Mgr. Barbora Ilgnerová jaro 2016 SP4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 surdopedie 1 2 FYZIOLOGIE A PATOLOGIE SLUCHU Anatomie sluchového analyzátoru, význam sluchu a důsledky SP, etiologie SP, klasifikace sluchových vad, metody diagnostiky sluchového postižení Anatomie sluchového ústrojí - dělí se na 4 základní části: 1) vnější ucho 2) střední ucho 3) vnitřní ucho 4) sluchové dráhy a sluchová kůra ad 1) VNĚJŠÍ UCHO (ZEVNÍ UCHO) o boltec - tvořen chrupavkou (kromě lalůčku) - pro vlastní slyšení žádný význam o vnější (zevní) zvukovod - vede a současně koncentruje akustickou kmitavou energii k dalším částem ucha - zakončen bubínkem ad 2) STŘEDNÍ UCHO - uzavřená dutinka ve skalní kosti; vyplněna vzduchem o bubínek - vazivová blanka 0,1 mm silná - šedé barvy, lesklého povrchu - rozděluje zevní a střední ucho o sluchové kůstky - kladívko, kovadlinka, třmínek → na kůstky přirostlé 2 svaly (ochranná fce) o Eustachova trubice - spojuje středoušní dutinu s nosohltanem - vyrovnává tlak mezi dutinou bubínku a zevní částí bubínku ad 3) VNITŘNÍ UCHO - ve skalní kosti o hlemýžď (kochlea) Mgr. Barbora Ilgnerová jaro 2016 SP4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 surdopedie 2 - trubice kostěného hlemýždě vyplněna blanitým hlemýžděm → obsahuje vlastní sluch. ústrojí Cortiho orgán → sluchové (vláskové) buňky, k nimž se větví sluch. nerv - ztráta sluch. buněk nenahraditelná o labyrint (předsíň) - uloženo rovnovážné ústrojí ad 4) SLUCHOVÉ DRÁHY A SLUCHOVÁ KŮRA o sluchový nerv o mozkový kmen - křížení nervů z P a L strany o Heschlovy závity - vlastní centrum sluchu Fyziologie sluchového analyzátoru akustická energie z okolí rozkmitá bubínek → mechanická energie putuje středoušními kůstkami na oválné okénko → hlemýžď → Cortiho orgán (bioelektrické signály) → vestibulokochleární nerv → mozkový kmen → podkorové oblasti → korové oblasti (oblast Heschlových závitů → Wernickeho oblast) Význam sluchu - Mgr. Barbora Ilgnerová jaro 2016 SP4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 surdopedie 3 Důsledky SP 1) obl. poznávání (kognitivní) - 2) obl. vztahu k okolí (sociální) - 3) obl. osobnostní (psychologická) Etiologie SP  enndogenní (vnitřní) příčiny a) nesyndromové izolované sluchové vady b) syndromové sluchové vady  exogenní (vnější)příčiny a) prenatální b) perinatální c) postnatální Klasifikace sluchových vad - - - - Typy sluchových vad 1. Periferní: a) percepční (perceptiva) b) převodní (conductiva) c) smíšená (mixta) 2. Centrální Metody diagnostiky SP A) SUBJEKTIVNÍ ZKOUŠKY SLUCHU  klasická zkouška sluchová Mgr. Barbora Ilgnerová jaro 2016 SP4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 surdopedie 4  audiometrie a) prahová tónová audiometrie b) slovní audiometrie  VRA (Visual Reinforcement Audiometry) - vizuálně posílená audiometrie, při vyšetření malých dětí B) OBJEKTIVNÍ ZKOUŠKY SLUCHU  tympanometrie  OAE = otoakustické emise  BERA  CERA  SSEP Literatura HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ŠLAPÁK, I., JANEČEK, D., LAVIČKA, L. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Mgr. Barbora Ilgnerová jaro 2016 SP4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 surdopedie 5 Literatura: HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: Úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN: 978-80-262-0084-0. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN: 80-7315038-7 POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003.