Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. KRIZE Krize (Cimrmannová, T., 2013; Špatenková, N., 2004; Vodáčková, D., 2007) Důsledek střetu s překážkou, kterou nejsme schopni zvládnout vlastními silami a vyrovnávacími strategiemi v přijatelném čase a navyklým způsobem. Nejčastější spouštěče:  Ztráta, změna, volba Příznaky krize (Vodáčková, D., 2007)  Somatické  Psychické  Sociální Typy krizí (Baldwin) (Špatenková, N., 2004a; Vodáčková, D., 2007) 1. Situační krize (ztráta, změna, volba) 2. Tranzitorní krize (očekávané životné změny, vývojové nároky) 3. Krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu 4. Krize zrání (z psychodynamiky jedince) 5. Krize pramenící z psychopatologie (neurózy, závislosti) Spouštěč • Ztráta a její hrozba • Změna a její anticipace • Volba Osobnost Okolí Vyrovnávací strategie • Nefunkční • Méně funkční • Doptáváme se Krizový stav • Ztráta psychické rovnováhy • 4-6 týdnů • Syndrom psychického ohrožení Psychické onemocnění Chronická krize Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. 6. Psychiatrické neodkladnosti (emergentní situace ohrožující život) KRIZOVÁ INTERVENCE Krizová intervence (principy a znaky) (Špatenková, N., 2011; Vodáčková, D., 2007)  Včasná, krátkodobá, časově ohraničená  Snadno dosažitelná a kontinuální  Strukturovaná metoda  Aktivní, direktivní přístup  Abreakce emocí  Zaměření na vznik současné situace  „Tady a teď“  Podpora sebejistoty klienta  Krátkodobé plány  Prevence toho, aby se situace zhoršovala  Práce s celým systémem klienta Formy krizové intervence (Špatenková, N., 2011; Vodáčková, D., 2007) Krizová intervence Distanční formy Telefonická krizová intervence Linky důvěry Peer-to-peer program Skype Internetové poradenství Chat E-mail Prezenční formy Tváří v tvář Ambulantní služby Krizové centrum Bezpečný prostor Navázání důvěrného vztahu Pochopení Důvěra Akceptace Emoční podpora Ventilace Terénní služby Krizové centrum Krizový intervent Mobilní tým Nedirektivní symetrická komunikace Aktivizace Mobilizace vlastních zdrojů Vnitřní motivace Pobytové služby Krizové centrum krizové lůžko Možnosti řešení Podpora Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Proces krizové intervence (Kopřiva, K., 2006; Mlčák, Z., 2005; Špatenková, N., 2011; Vodáčková, D., 2007) 1. Navázání kontaktu 2. Práce s emocemi 3. Identifikace zakázky (zjevná, skrytá) 4. Mapování a orientace v aktuální situaci (aktuální stav, subjektivní chápání příčin, příznaky, minulá zkušenost, vyrovnávací strategie, poslední kapka, sociální sítě) 5. Společné hledání možných řešení (kompetence klienta, mobilizace vlastních zdrojů) 6. Směřování hovoru ke konci (rekapitulace a doporučení) Techniky hovoru (Špatenková, N., 2004b; Úlehla, I., 2005; Vodáčková, D., 2007)  Provázení  prostor pro ventilaci  empatické naslouchání  zrcadlení  ozvěna  Vedení  aktivní dotazování  rekapitulace  parafráze  kotvení  pozitivní konotace  Otázky  Uzavřené  Otevřené Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. SPECIFICKÉ OBLASTI KRIZOVÉ INTERVENCE (Vodáčková, D., 2007)  Pubescence  Hormonální změny, období prvních lásek  Adolescence  Hledání smyslu života, místa ve světě, identity Chlapci/Muži Dívky/Ženy Mutace Poluce Změna role (otec) Impotence První menstruace Sekundární pohlavní znaky Těhotenství, porod Potrat Klimakterium Konflikt rolí Krizová intervence u dětí ANO NE • Přizpůsobit věku a zralosti dítěte • Přizpůsobit neverbalitu (dotek) • Vytvořit bezpečí (hračka) • Otevřenost • Bezpečná direktivita • Vracet „tady a teď“ • Zjednodušit • Oceňovat • Normalizovat • Fantazie (tři přání, pohádkové příběhy) • Neutralita • Hledat dospělého spojence • Ověřovat si porozumění ! VĚŘIT! • Nezlehčovat • Nepitvořit hlas • Falešné sliby a utěšování • Nemoralizovat • Nerozkazovat • Dlouhý monolog • Stále se ptát dokola co by dítě chtělo SYNDROM CAN (Vodáčková, D., 2007)  