Vedení případu
Tuto problematiku si rozdělíme na dvě významná témata. Prvním jsou principy vedení případu, druhou pak vedení a evidence záznamů o dítěti.
1) Principy vedení případu
Zde uvádíme základní principy při vedení případu. Podrobnější informace naleznete v přiložených studijních materiálem.
individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání jedinečnosti dítěte
prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí
akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti)
nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat
sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat
diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem
aktivace dítěte – nabídka řešení, nesmí být návody a příkazy
2) Evidence a záznamy
Vedení případu začíná navázáním vztahu, pokračuje shromažďováním informací o dítěti a vede k cílené intervenci. Pro práci s dítětem je velmi důležité to, jakým způsobem o něm shromažďujeme informace, jak je kategorizujeme, třídíme a jak s nimi dále zacházíme. Ve studijních materiálech máte prezentaci, která na několika diagramech ilustruje proces vedení případu
Povinná literatura
Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.)