horizon.png DYSLÁLIE, VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE horizon.png DYSLALIE •porucha artikulace (článkování řeči, výslovnost), kdy je narušena výslovnost jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka, ostatní hlásky jsou vyslovovány správně podle příslušných jazykových norem •2 typy: •pravá dyslalie •fyziologická dyslalii – horizon.png PŘÍČINY VZNIKU •Dědičnost –zdědění artikulační neobratnosti, nebo o vrozená řečovou slabost •Vliv prostředí – nesprávný mluvní vzor, nestimulující prostředí, •Poruchy analyzátorů – narušené sluchové a zrakové vnímání, také porucha fonematického sluchu (bez sluchového postižení) •Vady zraku •Nedostatek citů – citová deprivace způsobuje opoždění ve vývoji řeči. •Poruchy centrálního nervového systému – mohou způsobovat závažná postižení s různými symptomy; jedním z nich může být dyslalie. • horizon.png ROZDĚLENÍ PODLE STUPNĚ •dyslalia univerzalis (mnohočetná) - narušena výslovnost většiny hlásek, •dyslalia multiplex (gravis) - postižena artikulace většího počtu hlásek, •dyslalia simplex (levis, parciální) - nesprávná výslovnost jedné nebo několika •monomorfní - nesprávně vyslovované hlásky jsou z jedné artikulační oblasti •polymorfní - nesprávně vyslovované hlásky jsou z více artikulačních oblastí • horizon.png DIAGNOSTIKA DYSLALIE •Postupujeme podle základních diagnostických metod (anamnéza, vyšetření fonematického sluchu, sluchové percepce, motoriky, rozumění a produkce řeči, lateralita) •Spolupráce s foniatrem, psychologem, učitelkou MŠ, •Vyloučení jiného postižení •Zjišťujeme: •které hlásky dítě vyslovuje chybně, •úroveň motoriky řečových orgánů • horizon.png REEDUKACE DYSLALIE •individuálně podle typu dyslalie a podle možností a schopností dítěte •artikulační cvičení •cvičení na rozvoj fonematického sluchu •reedukace se děje navozováním správné výslovnosti •HLÁSKU NIKDY NENAPRAVUJEME! VŽDY VYTVÁŘÍME ÚPLNĚ NOVÝ ZVUK! • horizon.png 4 FÁZE REEDUKACE •Přípravná cvičení – •Vyvozování hlásek – •Fixace výslovnosti hlásek –. •Automatizace výslovnosti hlásek - horizon.png ZÁSADY PŘI REEDUKACI DYSLALIE •Krátkodobé cvičení, využití sluchové kontroly, používání pomocných hlásek, minimální akce, postupujeme od nejjednodušších hlásek ke složitějším, posilujeme sebedůvěru dítěte, mechanických pomůcek používáme jen v případě nezbytnosti. • horizon.png VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE – SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI •= narušení komunikační schopnosti, ke kterému dochází poškozením raně se vyvíjející CNS a jež se může projevovat neschopností nebo sníženou schopností verbálně komunikovat, i když jsou podmínky pro vytvoření této schopnosti přiměřené. •Přiměřené podmínky zahrnují: •nevyskytují se závažné neurologické nebo psychiatrické nálezy •přiměřenou úroveň inteligence • horizon.png •Řadíme ji k vývojovým a centrálním poruchám řeči •porucha má systémový charakter: •poruchy recepce i exprese •poruchy centrálního zpracování •poruchy v různých jazykových rovinách •poruchy celé osobnosti horizon.png PROJEVY V ŘEČI •specificky narušený řečový vývoj (odchylný) •chybné řazení slabik ve slovech, dítě slabiky zaměňuje, vynechává, jsou přítomné agramatizmy, řeč bývá nesrozumitelná •aktivní slovní zásoba se rozvíjí pomalu, pasivní slovní zásoba bývá výrazně lepší, narušeno porozumění řeči, dítě nerozliší klíčová slova •poruchy fonematického sluchu •nepoměr mezi verbálními a neverbálními schopnostmi • horizon.png PŘÍČINY VZNIKU VÝVOJOVÉ DYSFÁZIE •vývojová dysfázie je způsobena poruchou centrálního zpracování řečového signálu, která se nachází v centrální sluchové oblasti řečových center, jedná se o difuzní (rozptýlené) postižení CNS, zasahuje celou osobnost •Příčinou může být opožděné zrání nervových buněk v korových oblastech, malá, ale četná poškození mozkové kůry obou hemisfér •poškození mozku vzniká v pre-, peri- nebo postnatálním období •prenatální (období před porodem) - perinatální (období průběhu porodu) - krvácení, asfyxie (přidušení), porodní komplikace •postnatální (období krátce po porodu) - • - později - •