MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Katedra Výchovy ke zdraví První pomoc ve školním prostředí Téma: Tepelná poranění a epilepsie[P1] Vypracovala: Bc. Monika Baslíková Bc. Hana Pokorná Bc. Alena Štěpánková 3. 5. 2016 Třída: 6. ročník Hodinová dotace: 2 hodin Vzdělávací oblast: člověk a zdraví Vzdělávací obor: člověk a výchova ke zdraví Výchovně vzdělávací cíle: Klíčové kompetence: Kompetence k učení – žák bude seznámen se zásadami první pomoci při tepelných poranění a při epileptickém záchvatu Kompetence občanská – žák si uvědomí svoje povinnosti a právní normy ohledně podání první pomoci druhé osobě, dokáže se rozhodnout v krizové situaci Kompetence k řešení problémů – žák se dokáže rozhodnout v krizové situaci, vyhodnotit ji a poskytnout základní první pomoc Kompetence sociální a personální – žák je schopen pracovat v týmu (skupině) spolužáků, je schopen se samostatně rozhodnout o správnosti poskytnutí první pomoci aby zároveň neohrozil svůj život Kompetence komunikativní – žák je schopen se ve skupině dohodnout na vypracování zadaného úkolu, Použité metody: výklad, práce s textem, řešení problému – názorné scénky, videa Použité formy: podle vztahu k osobnosti žáka: samostatná, skupinová, hromadná Použité prostředky: psací potřeby, pracovní list, obvazy, lékárnička Rozvržení hodin: První vyučovací hodina (45 min.), teoretická příprava (tepelná poranění, epilepsie, pouštění videí – první pomoc) Druhá vyučovací hodina – praktická část (nácvik první pomoci u tepelného poranění, první pomoc při epileptickém záchvatu) Teoretická hodina 1. Hodina: Výklad o první pomoci při tepelném poranění a epileptickém záchvatu Úvod Seznámení s cílem hodiny – Seznámíme žáky stručně s obsahem hodiny. Hlavní část Motivace: Na začátku hodiny řekneme žákům, že budeme probírat první pomoc při tepelném poranění a epileptickém záchvatu. Expozice: 1. Na začátku hodiny si žáci se zeptáme žáků, co je podle nich tepelné poranění a jak mohou popáleniny vzniknout. 2. Pustíme prezentaci a začneme s výkladem: co to jsou popáleniny, jak vznikají, jaké je pro člověka další ohrožení atd. Během výkladu pokládáme žákům otázky a oni se také mohou ptát, na to. Co je zajímá a co jim není jasné. 3. Dále se bavíme o první pomoci a žákům pustíme video. https://www.youtube.com/watch?v=dNxlXGMgD04 – video komentujeme[P2] . 4. Žáků se ptáme, jak si myslí, že vzniká úpal a úžeh. Následný výklad na toto téma a první pomoc. 5. Poté pokračujeme dalším tématem v prezentaci: úraz elektrickým proudem a první pomoc. 6. Jako poslední téma máme epilepsii. Řekneme žáků něco o této nemoci a o první pomoci při epileptickém záchvatu. Pustíme video a to komentujeme. https://www.youtube.com/watch?v=rD2EHdZ-ZMg[P3] Fixace: Žáci se zkusí zamyslet, nad situací, ve které by se mohl ocitnout v rámci poskytnutí první pomoci. Závěr Zopakování probrané látky: Shrnutí probraného učiva. Zhodnocení práce žáků[P4] . Zhodnocení hodiny: Poděkujeme za pozornost a rozloučíme se s žáky. Použité metody: výklad, diskuze, video. Použité formy: frontální výuka. 1. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod Zapsání do třídní knihy, seznámení se s učivem dnešní hodiny hromadná Výklad 1 min. Hlavní část Položíme otázku a čekáme na odpovědi. Prezentace popáleniny a první pomoc Video https://www.youtube.com/watch?v=dNxlXGMgD04 Prezentace úpal a úžeh, první pomoc, zásah elektrickým proudem, první pomoc Prezentace epilepsie, první pomoc Video https://www.youtube.com/watch?v=rD2EHdZ-ZMg hromadná frontální frontální frontální Výklad výklad, diskuze výklad, diskuze výklad, diskuze 2 min. 5 min. 5 min. 10 min. 10 min. 5 min. Prezentace, video Prezentace Prezentace, video Závěr Zopakování nejdůležitějšího učiva dnešní hodiny. Zhodnocení hodiny, pochvala žáků, rozloučení se se žáky. hromadná 7 min. Teorie[P5] Popálení, opaření O problému: Popáleniny a opařeniny vznikají při poškození těla vlivem vysokých teplot nebo ozářením a působením chemických látek či elektrického proudu. Popáleniny a opaření jsou jedním z nejčastějších zranění. Vznikají přímým působením tepla na kůži a způsobující poškození kůže a podkožní soustavy organizmu. Podle stupně poškození povrchu těla lze