Manuál k tabulce „Cíle_podpůrných opatření_chování“ Tabulka slouží k cílené podpoře dítěte s problémy v chování. Má dva účely a) diagnostický, b) hodnotící. Diagnostika Cílem každé diagnostiky pedagoga je přesně vymezit silné a slabé stránky dítěte v jeho chování. Dobrá znalost konkrétních projevů v chování dítěte pomáhá pedagogovi dobře nastavit intervenci. Zaměřit se na podporu těch dovedností, které dítě neovládá popřípadě, které nemá natolik upevněné, aby je umělo užívat v běžných situacích učení a výuky. V tabulce jsou projevy chování rozdělené do 5 oblastí. V každé z těchto oblastí jsou pak vymezené dovednosti, které ji charakterizují. Pro úspěšné zapojení dítěte do školní práce jsou významné. Hodnotící škála má tři stupně. Termín funkční označuje stupeň, kdy dovednost dítěte je na takové úrovni, že ji užívá v běžných situacích školního života v rámci řízených i neřízených činností a aktivit; kdy má již úroveň kompetence. Termín nejistý označuje stupeň, kdy dítě dovednost má rozvinutou, ale je pouze na takové úrovni, že ji užívá pouze někdy a to především v rámci řízených činností a aktivit. V běžných situacích školního života, kdy není pod přímou kontrolou, ji neužívá. Nemá tedy úroveň kompetence. Termín nefunkční označuje stupeň, kdy dovednost dítěte není vůbec rozvinutá. Neumí ji užívat ani v rámci řízených činností a aktivit. Potřebuje se ji nově naučit. Postup Na začátku práce s dítětem jej na základě pozorování, analýzy práce a konzultace s třídním/jiným učitelem, který dítě vyučuje, proveďte diagnostiku dítěte postupně v jednotlivých oblastech. Podpora_intervence První krok: Zaměřte se na podporu dítěte v konkrétních dovednostech, které jste označili termínem nejistý. Dítě seznamte s vašimi závěry s nabídkou vaší podpory při práci na zlepšení. Společně pak vyberte dvě až tři dovednosti. (Doporučujeme pracovat nejdříve s těmi, které jdou posílit nejlépe a nejrychleji.) Druhý krok: Sepište smlouvu o podmínkách společné práce. Třetí krok: Promyslete systém hodnocení pokroku. Základem by mělo být sebehodnocení samotným dítětem. Vy byte pak měl/a dávat jen zpětnou vazbu, jestli s tímto sebehodnocením souhlasíte. Čtvrtý krok: V případě posílení dovednosti do úrovně kompetence (hodnocení funkční), s dítětem náležitě oslavte úspěch. Pátý krok: Vyberte další dovednost. V případě, že jsou již všechny dovednosti označené v diagnostice termínem nejistý opravené na úroveň funkčních kompetencí, začněte pracovat na výstavbě dovedností, které jste označili jako nefunkční. Postupujte opět analogicky. Vyhodnocení podpory_intervence Opakovaná diagnostika je důkazme efektivity intervence. Přesvědčí vás, dítě, vaše kolegy, rodiče dítěte atd. o pokroku. Pomůže nastavit nové cíle pro další podporu dítěte. Evidence i malé změny je důkazem, že změna v chování dítěte je možná..., je signálem především pro dítě samotné, že na sobě může pracovat, že lidem kolem něj na něm záleží. Pamatujte: Využívejte pro cílenou práci s dítětem procesy učení a vrstevnické vztahy. Oslavujte každý úspěch. Neúspěch jasně označte a definujte, netrestejte. Ukažte dítěti cestu, jak neúspěch napravit! Využívejte symboly pro pochvalu. Nechte děti samotné, aby se chválily.