Logopedie Úvod, organizace péče, legislativa, prevence Vymezení oboru ØZ řeckého logos = slovo, paidea = výchova Ø Ø ØLogopedie je speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním osob s narušenou komunikační schopností a zkoumající tuto narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Ø Ø ØLogopedie se nezabývá pouze dětskou klientelou! Cíle logopedie ØCíl obecný = Ø ØCíl socializační = Ø ØCíl logopedické péče = Předmět logopedického výzkumu Øzkoumání příčin vzniku, průběhu a výskytu narušené komunikační schopnosti (NKS) Øzkoumání následků Ødiagnostika NKS Ølogopedická intervence, terapie NKS Øurčování prognózy Ørozvoj komunikačních schopností také u intaktních dětí Spolupráce s obory ØLogopedie je interdisciplinární věda, spolupracuje s obory: lLékařskými: Ø Jazykovědnými: Ø lPsychologickými: Ø lDalšími: l Ø ØU nás se logopedie řadí do speciální pedagogiky a je úzce propojena s ostatními pediemi. Logopedický asistent, logoped, klinický logoped Ø ØLogopedický asistent - bakalářské vzdělání se SZZ z logopedie a surdopedie Ø pracuje vždy pod dohledem a dle pokynů logopeda - podílí se na prevenci poruch vývoje řeči, podílí se na korekci odchylek artikulace na základě diagnostiky a doporučení logopeda ØLogoped – magisterské studium se SZZ z logopedie a surdopedie Ø pracuje v rezortu MŠMT nebo MPSV Øpředpoklady: musí mít odborné znalosti a schopnosti, výbornou úroveň komunikační dovednosti Kompetence: logopedická prevence, diagnostika a terapie NKS, poradenská a výzkumná činnost, spolupráce s ostatními odborníky ØKlinický logoped – magisterské studium se SZZ z logopedie a surdopedie + postgraduální studium zakončené atestací Øpůsobí v rezortu zdravotnictví (zařazení provádí MZ) - zákon o nelékařských zdravotnických povoláních 96/2004. ØLicenční osvědčení k provozování soukromé praxe Ø Systém péče, legislativa ØV ČR je organizace poskytování logopedických služeb v kompetenci tří rezortů Ø Logopedi také působí v nestátních organizacích Ø3 typy zařízení: Ø ØLogopedická intervence v rezortu zdravotnictví - logopedické poradny, soukromé kliniky, specializované lůžkové oddělení, ... ØLogopedická intervence v rezortu školství – logopedické třídy při MŠ nebo ZŠ, MŠ logopedické, ZŠ logopedické, PPP, SPC, ... Ø ØZŠ a MŠ logopedické: lpro děti s NKS, jejichž postižení je takové, že jim znemožňuje navštěvovat běžnou MŠ či ZŠ; l lobsah výuky na ZŠ logopedické je shodný s obsahem výuky běžné ZŠ l lPro nízký počet ZŠ logopedických jsou tato zařízení často internátního typu ØSPC lporadenská zařízení - vyhláškou č..., O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních; lzajišťují metodickou pomoc pedagogům mateřských, základních a speciálních škol a školských zařízení a rodičům postižených dětí lHlavní úkoly SPC logopedické •realizace komplexní speciálně pedagogické logopedické a psychologické diagnostiky •stanovení konkrétních edukačních/reedukačních logo postupů •zabezpečování komunikační kompetence dětí •poskytování logo intervence s přihlédnutím na individuální potřeby klientů •úzká spolupráce s pedagogy škol, kteří zajišťují individuální integraci žáka s NKS •sestavení návrhů IVP •spolupráce s lékaři – foniatry, pediatry, otorinolaryngology, neurology, stomatology ØLogopedická intervence v rezortu práce a sociálních věcí - če Ø ØSRP: ljsou zajištěna zákonem č... o sociálních službách; lje to soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem, dětem postiženým i jejich rodinám. Cílem je přecházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace; lslužby jsou poskytovány od diagnostikování postižení (často od narození) až do nastoupení dítěte do vzdělávací instituce (MŠ nebo ZŠ) a to tak, aby se zvyšovala vývojová úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy; lPrincipy rané péče: Legislativa Øzákon č , kterým se mění školský zákon č. , o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Ø Øvyhláška č. kterou se mění vyhláška č. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Ø Øvyhláška č. , kterou se mění vyhláška č. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Ø Øzákon č. Sb. O sociálních službách Ø Ø Ø Ø Logopedická prevence ØRozlišují se 3 stupně: ØPrimární – předcházení vzniku NKS, zaměřena na celou populaci l ØSekundární – orientace na rizikovou skupinu, zvlášť ohroženou negativním jevem Ø ØTerciální – orientace na osoby, u kterých se NKS již projevila, snaha předejít dalšímu negativnímu vývoji a důsledkům NKS