 Významný prvek ve vývoji řeči  Vyloučení sluchového postižení  Významný prvek ve zvládání školních dovedností  Zpracování informace – převažuje sluchová cesta  Klíčový je rozvoj v předškolním věku Sluchová pozornost Lokalizace a lateralizace zvuku Sluchové sekvenční zpracování Sluchová paměť Sluchová diskriminace  Sluchová soudržnost  Poznání sluchových vzorů  Časové aspekty naslouchání  Sluchová figura a pozadí  Sluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech  sluchová pozornost  stmeluje předchozí dovednosti sluchového zpracování dohromady  sluchová soudržnost  schopnost komplikovanější konverzace  rozumění vtipům, hádankám  schopnost odvozování a tvoření závěrů, abstrakce  poznání sluchových vzorů  vztahuje se ke schopnosti rozeznat určité akustické vzory  umožňuje identifikaci zdrojů zvuku – motor auta, štěkot psa..  časové aspekty naslouchání - schopnost integrovat sekvenci hlásek do slov nebo jiných smysluplných kombinací - a vnímat hlásky jako samostatné jednotky, jestliže následují rychle za sebou - schopnost vnímat, srovnávat, izolovat hlásky ze slov  sluchová figura a pozadí  sluchová výkonnost klesá při současných konkurenčních akustických signálech  vztahuje se ke schopnosti vnímat řeč nebo jiné zvuky, jestliže je prezentován jiný konkurenční zvukový signál – schopnost inhibovat zvuky pozadí  Uvedené oblasti se navzájem prolínají  Vzájemná podpora jednotlivých složek  Záměrné naslouchání  Naslouchání - lokalizace zvuku (3) - rozlišení předmětů dle zvuku (3-4) - určení písně dle melodie (4) - naslouchání krátkému příběhu, pohádce (4)  Sluchové rozlišování (diferenciace) - rozlišení slova s vizuálním podnětem - rozlišení slova bez vizuálního podnětu - změna hlásky - změna samohlásky - změna znělé/neznělé hlásky - změna sykavek - změna délky - změna měkčení - bezvýzamové slabiky  Sluchová analýza a syntéza - rozdělení slova na slabiky (4) - rozpočitadlo (4) - výběr rýmujících se slov (4,5-5) - určení, zda se 2 slova rýmují (4,5-5) - určení počtu slabik (5)  Pokračování – analýza a syntéza - iniciační hláska slova (5) - určení slov začínajících danou hláskou (5-5,5) - určení poslední hlásky ve slově (5,5-6) - slovní fotbal (6-7)  Pokračování – analýza a syntéza - určení poslední samohlásky ve slově (6-7) - určení, zda slovo danou hlásku obsahuje(6-7) - tvorba slov z daných hlásek (6-7) - analýza jednoslabičných slov na hlásky (6-7) - analýza a syntéza dvouslabičného slova (7)  Vnímání rytmu  Rytmická struktura (dle složitosti) - určí, zda jsou shodné (4)  Nápodoba rytmu (dle složitosti) – 5-6 let  Záznam rytmické struktury (5,5-6)  Sluchová paměť - opakování vět - opakování slov  Tříleté dítě – zopakování věty o 3 slovech  Čtyřleté dítě – zopakování věty o 4 slovech  Pětileté dítě – zopakování věty o 5 slovech  Šestileté dítě – delší větný celek  Zopakování nesouvisejících slov (- 1)  Naslouchání pohádek a příběhů  Lokalizace zvuků  Poznávání záměrně vydávaných zvuků  Naslouchání „tichu“  Poznání písně dle melodie  Zpěv s dítětem  Rozpočitadlo ve spolupráci s dospělým  Rytmizace  Předání krátkého vzkazu  Naslouchání delších pohádek a příběhů  Učení se básniček a písniček  Lokalizace zvuku  Hledání ozvučeného předmětu  Naslouchání a rozlišování zvuků z okolí  Poznávání hudebních nástrojů  Poznávání počtu zvuků  Poznávání počtu slov ve větě  Rozpočitadla  Rozkládání slov na slabiky, vytleskání  Hledání slov podle počáteční slabiky  Hledání a vymýšlení rýmů  Rozlišování slov  Určování délky zvuků (dlouhý/krátký)  Určování rytmických struktur  Sluchová diferenciace  Poznávání hlasů kamarádů  Poznávání zvuků z vyrobených chrastidel  Zvukové pexeso  Poznávání zvuků hudebních nástrojů  Poznávání počtu zvuků  Hra na tichou poštu  Odlišování shodných a neshodných slov – tvorba vět  Sluchová analýza a syntéza  Vyhledávání a tvorba rýmů  Určení počtu slov ve větě  Hledání slov s totožným počtem slabik  Hledání delších a kratších slov  Slovní kopaná (poslední slabika)  Hledání slov podle počáteční hlásky – s příběhem  Sluchová analýza a syntéza – pokračování  Určení počáteční hlásky  Kolik najdeš slov na tuto hlásku?  