme zůstat, není stabilizovaná poloha nutná o voláme ZZS 155 o kontrolujeme životní funkce - Nedýchá: o voláme ZZS o resuscitace Vysoká hladina cukru v krvi (hyperglykemie[P15] ) Příčiny - Různé infekce - Stresové situace - Vynechaná dávka inzulinu - Nezjištěná cukrovka - Nedodržení diety Stav se vyvíjí pomalu (hodiny až dny). Příznaky - Žízeň - Únava, spavost, apatie - Nevolnost, pocit na zvracení, zvracení - Bolesti hlavy a břicha - Nadměrné močení - Páchnoucí dech (aceton) - Nízký krevní tlak - Teplá a suchá kůže - Až bezvědomí První pomoc při vysoké hladině cukru v krvi[P16] Pacient je při vědomí a dýchá: - voláme ZZS 155 - podáváme neslazené nápoje (např. čaj) - kontrolujeme životní funkce Vzácnější než hypoglykémie a složitě se rozpoznává hypoglykémie a hyperglykémie, proto při první pomoci předpokládáme hypoglykémii a raději podáváme cukr a voláme 155. Pacient není při vědomí: - Dýchá: o pokud potřebujeme odejít, uložíme postiženého do stabilizované polohy o pokud u něj můžeme zůstat, není stabilizovaná poloha nutná o voláme ZZS 155 o kontrolujeme životní funkce - Nedýchá: o voláme ZZS o resuscitace VHODNÉ ZMÍNIT PREVENCI DIABETU 2. TUPU!!!!! – v přípravě chybí Seznam použité literatury a internetových zdrojů: BÁRTOVÁ, Petra et al. První pomoc pro učitele středních škol (s využitím pro ZŠ - II. stupeň). 1. vydání. Pardubice: CENTRUM celoživotního vzdělávání Jezerka o.p.s., 2014. ISBN 978-80-260-6334-6. KELNAROVÁ, Jarmila et al. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepracované vydání. Praha: GradaPublishing, a.s. 2013. ISBN 978-80-247-4200-7. Pracovní list: CUKROVKA Doplň následující text: Cukrovka má odborný název ____________ __________________. Jedná se o poruchu metabolismu __________________, kdy chybí hormon ______________ nebo na něj tělo nereaguje. Doplň tabulku a přiřaď správně jednotlivé příznaky k pojmům: Hyperglykemie =_________________ Žízeň Zmatenost Pocit hladu Nadměrné močení Studený pot a bledá kůže Nevolnost, pocit na zvracení, zvracení Bušení srdce a zrychlený pulz Páchnoucí dech (aceton) Třes rukou a nohou Teplá a suchá kůže Až bezvědomí Hypoglykemie =________________ Každý diabetik by měl mít u sebe ______________________________________________________ Kdy podáme nemocnému kostku cukru nebo sladký nápoj? __________________________________________________________________________________ Pracovní list: CUKROVKA (řešení) Doplň následující text: Cukrovka má odborný název ____diabetes________ ___mellitus_______________. Jedná se o poruchu metabolismu _____sacharidů_____________, kdy chybí hormon ____Inzulin__________ nebo na něj tělo nereaguje. Doplň tabulku a přiřaď správně jednotlivé příznaky k pojmům: Hyperglykemie =_ vysoká hladina cukru v krvi Žízeň Zmatenost Pocit hladu Nadměrné močení Studený pot a bledá kůže Nevolnost, pocit na zvracení, zvracení Bušení srdce a zrychlený pulz Páchnoucí dech (aceton) Třes rukou a nohou Teplá a suchá kůže Až bezvědomí Hypoglykemie =_nízká hladina cukru v krvi Každý diabetik by měl mít u sebe ______diabetický průkaz__________________________ Kdy podáme nemocnému kostku cukru nebo sladký nápoj? při kterémkoli podezření na cukrovku, je-li dotyčný při vědomí a je schopen si ji od nás sám vzít ; častější je hypoglykemie, při hyperglykemii se nemocnému nic vážného nestane ________________________________ [P1]doplnit odkaz [P2]doplnit obrázky [P3]???rozpoznání? lajk nerozlišuje zda je jedná o hypo nebo hyper – PP je jen jedna [P4]ROZPRACOVAT!!!!absolutně nedostatčné [P5]chybí odkaz [P6]nejasné, co tím myslíte [P7]jakou formou?konkterizovat [P8]jedna kostka nestačí – alespoň 5 [P9]komentovat, že hypogl. je běžná i u zdravých lidí, ale tělo se s tím srovná, u diabetika ne [P10]ne vždy; lepší „diabetik, který se léčí inzulínem…“ [P11]kostky [P12]laici puls nekontrolují [P13]nebo nápoj [P14]!!!!!!s tímto nepracovat!!!!!děti si zapamatují, že se diabetikům „něco“píchá a to vede k aplikaci inzulínu – život ohrožujíc!!!!STEJNÉ I V PREZENTACI – NEPOUŽÍT!!!! [P15]opět komentovat, že hyperglyk. je přirozená po jídle x jak je to u diabetika [P16]otázka je, jak to laik zjistí; stále zdůrazňovat, že v rámci PP řešíme hypoglyk.