VIDEA A ODKAZY K PROBLEMATICE PALATOLALIE https://www.youtube.com/watch?v=ZVqZ2kPybGw (vizita) www.stastny-usmev.cz https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA (bbc) https://www.youtube.com/watch?v=oz1kJexvEFE (podrobně – pouze pro orientaci) ROZDĚLENÍ PŘÍČIN ROZŠTĚPŮ Vnitřní Dědičnost 20-40% Vnější Prenatální infekce Fyzikální vlivy Mateřské vlivy Chemické vlivy TORCH Toxoplazmóza Rubeola Cytomegalovirus Herpetické infekce Mechanické poškození - úrazy Snížené množství plodové vody Radioaktivní a RTG záření Věk matky nad 38 let Porucha látkové výměny matky Nepřiměřená výživa a vitaminóza Diabetes mellitus matky Epilepsie u matky Toxiny Drogy Alkohol Léky Nadbytek vitaminu A TERAPIE A KOMPLEXNÍ PÉČE interdisciplinární přístup plastická chirurgie neonatologie a pediatrie ortodoncie stomatologie stomatochirurgie specializovaný anesteziolog foniatrie logopedie psychologie, psychiatrie genetika spolupráce i s dalšími obory dětská kardiologie a kardiochirurgie KOMPLEXNÍ PÉČE chirurgie růstová období operovaných útvarů psychomotorický a řečový vývoj psychologická péče náročná situace úlek…sebeobviňování nestejné informace podávané různými specialisty OPERACE ROZŠTĚPOVÝCH VAD Klinika plastické chirurgie Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze Klinika plastické a estetické chirurgie Fakultní nemocnice U sv. Anny v Brně Fakultní nemocnice Brno, Pracoviště medicíny dětského věku v Brně - protokol léčby - časový plán chirurgických zákroků OPERACE ROZŠTĚPOVÝCH VAD  během posledních 40 let se v léčbě rozštěpů patra výrazně pokročilo včasná palatoplastika u dětí s orofaciálním rozštěpem zajišťuje vhodné anatomicko-funkční podmínky pro správný rozvoj řeči normální řeči se dosahuje až u 90% dětí správné řeči spontánně dosáhne více než 50 % dětí, které podstoupily operaci patra (Kerekrétiová, 2008) CÍLOVÁ SKUPINA - palatolalická řeč – nedostatečný VFZ - stav po palatoplastice - nedostatky v koordinaci VFZ s činností ostatních orgánů podílejících se na mluvení - VFZ hodnocený jako „možný“, ale není vždy dostatečný - vytvořený náhradní artikulační mechanismus - další formy NKS související s OFR 1. poradenství rodičům – poskytnout dostatek informací informace o očekávaném vývoji poskytování řečového vzoru rozvoj komunikační schopnosti rozvoj zrakové a sluchové percepce motivace rodičů sledování řečového vývoje VČASNÝ INTERVENČNÍ PROGRAM – RANÝ VĚK 2. VČASNÝ DOMÁCÍ INTERVENČNÍ PROGRAM realizuje se zprostředkovaně rodičem – nepřímý terapeutický přístup k dítěti podpora prvních hlasových a mluvních projevů důležitost správného mluvního vzoru minimalizace rozvoje atypických řečových realizací 2. VČASNÝ DOMÁCÍ INTERVENČNÍ PROGRAM pozorování artikulace dítěte nápodoba nasměrování vzduchu v ústech – potřebný k řeči rozvoj sluchové kontroly pasivní a aktivní slovní zásoba – rozšíření fonetického repertoiru dále viz Klenková (2006) . LOGOPEDICKÁ TERAPIE  individuální přístup  aktivní spolupráce dítěte a logopeda (3 roky – dle možností)  zahájení intervence po chirurgickém zákroku – dle doporučení (6 týdnů)  aktivní účast rodičů  postup v souladu s dalšími chirurgickými zákroky skupinová a individuální forma