Sociální práce Osobnost sociálního pracovníka Mgr. et Mgr. Dana Groulíková 416849@mail.muni.cz ? Proč sociální práce na Pedagogické fakultě? ? Protože nám to umožňuje zákon o sociálních službách… • § 110 odst. 4, část b • b) vysokoškolské vzdělání získané studiem v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu zaměřeném na sociální práci, sociální politiku, sociální pedagogiku, sociální péči, sociální patologii, právo nebo speciální pedagogiku, akreditovaném podle zvláštního právního předpisu • Co to znamená pro Vás? • Můžete pracovat v sociálních službách • Zvětšuje se Vám okruh pracovních možností • A co dál…? Historie sociální práce • Od počátku lidského bytí • Mudrcové – pro radu (problémy, mezilidské vztahy) • Prvotní společnosti – „sociální programy“ zajišťované především rodinami • Starověká Čína • Útulky pro staré lidi, nemocné a chudé • Bezplatné školy pro děti chudých rodičů, jídelny pro dělníky • Distribuce obnošeného šatstva • Indie • „sociální péče“ vychází z náboženských tradic (po Buddhově misi) • Vybírána almužna Historie sociální práce • Řekové • Kandidáti do státních úřadů v době svátků poskytovaly dary a příspěvky pro chudé a nemocné • Výstavba azylových domů pro vojáky • Útulky pro děti a jiné potřebné • Athény – dar na podporu strádajících • Sparta – jiné způsoby • Židé • Náboženství klade důraz na dobročinnost a pomoc lidem v nouzi • „milostivý rok“ – odpouští se dluhy • Středověk • Katolická církev • Mnišské řády pečují o nemocné a chudé • Kláštery – sirotčince, špitály, chudobince Vývoj ve světě a v ČR • 19. století – vznik SP jako teoretické disciplíny • Settlement movement – Samuel Barnett (Anglie) – podpora soběstačnosti, * Toynbee Hall – 1. komunitní centrum, zde založeny základy pro supervizi • USA – poskytování poradenství • 80. léta 19. století – rozdělovatelé zdravotních podpor • 19.-20. st. – podpora lidem s postižením, největší rozvoj po 2. světové válce Vývoj ve světě a ČR • V průběhu vývoje dochází k profesionalizaci SP => vývoj vzdělávání v SP • První školy vznikaly již na přelomu 19. a 20. století (Amsterodam, New York, Londýn) • Užívání medicínského jazyka – spis Sociální diagnóza od Mary Richmond • SP se soustředí na sociální kontext chudoby/hendikepu • Cílem SP: objektivní zhodnocení potřeb klienta a zprostředkování adekvátní pomoci • 20. léta 20. století – snaha zavést standardy a schémata činností (1. výzkumy) • USA a Evropa – propojení státu a charitativních nevládních organizací • Původně SP jako obor byla součástí státního systému soc. zabezpeční Vývoj ve světě a ČR • Na počátku 20. století se jednalo o náhodnou a roztříštěnou péči církví a církevních spolků • Období 1. republiky – kopíruje vývoj jako v USA a západní Evropě • 1918 – sociální legislativa z R-U – zlepšení sociálních poměrů širokých vrstev • Ústřední orgán sociální správy – Ministerstvo sociální péče • Vznik prvních oborů na VŠ a VOŠ • Rok 1948 – SP je nežádoucí disciplínou => utlumení vzdělávání v SP • 60. léta 20.st. – první učebnice sociálního zabezpečení (Novotná, Schimmerlingová) Vývoj ve světě a ČR • 70. léta – postupný rozvoj SP • Po roce 1989 jsou sociální problémy skryté a zjevné • Obnovení vzdělávání na VOŠ a VŠ (Praha – Šiklová, Brno – Musil; Bratislava – Gabura) Vymezení sociální práce • Teoretická a praktická disciplína • Vychází z psychologie, sociologie, pedagogiky, práva, ekonomie, lékařství aj. • Zaujímá samostatné místo – má vlastní propracované teorie a postupy, které aplikuje v praxi Vytvořte 3 skupinky a zamyslete se: