koktavost DODATEK Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele  LIDÉ  Neplynulost projevu – cizí osoby  Zábrany v komunikaci s vrstevníky  Posmívání  Diskuse o obtížích Psychická tenze Dotazník pro rodiče, učitele  DÍTĚ  Změny v obtížích  Sledování koverbálního chování  Uvědomování si obtíží  Netrpělivost, napětí před mluvením  Spontánní vyprávění o obtížích  Znepokojení kvůli řečovým obtížím  Změny v chování  Úzkostnost a další projevy možnosti diagnostiky nadměrné námahy narušené koverbální chování hlava – nepřirozené pohyby tvář a krk – grimasy, spazmy krku oči – mhouření, pohyb obočí, z. kontakt ústa – pohyby rtů, polykání, tremor nos – Fröschelsův syndrom ruce – zatínání pěstí, gestikulace nohy – dupnutí při překonávání bloku trup – zvedání ramen, pohyby trupem vegetativní příznaky – pocení, zčervenání, zvyšování hlasu škála hodnocení 0 - 4 Možnosti diagnostiky dysfluencí  Kvantitativní přístup  Kvalitativní přístup Kvantitativní přístup  frekvence dysfluencí  procento dysfluencí  počet zakoktání x 100/počet řečených slov Kvantitativní přístup  index zlepšení/zhoršení  počet dysfluencí při kontrolním / předcházejícím vyšetření  čtení textu za časovou jednotku Kvalitativní přístup  rozhovor s rodičem, učitelem, partnerem balbutika  transkripce vzorku řeči  označení dysfluencí, nadměrné námahy i psychické tenze Balbutiogram  KE STUDIU:  LECHTA, V. a kol. (2003) DIAGNOSTIKA NARUŠENÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI – KAPITOLY KE KOKTAVOSTI A BREPTAVOSTI  LECHTA, V. a kol. (2005) TERAPIE NARUŠENÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI – KAPITOLY KE KOKTAVOSTI A BREPTAVOSTI  LECHTA, V. (2010) KOKTAVOST Diferenciální diagnostika  neplynulá řeč na podkladě organického poškození centrálního nervového systému – CMP  breptavost  fyziologická neplynulost a incipientní koktavost Terapie koktavosti  celá řada postupů  individuální a skupinová forma  modifikace řečového vzorce – Demosthenes  sugesce, psychoterapie  relaxace cvičná léčba narušení koordinace respirace, fonace a artikulace dechová cvičení fonační a artikulační cvičení asociační cvičení – spojování vokálů s konsonanty rytmická cvičení čtení krátké věty a vyprávění příběhů Seeman, Sovák, Bubeníčková behaviorální techniky  systematická desenzibilizace  operační podmiňování techniky založené na sluchové zpětné vazbě opožděná sluchová zpětná vazba delayed auditory feedback DAF opoždění vede ke zpomalení tempa Logohelp Fonograforytmická metoda podle Lechty východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy Incipientní koktavost terapeutické postupy  Tenze – preventivní terapie  Námaha – behaviorální techniky – prvky systematické desenzibilizace, prvky dětské jógy  Neplynulost – fonograforytmika – terapie tvoření plynulosti Incipientní koktavost psychická tenze  Snaha předejít tenzi  Snaha zabránit, aby u dítěte vzniklo vědomí handicapu  Doporučení  Eliminace tlaku, stresových situací Incipientní koktavost nadměrná námaha  Cíl – narušené koverbální chování – pod vědomou kontrolou  Sledování záznamu vlastního narušeného koverbálního chování  Tajná dohoda – „signály“  Vytipování zátěžových situací  Stav relaxace – hraní rolí  Prvky dětské jógy  Pantomima Incipientní koktavost dysfluence  Fonograforytmika  Podpora integrace pravohemisférového a levohemisférového systému 1. fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2. přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3. přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4. pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5. imaginace – představa písma bez konkrétní realizace 6. fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7. transfer ve hře s různými rolemi Interakční terapie  Michael Palin Center for Stammering Children  modifikace komunikačního procesu mezi rodičem a dítětem  změna komunikačního stylu  3 měsíční terapeutický program Fixovaná koktavost  6.-13. rok života  Strach před koktatovstí – uvědomění si obtíží v řeči  Nadměrná námaha – bloky a tlačení  Dysfluence – převažující repetice a prolongace  Spolupráce - rodiče – učitel – logoped – balbutik fixovaná koktavost PROLAM-GM  Cullata a Golgberg (1995) 1.fyziologická adaptace 2.manipulace rychlosti řeči 3.operační podmiňování 4.manipulace délky a složitosti projevu 5.změna postoje 6.sebemonitorování a kontrola 7.generalizace a fixace  ověřován i v našich podmínkách – děti předškolního věku 1. fyziologické úpravy  fonační regulace – lehký hlasový začátek  redukce stresu – progresivní relaxace  opožděná sluchová zpětná vazba – Lee-efekt  farmakoterapie  eliminace sekundárních charakteristik – narušené koverbální chování 2. manipulace rychlosti řeči  používání pomalé řeči zvětšuje prostor k časování artikulačních pohybů  koordinace respirace, fonace a artikulačních systémů  motivace – želví mluvení, hlemýždí tempo, pomalé a lehké mluvení  opožděná sluchová zpětná vazba – využití  fonograforytmika – zpomalení řeči – navození fluence 3. operační podmiňování  součást behaviorálních přístupů  trest? 4. manipulace délky a složitosti projevu  narůstání délky projevu – zvýšení náročnosti  koordinace dýchání, fonace, artikulace  vzrůstá sémantická a syntaktická složitost  začíná se plynulou výslovností izolovaných souhlásek a samohlásek  dvojslabičná a víceslabičná slova  logický postup k delším projevům  věty, souvětí, příběh podle obrázku, konverzace...  postup podle lingvistické hierarchie 5. změna postoje  pocity a postoje  rozvoj pozitivních postojů ke komunikaci a k sobě jako ke komunikátorovi  přecházet k činnostem zaměřeným přímo na koktavost až tehdy, kdy dítě akceptuje rozhovory o dysfluenci  vybudování otevřeného vztahu ke koktavosti  reagovat méně emotivně na neplynulost – desenzibilizace  posměch spolužáků – „Ano, koktám!“  hraní rolí, modelové situace – skupinové aktivity  eliminace vyhýbavého chování 6. sebemonitorování a kontrola  zvýšení koncentrace pozornosti  převzetí kontroly nad vlastní řečovou produkcí  sladění „zručnosti“, které je třeba k mluvené řeči 7. generalizace a fixace (maintenance)  přenos výsledků terapie do přirozených komunikačních situací  transfer aktivity  použití osvojených strategií  definice hierarchie ohrožujících situací  využití různých prostředí k transferu  využití změny počtu posluchačů  fixace  realizace domácích aktivit  redukce sezení – týdenní/dvoutýdenní/měsíční  pravidelný kontakt s logopedem – týdenní/měsíční telefonické konzultace  videozáznamy konverzace v přirozeném prostředí – hodnocení s dítětem Chronická koktavost  Psychická tenze – rozvinutá logofobie  Nadměrná námaha – narušené koverbální chování a jeho zamaskování  Dysfluence – prolongace a bloky  Individuální a skupinová forma  Svépomocná skupina  10 přikázání MIDVAS – chronická koktavost  motivace  identifikace  desenzibilizace  variace  aproximace  stabilizace Chronická koktavost další přístupy k terapii  Terapie zaměřovaná na tvarování plynulosti řeči  Zpomalení tempa řeči  Lehký hlasový začátek  Hladké přechody mezi jednotlivými slovy