ZAMĚŘENÍ LOGOPEDICKÉ TERAPIE  korekce rezonance  korekce artikulace  průpravná cvičení zaměřená na posílení patrohltanového závěru  masáže  dechová cvičení MASÁŽNÍ TECHNIKY A DOPORUČENÍ Vždy dle doporučení lékařů! po operaci rtu – příklady prokrvování horního rtu aktivizace rtů a svalstva jazyka modifikace potravy MASÁŽNÍ TECHNIKY A DOPORUČENÍ masáž patra se doporučuje submukózní rozštěp vrozené zkrácení měkkého patra vzácné poúrazové parézy parézy vzniklé po CMP po operaci patra – aktivizace – zabránit zjizvení další dle individuální potřeby MASÁŽNÍ TECHNIKY A DOPORUČENÍ - PŘÍNOS stimulace proprioreceptorů změna tlaku kapilárního řečiště – zvýšení kapacity zabránění vzniku tuhých pooperačních jizev vela - snížená pohyblivost KLASICKÉ ROZŠTĚPOVÉ VADY masáže - kontraindikace poranění svaloviny o ostré rozštěpové okraje PŘÍKLADY CVIČENÍ KE ZLEPŠENÍ REZONANCE A ARTIKULACE zdokonalení činnosti VFZ - dýchání - polykání - sání - pití brčkem - kloktání - pískání; foukání spojené s fonací – usměrnění výdechového proudu - propojení s cvičením – pohyb od těla/k tělu DŮLEŽITÉ PRVKY LOGOPEDICKÉ TERAPIE úprava polohy jazyka hlasitost sluchový trénink změna výšky zvětšení čelistního úhlu práce s hlasem dechový trénink artikulační terapie poskytování zpětné vazby, vizuální feedback VÝSLEDKY LOGOPEDICKÉ TERAPIE OVLIVŇUJE věk dítěte výsledky chirurgického zákroku osobnost dítěte přístup rodičů KOREKCE ARTIKULACE - tradiční zásady a doporučení - nápodoba přírodních zvuků - kombinace artikulačního a fonologického přístupu - cvičení sluchové percepce - rozlišování zvuků, zdrojů - výška, síla, barva tonů, zvuků - práce s rytmem - nápodoba - rozlišování správné a „huhňavé“ řeči - využití ve vlastním rozvoji KOREKCE ARTIKULACE - samohlásky – A-O-U-E-I - čelistní úhel, pozice jazyka a postavení rtů - spojení CV – eliminace tvrdého hlasového začátku - nácvik samostatně, ve skupinách (áó, áóú, áóúé) KOREKCE ARTIKULACE SOUHLÁSKY  různé přístupy ke korekci souhlásek – pořadí, druh souhlásek  individuální přístup  vizuální a taktilní zpětná vazba  stlačení/uvolnění nosního chřípí  zásada minimální akce, nácvik šeptem (eliminace tvrdého hlasového začátku)  přesun artikulační báze dopředu na odpovídající artikulační místa KOREKCE ARTIKULACE nácvik „nových“ hlásek ve slabikách - ve spojení se samohláskami volba dalšího postupu - na začátku, uprostřed i na konci slova CV – CVC – budování korpusu se správně tvořenými hláskami – propojení s rozvojem slovní zásoby ROZVOJ OBSAHOVÉ SLOŽKY ŘEČI Narušený vývoj řeči Obecné zásady a postupy Iniciace a motivace ke komunikaci Využití zájmu dítěte Adaptace komunikační výměny Opakování Eliminace nadměrné verbalizace Využití hovorového jazyka DALŠÍ OBLASTI ROZVOJE Terapie poruch hlasu – přímá souvislost s VFI Správné fonační techniky Uvolňovací cvičení – práce se svalovým napětím DALŠÍ OBLASTI ROZVOJE Terapie zaměřená na odstranění narušeného koverbálního chování Vědomá kontrola narušeného koverbálního chování Spolupráce s psychologem (pokud obtíže trvají i po odstranění hlavní příčiny) Dále viz doporučené zdroje: Kerekrétiová, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada Publishing, 2008.