Úlohou globálního vzdělávání je posun od naivní naděje směrem ke skeptickému optimismu a etické solidaritě. Učíme se čelit lidskosti, světu a našemu místu v něm beze strachu, s odvahou a silou se konfrontovat s minulostí a historickými nespravedlnostmi i se současnou nerovností. To vše, abychom vytvořili nové možnosti myšlení a vzájemného spolužití v přítomnosti i budoucnosti na planetě s omezenými zdroji. V konečném důsledku je podstatné a klíčové, abychom se vzpomenuli na to, jak milovat, jak být otevření a jak se učit v různorodém světě. A jestliže spravedlnost začíná ve vztazích, které jsme schopní vytvářet a pěstovat, i naše osobní práce začíná analýzou našich vlastních postojů a komunikace s okolním světem. Vanessa Andreotti: Globálné vzdelávanie – kontext a kritika. Živica 2014 Globální rozvojové vzdělávání vede k porozumění našim vztahům s ostatními lidmi a místy ve světě. Je to celoživotní vzdělávací proces, který pomáhá orientovat se v globalizovaném světě, rozumět jeho propojenosti a uvědomovat si svou roli v něm. Participativním přístupem rozvíjí dovednosti a podporuje hodnoty a postoje, které lidem umožňují aktivně se podílet na řešení lokálních i globálních problémů. NaZemi 2013 Globální rozvojové vzdělávání je celoživotní vzdělávací proces, který přispívá k pochopení rozdílů, podobností a souvislostí mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích a usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují. Rozvíjí dovednosti a podporuje vytváření hodnot a postojů tak, aby lidé byli schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Globální rozvojové vzdělávání směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život. Národní strategie ČR GRV 2011- 2015 Globální vzdělávání je vzdělávání, které otevírá lidem oči a mysl pro realitu světa, a probouzí je, aby usilovali o větší spravedlnost ve světě, o rovnost mezi lidmi a o lidská práva pro všechny. Globální vzdělávání v tomto smyslu zahrnuje rozvojové vzdělávání, výchovu k lidským právům, výchovu k udržitelnému rozvoji, výchovu k míru a předcházení konfliktům a mezikulturní vzdělávání a rozšiřuje výchovu k občanství o globální dimenzi. Maastrichtská Deklarace globálního vzdělávání v Evropě do roku 2015 Globální vzdělávání je kreativní přístup k tomu jak umožňovat změny v naší společnosti. Globální vzdělávání je aktivní vzdělávací proces založený na univerzálních hodnotách tolerance, solidarity, rovnosti, inkluze, spolupráce a nenásilí. Globální vzdělávání vychází ze zvyšování povědomí o globálních problémech jako je chudoba, nerovná distribuce zdrojů, environmentální rizika a klimatická změna, násilné konflikty a nerespektování lidských práv. Následně vede k hlubšímu porozumění souvisejících problémů. Tím cílí na změny postojů a podporuje reflexi naší role ve světě. Globální vzdělávání motivuje a posiluje lidi v tom, aby mohli být aktivními a zodpovědnými globálními občany. The Global Education Network of Young Europeans Cílem rozvojového vzdělávání a osvěty je umožnit každému člověku v Evropě mít celoživotně přístup k příležitostem, být si vědom a rozumět globálním problémům i lokálním a osobním vztahům k těmto problémům a využít svá práva a povinnosti obyvatel propojeného a měnícího se světa k tomu dosahovat změn vedoucím k vytváření spravedlivého a udržitelného světa. European Multi Stakeholder Steering Group on Development Education (2007): The European Consensus on Development: The contribution of Development Education & Awareness Raising, page 5. Cílem rozvojového vzdělávání je umožnit lidem participovat na rozvoji jejich komunity, národa a světa jako takového. Taková participace obnáší kritické povědomí o lokálních, národních a mezinárodních souvislostech a staví na porozumění sociálním, ekonomickým a politickým procesům. Rozvojové vzdělávání se zabývá tématem lidských práv, důstojnosti, soběstačnosti a sociální spravedlnosti v jak rozvinutých, tak v rozvojových zemích Spojené národy 1975. Transformativní vzdělávání pro kritické a aktivní zapojení v globalizované společnosti je vzdělávacím