rozdělit popáleniny do skupin, které stanoví následnou první pomoc a léčbu poranění. Všechny popáleniny a opařeniny se velmi dlouho hojí – na poškozených místech se musí vyhojit stará tkáň a narůst nová – obecně se jedná o velmi bolestivé poranění. Rozlišujeme popáleniny prvního, druhého, třetího a čtvrtého stupně[P6] . První pomoc: * Zamezte dalšímu působení tepla. Ihned sundejte těsnící předměty – bude narůstat otok v místě poranění, zejména kovy, které udržují teplo. Případné příškvarky (části oděvu) neodtrhávejte! * Popálená místa chlaďte, nejlépe tekoucí vodou o teplotě asi 8°C – tak dlouho, dokud chlazení přináší úlevu (cca 20 minut). * Volejte záchrannou službu – tel. 155 nebo 112 * Popáleniny lze sterilně překrýt – nepoužívejte však žádné zásypy, masti či oleje (pokud se jedná o popáleniny I. stupně, je možné použít na ránu Panthenol nebo Hemagel) Úpal Je prvním typem přehřátí, může nastat při dlouhodobém pobytu v prostředí s vysokou teplotou (více jak 35°C) a chápeme ho jako selhání vlastní termoregulace. Nejčastěji v uzavřených prostorách – kotelny, kuchyně, MHD. Příčiny Vnitřní: Nadměrná tvorba tepla (nedostatek tekutin pro tvorbu potu) Vnější: Vysoká teplota a vlhkost v prostředí a těsné pracovní prostory Příznaky Hlavním příznakem je horečka (až 41°C), dále můžeme pozorovat suchou, horkou a začervenalou kůži. Můžeme očekávat bolesti hlavy, závratě, zrychlený dech a tep. Tento stav může velmi rychle přejít do šoku. První pomoc Nejprve musíme zamezit dalšímu zahřívání postiženého - přeneseme jej do stínu / do chladné, dobře větrané místnosti. Poté začneme s postupným zchlazováním. Podáváme chladivé nápoje, studené zábaly. Zchlazování by nemělo být postiženému nepříjemné! Také musíme zamezit druhotnému podchlazení. Teplotu srážíme přibližně na 38°C. Úžeh Projevuje se podobně jako úpal, ale zde se jedná o přehřátí oblasti hlavy. Vzniká v důsledku déletrvajícího přímého působení slunečního žáru na nekryté tělo (častá kombinace se slunečním popálením). Může se projevit i po několika hodinách a postupujeme při první pomoci stejně jako při úpalu s tím rozdílem, že dáváme obklady na hlavu. Poranění elektrickým proudem K těmto poraněním dochází např. při manipulaci s vadnými elektro spotřebiči apod. Důležité je vlastní bezpečí a následné odpojení zdroje elektrického proudu nebo alespoň odstranění postiženého z jeho dosahu. Postiženému voláme ZZS nebo by měl alespoň vyhledat lékařskou pomoc. Při úrazu elektrickým proudem, může dojít k poškození srdce. Pokud je při vědomí ošetříme popáleniny, pokud je v bezvědomí a nedýchá, zahájíme resuscitaci. Epilepsie Toto onemocnění je záchvatovité neurologické onemocnění, projevující se křečemi buď části těla, nebo celého těla s poruchou vědomí. Příznaky epileptického záchvatu mohou být: aura (pocit postiženého, že se blíží záchvat), porucha vědomí, neschopnost komunikovat, pohled do prázdna, křeče a záškuby, pěna z úst, může dojít ke spontánnímu povolení svěračů. Zásady první pomoci při epileptickém záchvatu: § zabránit druhotným poraněním § podložíme hlavu (polštář, svetr) § během záchvatu nenecháváme postiženého o samotě § sledujeme průběh záchvatu (délka trvání) § nevkládáme nic do úst § nesnažíme se zabránit křečím § kontrola životních funkcí § při poranění dutiny ústní položíme postiženého na bok § zajistíme protišoková opatření[P7] * voláme ZZS Praktická hodina 2. Hodina: Praktický nácvik první pomoci Úvod Seznámení s cílem hodiny – Seznámíme žáky stručně s obsahem hodiny. Hlavní část Motivace: Na začátku hodiny řekneme žákům, že v dnešní hodině si budou nacvičovat první pomoc a dané situace si vyzkoušejí a proberou se spolužáky a učitelem, co v těchto situacích dělat. Expozice: 7. Na začátku hodiny si žáci vypracují pracovní list, aby si zopakovali teorii z minulé hodiny. 8. Po vypracování si ho zkontrolují společně s učitelem. 9. Dále se žáci rozdělí do 5 skupin, každá skupina dostane na papírku zadání, kde bude popsaná situace, ve které se nacházejí. 