Skládání a rozkládání krátkých slov  Sluchová figura a pozadí  „slyšet jako…“  Písmeno P tě vzbudí…  Tleskni, uslyšíš-li dané slovo  Vyhledávání slova ve čteném příběhu  Všechno lítá, co má peří…  Tleskni, uslyšíš-li danou slabiku – těžké!  Sluchová paměť  Učení se básničkám a písničkám  Hry s postupným rozšiřováním slovní řady  Až pojedu na severní pól, vezmu si s sebou…  Rozvíjení vět  Vyhledávání obrázků se slovy, které dítě slyšelo  Opakování řady slov, vět  Předání informace  Plnění instrukcí  Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu  Rytmická cvičení, hra na hudební nástroje  Určování a záznam rytmické struktury  19 dvojic bezesmyslných slabik  od pěti let  umožní zjistit, které skupiny hlásek dítě není schopné diferencovat  nácvičné dvojice  2. sestavy slov  Zácvik  Truf-traf klaš-klaš slem-slek Drem-drem Bram-pram Estl-estl Hrep-chrep Fraš-flaš Žlaf-šlaf Vžde-fšte Tost-tost Tres-dres Kjam-kjam Vošl-vočl Fčep-fčep  využívá se od 5½ do 7 let  součást školní zralosti  zácvik  příklady  T –TANK G – LED L – SŮL  O – NOC E – MYŠ P - HOP  D – HOST T – SEN  Baterie testů fonologických schopností  G. Seidlová-Málková, M. Caravolas  Čtení a psaní – dovednosti navazující na schopnost dítěte osvojovat si mluvený jazyk  Úroveň fonologických dovedností určuje a ovlivňuje rozvoj počátečního čtení a psaní  Čtení a psaní – vyšší úroveň jazykové komunikace Jazykové schopnosti fonologie gramatika pragmatika sémantika  fonematické povědomí  schopnost rychlého jmenování  znalost názvů písmen abecedy i zvuků, které k těmto symbolům patří  Jeden z aspektů „fonologie“  Upřesňování vnímání zvukové stavby mateřského jazyka  Přibližně 5. rok vývoje dítěte  Vědomá a pohotová manipulace se slovy na úrovní fonémů  Postup vývoje od celých slov k práci s fonémy  Použití fonologických informací (zvukových kódů) pro potřeby dočasného uložení v pracovní či krátkodobé paměti  Přeříkání informací určených k zapamatování   Pohotové vyvolávání fonologických (zvukových) informací z dlouhodobé paměti  pohotové vybavování názvů a výslovnosti symbolů (písmen a slov) používaných v psaném jazyce  Čtení – „vytahování“ zvuků, které patří k jednotlivým čteným písmenům, sekvencím písmen nebo celým slovům  Asociace vizuálních podnětů s jejich slovním označením Fonologické povědomí Fonologická paměť Rychlé jmenování  Posouzení školní zralosti dítěte v oblasti fonologických schopností a procesů  Posouzení rizika rozvoje dyslexie nebo opožděného vývoje fonologických schopností  6 subtestů fonologického povědomí - slabikování v pseudoslovech - rozpoznání hlásek v pseudoslovech - izolace hlásek v pseudoslovech - skládání hlásek - elize hlásek v pseudoslovech - prohazování slabik  2 subtesty rychlého jmenování  1 subtest krátkodobé slovní paměti  1 subtest slovní paměti a morfologickosyntaktické roviny  Rozvoj jazykových schopností  Skupinová a individuální činnost  Pro děti od 5 let  V krajině slov a hlásek  A. Dostálová, M. Mikulajová 1. etapa Představa o slově  Slabiková analýza  Rytmizace slabik – kreslení slabikových schémat s obloučky  Mistr Slabika a Mistr Délka 2. etapa  Hlásková analýza slov  Identifikace hlásek ve slovech  Schémata a černé žetony  Hlásulky 3. etapa  Samohlásky a souhlásky  Krátké a dlouhé samohlásky  Červené a žluté žetony  Hláskojedi Ham a Mlk 4. Etapa  Měkké a tvrdé souhlásky  Tap aŤap