Tělesné týrání  Pohlavní zneužívání  Citové týrání  Zanedbávání (tělesné, citové, výchova a vzdělávání)  Systémové týrání Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Možné symptomy sexuálního zneužívání  Sexuálně zřetelné chování, nepřiměřené znalosti  Pomočování  Sebepoškozování  Záněty močových cest, drobná genitální poranění  Bolesti břicha  Neklid, skleslost  Vyhýbání se místům, osobám  Problémy s jídlem, zvracení  Poruchy spánku, noční děsy  Odmítání se svlékat na noc, změny v hygieně  Výkyvy ve škole  Poruchy chování  Fenomén tajemství  Nedůvěra k dospělým  Promiskuita x neschopnost blízkosti, intimity Jak pomoci?  Na jeho straně  Věřit, nezpochybňovat  Neoznačit popisované jako sexuální zneužívání dříve než dítě  Ujistit, že je dobře, že zavolalo  Natlačit na odkrytí anonymity  Nabízet podobnou zkušenost dalších klientů  Hledat dospělého spojence, v koho má důvěru  Chválit, že našlo odvahu a sílu  Co zkusilo, aby se to neopakovalo  Zdůraznit, že nenese vinu, odpovědnost je vždy na straně zneuživatele  Udělat vše pro to, aby se obrátilo na odbornou pomoc  Pracovat s časovou perspektivou – jednou to skončí  Když někoho najde – připustit, že mu možná nebudou věřit Mgr. Kateřina Štrausová, DiS.  Co bude, když nahlásí na policii – budou kontaktovat rodiče, ptát se jak to bylo  Odsoudit jednání, ne pachatele  Ptát se na antikoncepci  Upozornit na trestnost DOMÁCÍ NÁSILÍ (Vodáčková, D., 2007) Znaky  Opakování  Eskalace  Blízkost osob  Místo páchání stranou společenské kontroly Jak pomoci?  Vyslechnout s porozuměním  Postupovat pomalu  Malé kroky, povzbudit, nastartovat aktivitu klienta  Nesnažit se donutit klienta k rozhodnutí  Zdůraznit hledisko zdraví a života (i dětí)  Hledat vhodná řešení a perspektivy  Důkazy  Bezpečnostní plán (předejít napadení, útěk)  Konečné rozhodnutí musí být na klientovi  Odsoudit jednání ne pachatele  Informace: vykázání, intervenční centrum, azylové domy Kontakty  DONA linka (http://www.donalinka.cz/)  Poradny pro rodinu, manželství, mezilidské vztahy  Občanské poradny  Intervenční centrum (http://www.ic-brno.cz/) Mgr. Kateřina Štrausová, DiS.  Bílý kruh bezpečí (http://www.bkb.cz/kontakt/ceska-republika/brno/)  Azylové domy SUICIDIUM/SEBEVRAŽDY (Vodáčková, D., 2007) MTÚRR (myšlenky, tendence, úmysl, rozhodnutí, realizace) Signály  Dává do pořádku různé záležitosti  Pocity zbytečnosti, bezmoci  Uklidnění, loučení se – náhlé zklidnění  Pokus v minulosti, rodinná anamnéza  Sebepoškozování, užívání drog Alarmující věty  Nemá cenu bojovat  Už mě to netrápí  Je mi to jedno  Nechci u toho být  Jste poslední, s kým o tom mluvím Jak pomoci?  Záchytné body při práci se sebevražednými klienty INTERNETOVÉ PORADENSTVÍ (Horská, B., A. Lásková, L. Ptáček, 2010)  E-mail  Chat  Skype  Portály (http://www.internetporadna.cz/nase-projekty/poradna/iporadna#.VRANvI6G-24)  Postupy a techniky jako u krizové intervence  Struktura e-mailu Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Použité zdroje  CIMRMANNOVÁ, T. Krize a význam pomáhajícího prvního kontaktu: aplikace v kontextu rodinného násilí. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2013. 197 s. ISBN 978-80-246-2205-7.  HORSKÁ, B., A. LÁSKOVÁ a L. PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci: Internetové poradenství pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-034- 6.  MLČÁK, Z. Emergentní psychologie a krizová intervence. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Filozofická fakulta, 2005. 64 s. ISBN 80-7368-036-X.  ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9  ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-2624-3.  ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: Učebnice metod sociální práce. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 80-86429-36-9.  VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 544 s. ISBN 978-80- 7367-342-0