10. Úkolem žáků bude situaci zahrát formou scénky a poskytnout poraněnému první pomoc. Ostatní skupinky scénku sledují a na konci každé scénky bude krátká diskuze, jestli ve scénce bylo vše správně, popřípadě co by udělali žáci jinak. Fixace: Žáci se zkusí zamyslet, nad situací, ve které by se mohl ocitnout v rámci poskytnutí první pomoci. Závěr Zopakování probrané látky: Shrnutí probraného učiva. Zhodnocení práce žáků[P8] . Zhodnocení hodiny: Poděkujeme za pozornost a rozloučíme se s žáky. Použité metody: výklad, diskuze, práce s textem, situační scénky. Použité formy: frontální výuka, skupinová výuka. 3. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod Zapsání do třídní knihy, seznámení se s učivem dnešní hodiny hromadná Výklad 1 min. Hlavní část Rozdání pracovního listu, ve kterém si žáci zopakují teoretickou část učiva. Kontrola pracovního listu a otázky k němu. Rozdělení do skupin po 5. Žáci dostanou zadání s hypotetickou situací, ve které se nachází. Nacvičení situace a přehrání před spolužáky. Zpětné hodnocení scének a diskuze. hromadná hromadná skupinová hromadná Výklad výklad, diskuze diskuze scénky a diskuze 10 min. 5 min. 4 min. 20 min. pracovní list pracovní list Papíry Závěr Zopakování nejdůležitějšího učiva dnešní hodiny. Zhodnocení hodiny, pochvala žáků, rozloučení se se žáky. hromadná 5 min. Zadaní pro skupiny: 1. Žena si vařila čaj, při zalévání čaje hrníček převrhla a opařila si stehno levé nohy. 2. Jste v MHD, je zde velké teplo a hodně lidí. Muž, který stojí před vámi, najednou padá k zemi a omdlívá. 3. Mluvíte na kamaráda, který vás ale nevnímá. Následně padá k zemi a má záškuby celého těla (u kamaráda jste se s tím nikdy předtím nesetkali). 4. Otec doma opravuje zásuvku, ale zapomene vypnout hlavní jistič. Najednou se ozve výkřik a rána. Když tam přiběhnete, otec leží na zemi, není v bezvědomí, ale je zmatený a nereaguje na vaše otázky, na pravé ruce vidíte popáleninu. 5. Na výletě si večer děláte táborák a opékáte špekáčky. Vidíš, jak jednomu z tvých spolužáků, který stál velice blízko ohniště, chytne nohavice od kalhot[P9] . Literatura: * LEJSEK, Jan. První pomoc. Druhé, přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2090-9. * KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc: pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Sestra. ISBN 978-80-247-4199-4. * SAIBERTOVÁ, Simona. První pomoc. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7020-2[P10] . Videa: * https://www.youtube.com/watch?v=rD2EHdZ-ZMg * https://www.youtube.com/watch?v=dNxlXGMgD04 Pracovní list- Tepelná poranění Úkol č. 1: Popište, jakou první pomoc vidíte na obrázku [P11] Úkol č.2: Vypište, co všechno podle vás patří mezi tepelná poranění. Na popáleniny prvního stupně lze použít? Co nesmíme dělat u popálenin: B) potírat olejem nebo tukem C) aplikovat tělové vody nebo krémy D) propichovat puchýře nebo je odstřihovat E) chladit proudem vodyF) odstraňovat násilím části oděvu[P12] Úkol č.3: Žena v kuchyni do dřezu slívala vařící vodu, když se jí hrnec smekl a opařila si pravou dolní končetinu. Nejvíce měla opařené stehno, na němž se jí vytvořily puchýře, které byly naplněny žlutou tekutinou. Očíslujte správný postup první pomoci u popálené ženy. • sterilní krytí • svlečení oděvu • znehybnění ošetřených částí • ženu uklidnit • protišoková opatření[P13] • volat ZZS 155 • chlazení proudem studené vody, max. však do 5 % povrchu těla ________________________________ [P1]téma zadáno společně, nedoporučovala bych učit v rámci společných hodin tj. oddělit přípravu pro tepel.poranění a epilepsie [P2]jak? video vhodné pro ž. 6.tř.?? – komentujete cizí slova? [P3]video vhodné až pro žáky vyš.roč., vhodnější použít http://www.zachranny-kruh.cz/pro-skoly/interaktivni-vzdelavaci-kurzy/prirucka-prvni-pomoci/prirucka -prvni-pomoci.html !!!ve videu – záklon hlavy po záchvatu – ale ve stabilizované poloze, hrozí dušení krví nebo zvratky [P4]shrnutí - ?konkrétněji ? [P5]vhodněji – začít teorií pro učitele, pak příprava [P6]neuvádět – nově pro laiky dle rozsahu (%) – zde chybí!!! [P7]!!!!musí být uvedeno a zdůrazněno a dostatečně procvičeno, co z 5P (ne)děláme [P8]shrnutí - konkretizovat [P9]chybí řešení!!!! [P10]vhodné doplnit odkaz na metodiku http://naplno.osjak.cz/naplno/priloha_popaleniny [P11]není první pomoc! – muselo by být znázorněno sundávání [P12]formálně upravit bod F [P13]obecně protišoková opatření neuvádíme