procesem vedoucím k rozvoji dovedností a motivace k tomu se aktivně zapojovat do osobního i kolektivního rozvoje lidstva. Činí tak prostřednictvím kritického porozumění a zvažování globálních procesů a souvislostí, perspektiv a zájmů jiných lidí, environmentálních limitů i příležitostí a univerzálních práv. Monitoring Education for Global Citizenship: A contribution to Debate, 2015 Rozvojové vzdělávání se zabývá: „tím, jak může učení, znalosti a vzdělávání podpořit jednotlivce a skupiny při překonávání znevýhodnění ve vzdělávání, v boji proti sociálnímu vyloučení a diskriminaci a při řešení ekonomické a politické nerovnosti - s ohledem na zajištění jejich vlastní emancipaci a podporu progresivní společenské změny.“ Ajay Kumar, Jawaharlal Nehru University, India Ajay Kumar, Jawaharlal Nehru University, India Rozvojové vzdělávání podporuje pochopení souvislostí mezi jednotlivci a komunitami a širším světě kolem nich, podporu kritického zkoumání globálních problémů a zabývání se rozvojem znalostní báze, schopností, postojů a hodnot, které umožní účasnit se místní správy a přinášet změnu ke zlepšení vlastních životů. Centre for Development Education in India Rozvojové vzdělávání a informovanost přispívá k vymýcení chudoby a podpoře udržitelného rozvoje skrze zvyšování informovanosti mezi veřejností a skrze vzdělávací přístupy a aktivity, které jsou založeny na hodnotách jako jsou lidská práva, společenská odpovědnost, rovnost pohlaví a pocit sounáležitosti k jednomu světu; na myšlenkách a pochopení nerovností v životních podmínkách různých lidí a úsilí o překonání těchto rozdílů; a na účasti na demokratických akcích, které ovlivňují sociální, ekonomickou, politickou či environmentální situaci a které mají vliv na chudobu a udržitelný rozvoj. The European DE Consensus The Apu Chupaqpata Global Education Centre’s Global Education Principles are: 1. The entire planet Earth (i.e. Pachamama) is my home and country, my country is my mother and my mother knows no borders. 2. We are all brothers and sisters: humans, rocks, plants, animals and all others. 3. Pachamama is a mother pregnant of another generation of non-predatory children who can cultivate, nurse, and balance forces and flows, and who know that any harm done to the planet is harm done to oneself. 4. The answers are in each one of us, but it is difficult to listen when we are not in balance, we hear too many different voices, especially in the cities. 5. The priority for life and education is balance: to act with wisdom, to balance material consumption, to learn to focus on sacred spiritual relationships, to work together with the different gifts of each one of us, with a sense of oneness. Our purpose is to learn, learn and learn again (in many lives) to become better beings. 6. There is no complete knowledge, we all teach, learn and keep changing: it is a path without an end. There is knowledge that can be known and described, there is knowledge that can be known, but not described and there is knowledge that cannot be known or described. 7. Our teachers are the Apus (the mountains-ancestors), Pachamama, the plants, what we live day by day and what has been lived before, the animals, our children, our parents, the spirits, our history, our ancestors, the fire, the water, the wind, all the different elements around us. 8. The serpent, the puma and the condor are symbols of material and non-material dimensions, of that which can be known, of that which cannot be known or determined, and of the connections between all things. 9. The traditional teachings of generosity, of gratitude, and of living in balance that are being lost are very important for our children – it is necessary to recover them. 10. The world is changed through love, patience, enthusiasm, respect, courage, humility and living life in balance. The world cannot be changed through wars, conflicts, racism, anger, arrogance, divisions and borders. The world cannot be changed without sacred spiritual connections. Apu Chupaqpata Global Education Centre, 27/07/2012).