Psychologie osobnosti

Kdyby emoce zmizely

Kdyby emoce zmizely….

Průběh emoce jsme si popsali na modelových příkladech Jednou ze spolehlivých metod, jak pochopit jev, který je nám známý, protože ho běžně zažíváme a je ho všude plno, ale jehož podstaty se nám nedaří zcela dobrat, je představit si svět, kde by tento jev nebyl.

Úkol pro vás: představte si, že by najednou emoce zmizely ze světa, např. v důsledku nějaké nemoci. Všechno ostatní by zůstalo na svém místě, civilizace by byla ve stejné fázi, jako je nyní. Lidé by pouze ztratili schopnost prožívat emoce, cítit. Jaké by byly důsledky? Co by se stalo, jak by to dopadlo? Popište v několika větách.

Řešení: To, jak by svět vypadal bez emocí, je velmi těžké domyslet do všech závěrů.  Zde Vám nabízím několik výroků studentů, který tento úkol dostali před Vámi.

„Z lidí by se stali roboti, jednali by mechanicky. Postupně by lidstvo zahynulo“ „Z lidí by se staly zvířata. Empatie je věc soudržnosti lidí, podstatou civilizace.“ „Problémy by nastaly se vztahy. Sex by probíhal, protože to je věc pudů, ale velmi živelně, s kýmkoliv na potkání“. „Mohli by sice děti přivést na svět, ale nemohli by je vychovávat, neměli by k nim vztah.“ „Všichni by pomřeli, protože emoce strachu by je nevarovala pře hrozbou“. „Nic bychom nechtěli, po ničem netoužili, nehádali by se, nezáviděli.“ „ Lidi by byli ztracení, většina věcí by neměla význam, emoce jim ten význam dávají: radost, smutek, vztek …“. „Vůbec by nevstali z postele, nebyly by pocity, které by je k tomu přesvědčily“.

Souhlasíte? Možná Vás Vaše představivost dovedla ještě dál.  

„Kdo nemá emoce, ten…Emoce máme, abychom mohli… „ Jaká je funkce emocí, to je právě to, na co jste přišli v minulém cvičení. Chcete-li se podívat na film, kde tuto myšlenku tvůrci dotáhli do konce, zde máme pro Vás tip: To, co jste vy a autoři filmu vyvodili při mentálním experimentu „nechat zmizet emoce“ jsou funkce emocí. Po jednotlivých složkách emocí jejich základní charakteristika.

FUNKCE EMOCÍ
A) Funkce interpersonální/sociální: porozumění, vztahy, komunikace, atmosféra
Empatie – schopnost vnímat a reagovat na emoční sdělení ostatních, je základem mezilidských vztahů, bez ní by nebylo porozumění ani altruismu (dobrých činů ve prospěch jiných lidí). Jejím principem je schopnost vcítit se do situace druhých lidí, na základě vlastní emoční zkušenosti.
Emoční ladění může být společné celé skupině lidí, či místu, říká se tomu atmosféra. Citové vztahy, jako láska a přátelství, ale i nepřátelství jsou pojítkem lidí, utváří společnost.
B) Funkce intrapersonální: regulace, učení, hodnocení, význam, signál, motivace
Motivační funkce ukazuje na propojenost emocí a motivů. Je přijímaná teorie, že mnohé emoce jsou uvědomovaným projevem lidský pohnutek, potřeb, či reakcí na jejich splnění či nesplnění – viz kapitola o Motivaci.
Funkce regulační a signální souvisí se základním připravením člověka reagovat bojem nebo úprkem. Emoce ovlivňují aktivaci organismu, která je potřeba pro adaptaci na svět a život v něm. Strach je například reakci na nebezpečí a pomáhá člověku rychle před ním utéci.
Hodnotící funkce emocí nám v každé chvíli našeho života dává zpětnou vazbu o tom, jak na to jsme, zda činíme dobře, co máme činit dál.  Souvisí to také s vlivem emocí na učení: emoce ovlivňují, kdy a co si zapamatujeme, ale emoce také připomínají, jaký význam měl daný zážitek v minulosti (Učíme například děti, že „pálí“ tím, že je necháme rychle položit ruku na kamna a ucuknout. Emoce už příště děti samy varují pře čímkoliv, co se rozpáleným kamnům podobá.)