RINOLALIE A PALATOLALIE PODKLADY DLE DOHODY VF ZÁVĚR  všechny struktury patra, hltanu a bezprostředního okolí, které se podílejí na zabezpečení jeho funkcí  nutné pro řeč, barvu hlasu, hlas mluvní i zpěvní, pískání, polykání, foukání a sání TVRDÉ A MĚKKÉ PATRO HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA#/MEDIA/FILE:PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA_-_ANIMATION01.GIF HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA#/MEDIA/FILE:PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA_-_ANIMATION02.GIF TVRDÉ PATRO tvořeno kostí – výběžky horní čelisti, pravá a levá kost patrová MĚKKÉ PATRO  svalové struktury  napínače a zvedače  závěr mezi ústní a nosní dutinou  zapojení svalů hltanu SHRNUTÍ ANATOMIE měkké patro –VELUM tvořeno svaly zdvihač měkkého patra napínač měkkého patra čípek (uvula) FUNKCE UVEDENÝCH STRUKTUR  primární funkce  respirační a polykací  sekundární funkce  řečová VELOFARYNGEÁLNÍ INSUFICIENCE -VFI  stav, kdy měkké patro a svalovina hltanu v při nemohou tvořit optimální závěr mezi orofaryngem a nazofaryngem  porušení rovnováhy mezi oralitou a nazalitou RINOLALIE  narušení komunikační schopnosti, které postihuje zvuk řeči i artikulaci  míra nosní rezonance závisí na síle patrohltanového závěru a na prostornosti rezonančních dutin DĚLENÍ RINOLALIE -TERMINOLOGIE hyponazalita  huhňavost uzavřená  rhinophonia clausa hypernazalita  huhňavost otevřená  rhinophonia aperta smíšená forma  rhinophonia mixta HYPERRINOLALIE - SYMPTOMATOLOGIE  porušena schopnost korektní artikulace většiny nebo všech hlásek podle velikosti vfi  nejvíce porušeny sykavky a explozivy  vibranty jsou málo kmitné  kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva HYPORINOLALIE  projevuje se sníženou nosovostí  mnň = bdď  samohlásky jsou tlumené – u, o  zvuk je nejméně porušen u slov obsahujících hlásky s minimální nosovostí  dýchání ústy  typický výraz obličeje FACIES ADENOIDEA NOSNÍ MANDLE  Adenoidní vegetace ADENOIDNÍVEGETACE SMÍŠENÁ FORMA  symptomy jsou dány konkrétní kombinací  narušeny explozivy, samohlásky, sykavky a nosovky DIAGNOSTIKA  Orofaciální oblast – inspekce  Anamnestický rozhovor  Analýza výsledků odborných vyšetření DIAGNOSTIKA – PŘÍKLADY  Gutzmannova A-I zkouška  Czermakova zkouška  artikulační testy – srozumitelnost řeči ORIENTAČNÍ ZKOUŠKY  zkouška nafouknutí tváří  zkouška pomocí pískání, foukání, chrápání  zkouška pití brčkem  schopnost udržet vzduch v ústech a uvolnit ho jednou ústy a jednou nosem  správně artikulovat explozivy pbkg ve slabikách PŘÍSTROJOVÉ METODY (KLENKOVÁ, 2006)  manometrická zkouška  spirometrická zkouška  velofaryngometrie  videofluoroskopie  endoskopie  elektromyografie  aerodynamická analýza TERAPIE  hyponazalita  zahájení logopedické terapie po lékařském ošetření  po odstranění primární příčiny  operativní zákrok, léčba  nácvik správné artikulace nosovek a jejich užití ve slabikách, slovech a spontánním projevu HYPERNAZALITA  cvičení na zlepšení směru výdechového proudu  usměrňování proudu vzduchu, zvyšování orality  cvičení ke zlepšení rezonance – zlepšení činnosti velofaryngeálního závěru  snížení výdechového proudu nosem – zvyšování orality na úkor nazality PALATOLALIE  NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy OROFACIÁLNÍ ROZŠTĚP  porušení vývoje střední části obličeje  primární patro – ret a alveolární výběžek  sekundární patro – tvrdé a měkké patro  vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje VZNIK ROZŠTĚPU  opoždění horizontalizace patrových desek, které se zakládají původně vertikálně  dislokace, defekt nebo i chybění měkkých i kostních částí tkání  rozštěp rtu – 27. – 30. den těhotenství  rozštěp patra asi o 14 dní později  https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA (bbc)  https://www.youtube.com/watch?v=oz1kJexvEFE (podrobně) ROZDĚLENÍ PŘÍČIN ROZŠTĚPŮ Vnitřní Dědičnost 20-40% Vnější Prenatální infekce Fyzikální vlivy Mateřské vlivy Chemické vlivy TORCH Toxoplazmóza Rubeola Cytomegalovirus Herpetické infekce Mechanické poškození - úrazy Snížené množství plodové vody Radioaktivní a RTG záření Věk matky nad 38 let Porucha látkové výměny matky Nepřiměřená