Zadání úkolů pro kurz Globální rozvojové vzdělávání, eva.malirova@nazemi.cz Termín odevzdání 23. 6. Vyberte si jeden z úkolů. Ti, kteří odešli odpoledne před čtvrtou, odevzdají úkoly oba. Dodržte termín a počítejte s možností zapracování připomínek do konce července. Cíle úkolu: * Udělat si představu jaké zdroje ke GRV existují. * A - Rozlišit tzv. měkký a kritický přístup ke GRV a zvážit vhodnost použití obou přístupů * Nebo B - navrhnout vlastní GRV program ve struktuře EUR. 1. Na základě četby zdrojů si ujasněte svoji představu o tom, co je GRV, co sleduje, jaké okruhy témat pokrývá. Zdroje: NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Ke stažení. Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. Ke stažení. MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. Ke stažení 2. A) Analyzujte vybrané dvě lekce/programy GRV a. Seznamte se s konceptem měkkého a kritického GRV (viz studijní materiály, druhá tabulka v souboru „měkké a kritické GRV“). b. Udělejte si představu o existujících metodikách GRV v češtině na stránkách: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz. Řada materiálů je ke stažení na těchto stránkách http://www.nazemi.cz/cs/metodicke-materialy. Konkrétní lekce najdete i na http://www.nazemi.cz/dokumenty/aktivity. c. Z existujících příruček vyberte dva programy/lekce, které podle považujete za příklad tzv. měkkého GRV a které za příklad tzv. kritického GRV a zdůvodněte proč (uveďte alespoň tři důvody a doložte argument částí/citaci z aktivity). Jako vodítko vám poslouží jednotlivá kritéria tabulky. Nemusíte však použít všechna. U každého z programů napište, v jakém kontextu byste daný program (kritický a měkký) volili a proč byste nevolili druhý přístup. B) Vytvořit záměr vlastní lekce a. Vyberte téma b. Určete si prioritní globální dimenzi (čočkou) skrz, kterou chcete téma prozkoumat. c. Formulujte klíčové otázky, které by měl program zkoumat. d. Odpovězte si na otázky: i. Čeho chci dosáhnout u studentů? (Co konkrétního se naučí, čemu porozumí?) ii. Jak poznám, že se mi to podařilo? (Jaké důkazy o tom, že se studenti něčemu naučili, můžeme získat?) iii. Jaký smysl to bude mít pro studenty? (Jak studenti naloží s tím, co se naučí či pochopí, k čemu konkrétně jim to bude?) e. Formulujte cíl. f. Navrhněte proces programu podle struktury E-U-R. Něco jako popis jednotlivých kroků, ale nemusíte vyhledávat konkrétní materiály.