a) V čem se podobá a liší sociologie a sociální práce b) V čem se podobá a liší psychiatrie a sociální práce c) V čem se podobá a liší psychologie a sociální práce Sociologie vs. Sociální práce • Obě se zabývají: • Lidmi, jejich interakcemi a snaží se jim porozumět => předmět zájmu • Sociologie • Otázky typu jak, kdy a proč? lidé jednají, tak jak jednají • Popisuje sociální problémy, příčiny lidských interakcí • Studium a vyhledávání faktů • Sociální práce • Pochopení lidí a jejich jednání • Řešení problémů a jejich soc. fungování • Porozumění klientovi a řešení problému na základě vhodné intervence Psychiatrie vs. Sociální práce • Pracují s lidmi, kteří mají osobní a sociální problémy • Zlepšení jejich vztahů a ovlivnění jejich emocí a vnitřních stavů • Psychiatrie • Medicínská báze • Léky, hospitalizace • Léčba nemocí • Sociální práce • Podpora a obnova sociálního fungování klienta • Zabývá se sociálními vztahy • Posílení a rozvoj potenciálu klienta Psychologie vs. Sociální práce • Chování lidí, interakční charakteristiky • Psychologie • Individuální chování • Práce s jedincem na intenzivní úrovni • Sociální práce • Sociální fungování a vztahy klienta • Snaží se využít zdroje komunity • SOCIÁLNÍ PRÁCE KLADE DŮRAZ NA FUNGOVÁNÍ KLIENTA – TÍM SE ODLIŠUJE OD JINÝCH OBORŮ. Mnohdy se pohybují SP na hranici mezi sociální prací a psychoterapií. Předmět, cíl a paradigma • Předmět SP • Podpora klientů (jedinec, rodina, skupina nebo komunita) při zvládání jejich sociální situace • Sociální situace • Jedinečnost • komplexnost • Sociální práce se oproti jiným pomáhajícím profesím snaží situaci klienta posuzovat komplexně jako celek Předmět, cíl a paradigma • Cílem SP je poskytování pomoci lidem v obtížných životních situacích. Na rozdíl od dalších pomáhajících oborů se sociální práce zabývá především interakcemi mezi člověkem a jeho sociálním prostředím. • Cílem SP – koncept sociálního fungování (Sheafor): • Pomáhat jednotlivcům a sociálním systémům zlepšovat jejich sociální fungování • Měnit sociální podmínky, aby chránily jednotlivce a systémy před potížemi ve fungování • Sociální fungování (Musil, Navrátil, 2000) • Lidé a prostředí jsou neustále v interakci • Prostředí klade na člověka určité požadavky • Mezi požadavky prostředí a člověkem je obvykle rovnováha • Příčina problémů – nedostatek dovedností na straně klienta x nepřiměřenost požadavků prostředí (jedinci po výkonu trestu) • => předmětem intervence soc. pracovníka je interakce mezi klientovým zvládáním a očekáváním prostředí Předmět, cíl a paradigma • Paradigma = obecně platné schéma • Payne (1997) popisuje tři odlišné přístupy v SP – tzv. malá paradigmata (zabývají se tím, co je předpokladem sociálního fungování) • Navrátil (2000) • Terapeutické paradigma – duševní zdraví a pohoda člověk • Reformní paradigma – společenská rovnost v různých dimenzích společenského života • Poradenské paradigma – schopnost zvládat problémy; přístup k odpovídajícím informacím a službám Definice SP • Není jednotná – vychází ze společenského kontextu • Matoušek (2003, s. 11) • Sociální práce je „společenskovědní disciplína i oblast praktické činnosti, jejímž cílem je odhalování, vysvětlování, zmírňování a řešení sociálních problémů (např. chudoby, zanedbávání výchovy dětí, diskriminace určitých skupin, delikvence mládeže, nezaměstnantosti)“… • „Sociální pracovníci pomáhají jednotlivcům, rodinám, skupinám i komunitám dosáhnout způsobilosti k sociálnímu uplatnění nebo ji získat zpět. …. Pomáhají vytvářet pro jejich uplatnění příznivé společenské podmínky.