Cíl: Studenti porozumějí pojmu životní cyklus výrobku a uvažují o vlivu výrobku na lidi a životní prostředí. Studenti analyzují sdělení a nástroje, které používá krátký film ilustrující výrobní systém a životní cyklus výrobků. Studenti pojmenují, jaké způsoby komunikace jsou pro ně přesvědčivé. Studenti uvažují o svých spotřebitelských návycích. Průřezové téma: Globální rozvojové vzdělávání, Environmentální výchova Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Člověk a svět práce Předmět: Ekonomie, Biologie, Chemie, Základy společenských věd Věk: 14+ Čas: 45 minut Pomůcky: obrázky představující výrobní systém (Příloha 1) video Příběh věcí (Story of Stuff, napsala Annie Leonard, Free Range Studios 2007, 20 min.) (Příloha 2) papír a psací potřeby pro každého studenta Poznámka: Video Příběh věcí vychází z údajů zejména o Spojených státech. Systém materiálové ekonomiky však funguje v evropských zemích velmi podobným způsobem. Text videa s poznámkami a s uvedenými zdroji lze nalézt na následující adrese: http://www.storyofstuff.org/pdfs/annie_leonard_footnoted_script.pdf. Příběh věcí Lekce založená na práci s filmem Příběh věcí Postup  Povězte studentům, že jim nyní ukážete obrázky, které uvedou téma hodiny. Ukažte jim obrázky představující výrobní systém: těžbu, výrobu, distribuci, spotřebu, likvidaci – stejně jako je nastíněn na začátku videa Příběh věcí.  Rozdělte studenty do skupin po 3–4 a každé skupině dejte vystřižené kopie zmiňovaných obrázků (Příloha 1). Zatím neprozrazujte žádné podrobnosti o obrázcích ani o tématu hodiny. Napište následující otázky na tabuli a dejte studentům na jejich zodpovězení 3 minuty: –– Co podle vás obrázky představují? –– Jak byste obrázky seřadili? –– Jak byste každý z obrázků nazvali?  Následně studenty vyzvěte, aby s ostatními sdíleli své odpovědi a myšlenky. Jejich odpovědi nijak nehodnoťte.  Povězte studentům, že nyní se společně podíváte na video, díky němuž se dozvědí něco více o zmiňovaných obrázcích. Video má celkem 21 minut.  Povězte studentům, aby si při sledování videa dělali poznámky o těchto čtyřech věcech: jedna věc, kterou již znali jedna věc, která pro ně byla nová jedna věc, se kterou nesouhlasí nebo o níž pochybují jedna věc, o níž by se rádi dověděli více  Zdůrazněte, že ke každému ze čtyř bodů by se měli pokusit něco stručně poznamenat či zapamatovat tak, aby se mohli soustředit na video a užít si ho.  Přehrajte video z DVD (Příloha 2) nebo z webu www.nazemi.cz/pribehveci. evokace/5min.novévýznamy/25min. 239 reflexe/10min.  Po skončení videa se studentů zeptejte na jejich okamžité dojmy: –– Co si o videu myslíte? –– Co znázorňovaly obrázky na začátku hodiny? Napadlo vás něco podobného?  Poté studenty požádejte, aby ostatním sdělili, co si v průběhu filmu poznamenali. Můžete jim dát minutu na to, aby si své poznámky promysleli. Projděte spolu všechny čtyři body a zkuste na každý získat alespoň tři různé odpovědi. Kritické myšlení lze podpořit právě rovnocenným zaměřením na to, s čím souhlasíme a co je pro nás nové, jako na to, o čem máme pochybnosti. Pokládejte jim otázky, např.: Proč s tím ne/souhlasíte? Dá se obecně říci, že víme, co je pravda, a co není? Kdo o tom rozhoduje? Podle čeho se při určování věrohodnosti řídíte?  Otázky, které vyplynou z posledního bodu (jedna věc, o níž by se rádi dověděli více), poznamenejte na tabuli nebo na flipchart, abyste se k nim mohli později vrátit. Mohou být zadány jako domácí úkol nebo se k nim můžete vrátit v jedné z následujících hodin.  Prodiskutujte společně se třídou následující otázky anebo studentům zadejte, aby je zodpověděli. Odpovědi si pak všichni mohou prohlédnout v galerii: –– Jaké je obecné sdělení Příběhu věcí? –– Proč si myslíte, že bylo video natočeno? –– Jakých technik autorka využívá? –– Myslíte si, že video je přesvědčivé? Proč ano / proč ne? –– Myslíte si, že zhlédnutí videa může ovlivnit vaše nakupování? Pokud ano, jak? Tip  V další hodině se můžete soustředit na některý z termínů, který se ve videu vyskytl. Můžete studentům zadat, aby provedli internetový průzkum (ve třídě nebo doma) a prezentovali své výsledky třídě v následující hodině. korporace těžba / zužitkování neobnovitelných zdrojů externality / externalizace nákladů udržitelnost vedlejší produkty místní ekonomiky uzavřený cyklus výroby  Od roku 2007, kdy Příběh věcí vznikl, byly natočeny i další několikaminutové filmy upozorňující na pozadí vzniku různých produktů, např. Příběh elektroniky, Příběh kosmetiky či Příběh vody. Filmy v originálním znění jsou dostupné na http://www.storyofstuff.org/. Příloha 1 240 241