Specificky narušený vývoj řeči podklady etiologie  bilaterální difúzní kortikální léze  atypické asymetrie CNS  změny objemu mozkových hemisfér  snížený regionální průtok krve v mozku  porucha centrálního zpracování řečového signálu  genetické mechanismy  nízká porodní hmotnost  předčasný porod centrální porucha zpracování řečového signálu  CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER  Soubor obtíží – narušení procesu naslouchání  typicky normální sluch zkoumaný tradiční tónovou nebo řečovou audiometrií  neschopnost interpretovat nebo zpracovat řeč pokud není okolní prostředí zcela klidné  DVOŘÁK, J. VÝVOJOVÁ FONOLOGICKÁ PORUCHA Sluchové výkony - CAPD Sluchová pozornost Lokalizace a lateralizac e zvuku Sluchové sekvenční zpracování Sluchová paměť Sluchová diskriminace Další sluchové výkony  Sluchová soudržnost  Poznání sluchových vzorů  Časové aspekty naslouchání  Sluchová figura a pozadí  Sluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech Další sluchové výkony sluchová soudržnost  schopnost komplikovanější konverzace  rozumění vtipům, hádankám  schopnost odvozování a tvoření závěrů  abstrakce Další sluchové výkony poznání sluchových vzorů  vztahuje se ke schopnosti rozeznat určité akustické vzory  umožňuje identifikaci zdrojů zvuku – motor auta, štěkot psa.. Další sluchové výkony časové aspekty naslouchání  schopnost integrovat sekvenci hlásek do slov nebo jiných smysluplných kombinací  vnímat hlásky jako samostatné jednotky, jestliže následují rychle za sebou  schopnost vnímat, srovnávat, izolovat hlásky ze slov Další sluchové výkony sluchová figura a pozadí sluchová výkonnost při zhoršených /změněných/ akustických signálech  schopnost vnímat signál, ve kterém jsou nějaké informace modifikovány – chybí část zvukového spektra (nízké nebo vysoké frekvence jsou odstraněny)  jindy jsou hlásky prezentovány ve zrychlené podobě Ukazatele výskytu vývojové dysfázie  Obtíže se zvládáním řízené komunikační situace  snížená verbální spontaneita  obtíže s informativitou  obtíže s vybavováním pojmů  poruchy syntaktického kódování  poruchy porozumění Obtíže se zvládáním řízené komunikační situace  snížená schopnost produkovat sdělení  řízená komunikační situace  obtíže s bryskní reakcí  ve spontánní konverzaci možnost větší kontroly Snížená verbální spontaneita  Nižší verbální apetence  Nižší průměrná délka projevu  Stud, rezervovanost nehrají roli Obtíže s informativitou  Snížená schopnost „předat“ verbálně sdělenou informaci Obtíže s vybavováním pojmů  Narušení struktury slova  Fonemické a sémantické nedostatky  Směšování slov  Nadměrné užívání zobecňujících výrazů  intraverbální pauzy Poruchy syntaktického kódování  Redukce syntaktických struktur  Užití klíčových slov ve správném tvaru Specifické jevy ve vývoji dítěte Předřečová stadia vývoje řeči  Obtíže se sáním, polykáním  Omezené reakce na zvukové podněty  Snížená preverbální aktivita  Redukovaná hra se zvuky, slovy  Opoždění rozvoje porozumění řeči Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči  Ojedinělá produkce zvuků  Omezené reakce na vlastní jméno  Velmi nízká úroveň porozumění  Reakce na komunikačního partnera Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči - 18.-24. měsíc  Nízká frekvence užití slov v projevu  Obtíže s vybavováním slov  Porozumění 1 slovu ve sdělení, rozkazu  Poskytování zrakové opory Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči - 2.-3. rok  absence zájmu o učení se novým slovům  Obtíže ve spojování slov  Snížená srozumitelnost projevu  Upřednostňuje neverbální komunikaci Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči – 3.-4. rok  Obtíže v navazování a vedení rozhovoru  Potřeba opakování otázek  Telegrafický projev  Obtíže ve výbavnosti pojmů  Obtíže ve fixaci nových pojmů Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči – 4.-5. rok  Obtíže s porozuměním předložkám a abstraktním pojmům  Soustředění se na komunikačního partnera  Pomalý proces učení  Obtíže s fixací informací Specifické jevy ve vývoji dítě Vlastní vývoj řeči – 5.-6. rok  Projev v krátkých větách  Obtíže s výbavností slov  Obtíže s definováním  Obtíže s porozuměním vtipu, hádance, příběhu, abstraktnímu jazyku  Zaměňování zvukově i smyslově podobných slov diferenciální diagnostika  dyslalie  opožděný vývoj řeči prostý  dysartrie  mutismus  mentální postižení  syndrom Landau-Kleffner  autismus  diagnostika per exclusionem opožděný vývoj řeči  časový posun  opožděný vývoj řeči se nespojuje s dysfunkcemi, obtížemi v neřečových oblastech dyslalie  tato forma narušené komunikační schopnosti postihuje oblast artikulace  obtíže s rozlišování fonologických opozic - chybí dysartrie  porucha motorické realizace řeči  vývojová dysfázie se liší od dysartrie už svým organickým základem  u dysartrie lze místo poškození lokalizovat mutismus  mutismus představuje psychogenně podmíněnou poruchu řeči  relativně vyvinutá řeč a došlo pouze k její inhibici mentální postižení  vztah k normě  rovnoměrnost narušení ve všech složkách epilepsie a syndrom Landau-Kleffner  EEG  prevalence epilepsie a paroxystní aktivity je u dysfatických dětí vyšší  nejsou nutnou příčinou dysfázie Syndrom Landau-Kleffner  všeobecná inteligence je zachována  začátek poruchy je spojen s epizodickými abnormalitami EEG  ve většině případů také s epileptickými záchvaty Syndrom Landau-Kleffner  3.-7. rok  etiologie předpokládá možnost zánětlivého procesu mozku  asi 2/3 dětí zůstávají s více nebo méně těžkou receptivní poruchou řeči autismus  Podobnost specifických rysů v mluveném projevu  Rozdílný vztah ke komunikaci Principy terapie rozvoj celé osobnosti Řečová složka 1. hloubková 2. povrchová Dílčí složky osobnosti percepce motorika orientace apod. Cíle intervence zaměřené na intenzivní zapojení rodičů do terapeutického procesu  rozvoj pozorovacích schopností rodičů  omezování tendencí k direktivnosti  učit se adaptovat komunikaci a řeč potřebám dítěte  učit se vytvářet aktivní komunikační situace  eliminovat negativní chování metody a postupy logopedické intervence  imitace normálního vývoje řeči  „provokování“ ke spontánnímu řečovému projevu  preferování obsahové stránky před výslovností metody a postupy logopedické intervence  metoda self talking  metoda paralell talking  metoda korekční zpětné vazby – recasting  metoda rozšířené imitace