“ Definice SP • Úlehla (1996): „posláním sociální práce je: „….vést dialog mezi tím, co chce společnost ve svých normách a tím, co si přeje klient. Rozvíjet přitom dialog jako spolupráci a kooperaci rovnocenných partnerů. Pracovníkovou odborností je pak umět být prostředníkem mezi normami společnosti a přesvědčením klienta.“ • SP má tři opěrné body: Pracovníkova odbornost Klientovy způsoby Normy společnosti Jaký by měl/neměl být sociální pracovník? • https://www.youtube.com/watch?v=lHN5TEI-x8I • https://www.youtube.com/watch?v=Ma9DdwC3UpQ Vzdělání – dle zákona o sociálních službách • SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK • § 109 • Sociální pracovník vykonává sociální šetření, zabezpečuje sociální agendy včetně řešení sociálně právních problémů v zařízeních poskytujících služby sociální péče, sociálně právní poradenství, analytickou, metodickou a koncepční činnost v sociální oblasti, odborné činnosti v zařízeních poskytujících služby sociální prevence, depistážní činnost, poskytování krizové pomoci, sociální poradenství a sociální rehabilitace, zjišťuje potřeby obyvatel obce a kraje a koordinuje poskytování sociálních služeb. Vzdělání – dle zákona o sociálních službách • § 110 • (1) Předpokladem k výkonu povolání sociálního pracovníka je plná svéprávnost, bezúhonnost, zdravotní způsobilost a odborná způsobilost podle tohoto zákona. • (2) Bezúhonnost se posuzuje a prokazuje podle § 79 odst. 2 a odst. 3 věty první až třetí. • (3) Zdravotní způsobilost zjišťuje a lékařský posudek o zdravotní způsobilosti vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství nebo v oboru praktický lékař pro děti a dorost a u zaměstnanců poskytovatel pracovně lékařských služeb. Vzdělání – dle zákona o sociálních službách • (4) Odbornou způsobilostí k výkonu povolání sociálního pracovníka je • a) vyšší odborné vzdělání získané absolvováním vzdělávacího programu akreditovaného podle zvláštního právního předpisu40) v oborech vzdělání zaměřených na sociální práci a sociální pedagogiku, sociální pedagogiku, sociální a humanitární práci, sociální práci, sociálně právní činnost, charitní a sociální činnost, • b) vysokoškolské vzdělání získané studiem v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu zaměřeném na sociální práci, sociální politiku, sociální pedagogiku, sociální péči, sociální patologii, právo nebo speciální pedagogiku, akreditovaném podle zvláštního právního předpisu41), • c) absolvování akreditovaných vzdělávacích kurzů v oblastech uvedených v písmenech a) a b) v celkovém rozsahu nejméně 200 hodin a praxe při výkonu povolání sociálního pracovníka v trvání nejméně 5 let, za podmínky ukončeného vysokoškolského vzdělání v oblasti studia, která není uvedena v písmenu b), • d) absolvování akreditovaných vzdělávacích kurzů v oblastech uvedených v písmenech a) a b) v celkovém rozsahu nejméně 200 hodin a praxe při výkonu povolání sociálního pracovníka v trvání nejméně 10 let, za podmínky středního vzdělání s maturitní zkouškou v oboru sociálně právním, ukončeného nejpozději 31. prosince 1998. • (5) Odbornou způsobilost k výkonu povolání sociálního pracovníka při poskytování sociálních služeb ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče podle § 52 má též sociální pracovník a zdravotně sociální pracovník, který získal způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle zvláštního právního předpisu42). • (6) Při uznávání odborné kvalifikace nebo jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie se postupuje