výživa a vitaminóza Diabetes mellitus matky Epilepsie u matky Toxiny Drogy Alkohol Léky Nadbytek vitaminu A DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCHVAD- SHRNUTÍ  Narušení vitálních funkcí  Myofunkční obtíže  Zánětlivá onemocnění  Narušení růstu horní čelisti DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCHVAD - SHRNUTÍ  Poruchy rezonance  Poruchy artikulace  Poruchy hlasu  Poruchy sluchu  Narušený vývoj řeči  Narušené koverbální chování KLASIFIKACE ROZŠTĚPŮ  dělení podle Buriana  rozštěp rtu  rozštěp rtu a dásní  rozštěp rtu, dásní a patra DRUHY OROFACIÁLNÍCH ROZŠTĚPŮ rozštěp primárního patra  jednostranně nebo oboustranně horní ret a alveolární výběžek až po foramen incisivum  pravostranný, levostranný, oboustranný  současně může postihnout i filtrum  růst zubů  deformace nosu  rozštěp sekundárního patra  v různém rozsahu postihne tvrdé, měkké patro  dochází k zatékání tekutiny do nosohltanu a dutiny nosní SUBMUKÓZNÍ ROZŠTĚP  vyskytuje se poměrně zřídka  ploténky na zadním okraji patra nesrůstají  zadní část patra má ve střední linii defekt ve tvaru trojúhelníku  nad tímto defektem je napjatá tenká až průsvitná sliznice  defekt je hmatný – vpadlina  měkké patro – zkrácené, dobrá pohyblivost  lehká hyperrinolalie  https://www.youtube.com/watch?v=ZVqZ2kPybGw (VIZITA) SYMPTOMY PALATOLALIE - SHRNUTÍ  poruchy rezonance  poruchy artikulace  nesrozumitelnost řeči  narušený vývoj řeči  poruchy hlasu  narušené koverbální chování  https://www.youtube.com/watch?v=-LR_YDBPW1Y  www.stastny-usmev.cz  porucha se projeví ve verbální i neverbální interindividuální komunikaci  poznamená nejen její expresivní, ale i receptivní složku (při poruše sluchu převodního typu) DALŠÍ FAKTORY  pooperační trauma (jizvy)  řečová a citová deprivace  reakce okolí na rozštěpovou vadu  adekvátní míra stimulace DIAGNOSTIKA  obecně využívané diagnostické postupy  mezioborová spolupráce DIAGNOSTICKÉ POSTUPY  mezioborová spolupráce  standardní postupy  přístrojová vyšetření VYŠETŘENÍ HLASU  ORL  foniatrie TERAPIE A KOMPLEXNÍ PÉČE  interdisciplinární přístup  pediatrie  plastická chirurgie  specializovaný anesteziolog  ortodoncie  stomatologie  stomatochirurgie  foniatrie  logopedie  psychologie, psychiatrie  genetika  spolupráce i s dalšími obory  dětská kardiologie a kardiochirurgie  chirurgie  operační etapy se volí s ohledem na růstová období operovaných útvarů  chirurgický zákrok x vývoj  psychologická péče LOGOPEDICKÁ PÉČE  během posledních 40 let se v léčbě rozštěpů patra výrazně pokročilo  normální řeči se dosahuje až u 90% dětí  logopedická intervence u dětí  informace o očekávaném vývoji  poskytování řečového vzoru  rozvoj komunikační schopnosti  rozvoj zrakové a sluchové percepce  hlavním cílem je dosáhnout normální řeči  získání zájmu rodičů sledovat řečový vývoj dítěte  sledování a informování o každé změně komunikační schopnosti včasný intervenční program 1. poradenství rodičům – poskytnout dostatek informací 2.VČASNÝ DOMÁCÍ INTERVENČNÍ PROGRAM  realizuje se zprostředkovaně rodičem – nepřímý terapeutický přístup k dítěti  podpora prvních hlasových a mluvních projevů  mohou se projevit nežádoucí kompenzační artikulační zvuky – neposilovat  důležitost správného mluvního vzoru  minimalizace rozvoje atypických řečových realizací LOGOPEDICKÁ TERAPIE  individuální přístup  aktivní spolupráce dítěte a logopeda (3 roky – dle možností)  zahájení intervence po chirurgickém zákroku – dle doporučení (6 týdnů)  aktivní účast rodičů  postup v souladu s dalšími chirurgickými zákroky  skupinová a individuální forma ZAMĚŘENÍ LOGOPEDICKÉ TERAPIE  korekce rezonance  korekce artikulace  průpravná cvičení zaměřená na posílení patrohltanového závěru  masáže  dechová cvičení MASÁŽNÍ TECHNIKY A DOPORUČENÍ - PŘÍNOS  stimulace proprioreceptorů  změna tlaku kapilárního řečiště – zvýšení kapacity  zabránění vzniku tuhých pooperačních jizev vela - snížená pohyblivost PŘÍKLADY CVIČENÍ KE ZLEPŠENÍ REZONANCE A ARTIKULACE  zdokonalení činnostiVFZ  dýchání  polykání  sání  pití brčkem  kloktání  pískání; foukání spojené s fonací – usměrnění výdechového proudu  propojení s cvičením – pohyb od těla/k tělu