Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 1 4 ŘEČ JEDINCŮ SE SP Ontogeneze mluvené řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se SP, jazykové roviny, modulační faktory Ontogenetický vývoj řeči: 1. preverbální období - již v intrauterinním životě dítěte - 1. zvukovým pojevem po příchodu na svět – křik (má částečně diagnostickou fci) - 3. – 6. měsíc broukání - 6. – 8. měsíc napodobující žvatlání - 10. měsíc stadium rozumění řeči 2. vlastní vývoj řeči - kolem prvního roku života dítěte Vývoj řeči u dítěte se SP může být:  opožděný  omezený  přerušený SURDOLOGOPEDIE - důležitý diagnostický moment 6. – 9. měsíc!!!! Faktory ovlivňující vývoj řeči dítěte se SP:  stupeň SP  přítomnost / absence dalšího postižení  věk a dosažené stadium vývoje řeči, kdy SP vzniklo  exogenní soc. faktorů  časná diagnostika, spec. rehab. péče, spolupráce s rodinou Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 2 Vývoj řeči u neslyšících dětí:  u dětí s vrozenou (= prelingvální) hluchotou zanikání zvukových projevů kolem 6. – 9. měsíce (v období, kdy má přijít napodobující žvatlání) -►chybí zapojení vědomé sluchové kontroly  novorozenecký křik je tlumený, žvatlání monotónní  v dalším průběhu se řeč bez odborného zásahu nevyvine  zaostávají nejen ve vývoji myšlení, ale i v citovém vývoji  hlučná chůze, skřípání zuby, mlaskání u jídla  u dětí se získanou (=postlingvální) hluchotou velmi důležitý věk, kdy ke ztrátě sluchu došlo  pokud řeč ještě není zafixovaná – úroveň osvojené řeči pomalu klesá  pokud řeč je již zafixovaná – řečové projevy nezanikají  ztráta sluchu se však vždy na řeči projeví negativně -►změny artikulace, prozódie řeči Vývoj řeči u nedoslýchavých dětí:  u dětí s vrozenou těžkou percepční nedoslýchavostí probíhá vývoj podobně jako u dětí s vrozenou hluchotou  u dětí s převodovou nedoslýchavostí je vývoj řeči relativně méně narušen a víceméně se přibližuje vývoji slyšících dětí Odhalení sluchové vady:  zpravidla odhalí matka, která se kojenci nejvíce věnuje -> manžel -> dětský lékař -> ORL  Období smutku: šok (přirozený obranný mechanismus), popírání a naděje (pochybnosti o správnosti lékařské dg; vyhledávání dalších odborníků; někteří rodiče se přes tento stupeň nedostanou), hněv (nechtěný stav věcí), pasivní přijímání (deprese; lítost), konstruktivní přijetí (konečným stupněm; přijetí dítěte) sebeobviňování – může nastat v kterémkoli stupni Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 3 Kritické momenty ve vývoji dítěte: - - Zvláštnosti v řeči u SP  nutná logopedická péče  přesto je vývoj řeči silně opožděn, zpomalen a může ustrnout na určitém vývojovém stupni  v důsledku neexistující sluchové kontroly vlastní řeči vznikají u dětí se SP určité zvláštnosti:  chybná intenzita hlasu  výslovnost (audiogenní dyslalie)  převládá tvrdý hlasový začátek (audiogenní dysfonie)  nesprávná gramatická skladba řeči (agramatismy, dysgramatismy, interference; problémy s užíváním předložek; problémy s časováním; problémy se skloňováním podst.jm...)  nedostatečná slovní zásoba  těžké dešifrování informací z běžného psaného textu  narušeno dýchání (snížení vitální kapacity plic; neplynulé při mluvním projevu)  narušeny jsou všechny čtyři jazykové roviny Audiogenní dysfonie - - Audiogenní dyslalie - - Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 4 Rozvoj mluvené řeči u dětí se SP:  úkolem logopedické péče je rozvoj mluvené řeči pomocí zrakové a hmatové percepce a také sluchové percepce  k rozvoji mluvené řeči je nutné, aby dítě aktivně využívalo hlas a jeho sluch byl korigován (KI, sluchadla)  cílem logopedické péče je vybudovat funkční komunikaci!!  cílem je vybudovat schopnost využívat jazyk (ZJ nebo mluvený jazyk)!! Poskytovatelé logopedické péče pro děti se SP:  SRP  SPC  klinický logoped  MŠ (logopedická, MŠ pro SP)  ZŠ pro SP / ZŠ logopedická – speciální předměty na ZŠ:  český jazyk  logopedická péče  individuální logopedická péče (2 hodiny týdně)  disponibilní hodiny v rámci RVP (výuka ZJ, dramatická výchova, logopedická péče) Složky reedukace řeči u dětí se SP: - - - - Rehabilitace dítěte se SP: - - - Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 5 - - - - Vyvozování hlasu u dětí se SP:  zvukové hračky  PC programy (FONO, MENTIO, SW)  logopedické sondy  hlasitá řeč ad concham (mluvení do ucha)  odhmatávání vibrací na hrtanu, temenu hlavy  opakované poklepy na hrudník  využívání spontánních hlasových projevů  napodobování zvuků  pomocné artikulační znaky, jednoruční prstová abeceda Zážitkové deníky:  podpora komunikace mezi rodinou a dítětem se SP nebo kombinovanou vadou  Co dát do deníku?  každodenní činnosti dítěte, výlety, zážitky v rodině, mimořádné události, dovolená  členové rodiny, lékaři, učitelé, logoped, kamarádi  jednoslovné věty, slova, později krátké vyprávění + fotografie, jízdenky, vstupenky, obrázky, bubliny se sdělením  A proč?  navázat kontakt, rozšířit slovní zásobu, porozumění, stavba věty, paměť, globální čtení, osvojení psané podoby jazyka Sluchová výchova, fáze sluchové výchovy: - - Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 6 Literatura HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. 303 s. ISBN 80- 246-0329-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. 192 s. ISBN 978-80-7367- 977-4 PULDA, M. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. Brno: MU, 1999. 103 s. ISBN 80- 210-2077-6. PULDA, M. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 1996. 57 s. ISBN 80-210-1296-X www.ephata.cz