podle zvláštního právního předpisu31). Společnost sociálních pracovníků ČR Asociace vzdělavatelů v sociální práci • Společnost Sp ČR – založena v roce 1990 • Dobrovolná odborná organizace => rozvoj sociální práce a zvyšování odborné úrovně SP v praxi • Všestranný rozvoj oboru sociální práce (konference, sborníky, zákony) • Asociace vzdělavatelů v SP • www.asvsp.org • Dobrovolné sdružení právních subjektů vyšších odborných a vysokých škol nebo jejich částí, které nabízejí vzdělávání v SP na území ČR • Zvyšování odborné kvality vzdělávání v SP v ČR • Nástrojem pro kvalitní vzdělávání je Minimální standard vzdělávání v sociální práci a vydávání časopisu Sociální práce/Sociálna práce Minimální standard vzdělávání v SP /základ studia SP/ Znalosti • umí vymezit, co je sociální práce • umí vymezit cíle a význam sociální práce • má přehled o vývoji sociální práce a vzdělávání v sociální práci • zná hlavní etické principy sociální práce • zná teoretické perspektivy, přístupy sociální práce • zná hlavní teorie a metody sociální práce s jednotlivcem • zná hlavní teorie a metody sociální práce se skupinou • zná hlavní teorie a metody sociální práce s rodinou • zná hlavní teorie a metody sociální práce s komunitou • zná zásadní principy krizové intervence • zná aktuální trendy teorií a metod sociální práce Dovednosti • dovede aplikovat hlavní principy etiky sociální práce při jejím výkonu • umí vytvořit, rozvíjet a ukončit vztahy s klienty sociální práce a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce • dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace • dovede vést rozhovor s klientem, posoudit jeho sociální situaci, umí zvolit vhodný způsob sociální intervence, umí zpracovat sociální záznam o klientovi • dovede vhodně aplikovat způsoby práce s jednotlivcem, se skupinou, rodinou a komunitou • umí vést základní spisovou dokumentaci o klientovi Osobnost sociálního pracovníka • Soubor vlastností, schopností a dovedností • Empatie • Přijímání a respekt • Opravdovost • Flexibilita • Aktivní naslouchání • Komunikační dovednosti • Neutralita Stěžejní vlastnosti Sp • Inteligence teoretická, praktická a emoční • Zdatnost • Komunikační dovednosti Role sociálního pracovníka • Roli sociálního pracovníka ovlivňuje: • Od koho očekávání vychází a čeho se očekávání týká • Vnímání a přijímání těchto očekávání sociálním pracovníkem • Možnost či ochota sociálního pracovníka očekáváním dostát s ohledem na jeo schopnosti • Sp profesionálem x Sp člověkem • role se prolínají z hlediska cílů a charakteru zařízení, požadované pracovní náplně, atd. • Další role: pečovatel a poskytovatel služeb, zprostředkovatel služeb, poradce, manažer, atd. Být profesionálem… • Dodržovat zákony a být empatický k lidem. • Sociální pracovník je tedy zástupce státu, představitel většiny, zastupuje normalitu, rozhoduje o právech klienta x zároveň je pomáhajícím jedincem, kde se projevuje vlastní osobní naplnění. • To do jaké míry jsme profesionální ovlivňuje naše hranice ve vztahu ke klientovi. • Dodržovat etický kodex Hranice ve vztahu s klientem • Splývavé hranice (soucit) • Rigidní hranice (obrana) • Polopropustné – vyvážené, flexibilní (K NIM SMĚŘOVAT) Při přehnané kontrole či soucitu se může projevit syndrom vyhoření. Z rozhovoru sociální pracovnice v dětském diagnostickém ústavu : „Musí se to dělat rozumně, jinak by člověk nebyl dobrý sociální pracovník. Je potřeba si odpočinout a načerpat sílu, aby bylo možné další den pomáhat. Když jsem tady začala pracovat, doléhaly na mě těžké osudy těch dětí tak, že jsem ani v noci nemohla spát. Je nutné si stanovit určité hranice“ X „Sociální pracovnice ve výchovném ústavu pro dívky si v zařízení oblíbila některá děvčata natolik, že si je brávala domů na víkendy. Když dívky utratily své kapesné, dávala jim dokonce tajně peníze ze svého. S odstupem několika let si uvědomila, že její postup nebyl profesionální“. Hranice ve vtahu mezi dvěma lidmi = dělítko určující, co je záležitostí mou a co je záležitostí druhého. Syndrom vyhoření „Pokud zapálíte oba konce svíčky, získáte tím více světla. Svíčka však zároveň rychleji dohoří.“ (Myron D. Rush) • Anglický termín „burn-out“ (Herbert J. Feudenberger, 1974) • Vyplenění všech energetických zdrojů původně velice intenzivně pracujícího člověka • Následek déletrvající nerovnováhy mezi investicí do práce a jejími zisky • Rozvinout ho mohou maličkosti při dlouhodobém působení fyzických, psychických a sociálních stresorů Syndrom vyhoření • Fáze Idealistické nadšení stagnace frustrace apatie Syndrom vyhoření - příznaky • Vyčerpání – emoční i fyzické vysílení (sklíčenost, bezmoc, ztráta sebeovládání, pocity strachu, pocity prázdnoty, nedostatek energie, svalové napětí, náchylnost k infekčním onemocněním, poruchy spánku,…) • Odcizení – lhostejný postoj k lidem i své práci, negativní postoj k sobě samému • Únik k zneužívání alkoholu, k cigaretám či farmakům Prevence • Profesní intervize a supervize – získání nadhledu, oddělení vlastních potřeb od potřeb klientů, nezávislý pohled na druhého člověka • Relaxační cvičení • Zmapování stresu • Sport Syndrom vyhoření • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267495337-vyhorel- jsem/21056226672 • http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1004728-syndrom- vyhoreni-muze-potkat-kohokoliv-lecba-trva-i-roky Syndrom pomocníka • Wolfgang Schmidbauer (1977) • „v neschopnosti projevit vlastní city a potřeby, která se stala součástí osobnostní struktury. V ní se spojila se zdálivě nenapadnutelnou fasádou v oblasti sociálních „služeb“ a latentními fantaziemi o vlastní všemohoucnosti“ (2008, str. 16). • Můžeme pozorovat deprese, psychosomatické obtíže, potlačování agrese a nepřímou agresi, touhu po dokonalosti, velkou potřebu ocenění zvenčí, závislostní chování, nedostatek času pro sebe, apod. • Nejsou schopni požádat o pomoc a přijmout ji Typy pomocníků • 1. „Oběť povolání“- jeho profesní identita zasahuje i do soukromého života, oběť povolání se zcela odevzdává své profesní roli. • 2. „Pomocník, který štěpí“ – ostře rozlišuje mezi povoláním a soukromým životem. V osobních vztazích se chová jinak než ve vztazích profesních. • 3. „Perfekcionista“ – přejímá části své profesní role i do soukromého života v podobě zatěžujících ideálů. • 4. „Pirát“ – využívá profesních možností utváření a kontroly vztahů ke svému osobnímu, soukromému prospěch Použitá literatura • Zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách • Sheafor, W. B., Horejsi, Ch. R., Horejsi, G. A. 2000. Techniques and Guidelines for Socuial Work Practice. Boston: Allyn and Bacon. • Musil, L., Navrátil, P. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. 2000. [cit. Dne 20- 02-2016]Dostupné z: http://socstudia.fss.muni.cz/dokumenty/080404095539.pdf • Payne, M. 1997. The Modern Theory of Social Work. London: Macmillan. • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. • Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996. • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. • MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012.