Vzdělávání osob s MP v rámci profesní přípravy: • Profesní příprava = příprava na profesní činnosti podle schopností, možností a zájmů žáků s MP. Přispívá k podpoře ke společenské integraci a ke zkvalitnění života. • Možnosti profesní přípravy jedinců s mentálním postižením: • Střední odborné učiliště (SOU), střední odborná škola (SOŠ). • Odborné učiliště (OU). • Praktická škola (PŠ) – dvouletá či jednoletá. • Odborné učiliště (OU): • Pro absolventy základní školy praktické. • Navazuje na vzdělávací program základní školy praktické, jehož učivo prohlubuje a doplňuje. • Délka trvání 2 nebo 3 roky. • Obory: Kovářské práce, Kamenické práce, Zámečnické práce a údržba, Papírenské práce, Prodavačské práce, Pekařské práce, Šití oděvů a další. • Praktická profesní příprava = 1 rok, v samostatné třídě OU, příprava pro výkon jednoduchých činností, pro žáky, kteří nejsou schopni samostatně pracovat, ale jejich pracovní a společenské uplatnění může být řízeno jinými osobami. • Ukončení závěrečná zkouška + vysvědčení (2 roky), závěrečná zkouška + výuční list (3 roky). • Učební dokumenty: • Nařízení vlády č. 689/2004 Sb. • Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání (2009 – 2012). Další vzdělávání osob s mentálním postižením: Možnosti dalšího vzdělávání osob s mentálním postižením: • Večerní školy. • Kurzy k doplnění vzdělání. • Celoživotní vzdělávání • Vzdělávání v období dospělosti. Večerní školy: • Pro absolventy základních škol speciálních, pro absolventy praktických škol. • Pro osoby, které neměly dříve možnost absolvovat povinnou školní docházku. • Zřizovatelem jsou často občanská sdružení (Sdružení pro pomoc mentálně postiženým). • Vznik iniciují rodiče, pracovníci v sociálních službách a další odborníci, kteří mají zájem dále osoby s mentálním postižením rozvíjet. • Výuka probíhá v prostorách školy (výjimečně Domova), v odpoledních hodinách, 2x týdně, 2 – 3 hodiny. • Výuka se neřídí vzdělávacími programy. • Cílem je: rozvíjení komunikačních dovedností, opakování učiva, orientace v životě, čtení časopisů, knih, psaní dopisů, práce s PC, rozvoj estetického vnímání, hybnosti, popř. učení se cizím jazykům. • Hlavním smyslem je prohlubování sociálních kontaktů a smysluplné trávení volného času. Kurzy k doplnění vzdělání: Kurzy poskytuje: Základní škola praktická. Základní škola speciální. Určeno pro: • Osoby, které započaly vzdělání, ale neměly možnost získat adekvátní vzdělání, odpovídající jejich možnostem. • Osoby, které byly dříve zbaveny povinnosti vzdělávat se. • Častými účastníky kurzů jsou klienti Domovů pro osoby se zdravotním postižením. • Kurzy pro získání základního vzdělání (školský zákon, § 55). • Kurzy k získání základů vzdělání poskytovaného základní školou speciální (vyhláška č. 73/2005, § 8). Možnosti pracovního uplatnění osob s lehkým mentálním postižením Pracovní rehabilitace: × Zákon č.435/2004 Sb. o zaměstnanosti, × souvislá činnost zaměřená na získání a udržení vhodného zaměstnání pro osobu se zdravotním postižením × Zabezpečuje úřad práce × individuální plán × poradenská činnost zaměřená na volbu vhodného povolání, × teoretická a praktická přípravu pro zaměstnání (zapracování osoby se zdravotním postižením na vhodné pracovní místo), × specializované rekvalifikační kurzy. × Příprava na práci může trvat nejdéle 2 roky a probíhá přímo na pracovišti zaměstnavatele individuálně uzpůsobeném zdravotnímu stavu zaměstnance s případnou pomocí osobního asistenta, na chráněných pracovních místech nebo ve vzdělávacích zařízeních. Chráněné pracovní místo: × Toto pracovní místo je vytvořeno zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s úřadem práce a musí být provozováno po dobu nejméně dvou let (třech let – novela zákona) od data uvedeného ve sjednané písemné dohodě. × Na vytvoření takto označeného pracovního místo může zaměstnavatel požádat úřad práce o poskytnutí příspěvku (Zákon č. 435/2005 Sb., o zaměstnanosti). Sociálně-terapeutická dílna: × ambulantní sociální služba vymezené § 67 Zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. × poskytovaná osobám se sníženou soběstačností z důvodu zdravotního postižení, které nejsou z tohoto důvodu umístitelné na otevřeném ani chráněném trhu práce. × účelem je dlouhodobá a pravidelná podpora zdokonalování pracovních návyků a dovedností prostřednictvím sociálně pracovní terapie. × Služba může být poskytována registrovaným poskytovatelem sociální služby na základě uzavřené smlouvy o poskytování sociální služby. Tranzitní program: × systém přípravy a podpory studentů speciálních škol v jejich přechodu ze školy do dalšího života, v oblastech zaměstnání, trávení volného času, soběstačnosti v běžných denních činnostech, bydlení, mezilidských vztahů a osobního rozvoje. × Každý účastník Tranzitního programu chodí v průběhu školního roku 2x týdně na individuální praxi, která je zvolena na základě jeho dovedností a schopností. Na pracovišti doprovází žáka pracovní asistent, který mu pomáhá zvládat pracovní požadavky a začlenit se do prostředí. × Cílem Tranzitního programu je vytvoření pracovních návyků a získání představy o možnostech pracovat po ukončení školní docházky na otevřeném trhu práce. Podporované zaměstnávání: × komplex služeb, jehož cílem je poskytnout člověku s postižením takovou podporu, aby si našel a udržel místo na otevřeném trhu práce × na základě stávajících možností zájemce se hledá vhodné pracovní místo a trénink dovedností probíhá až po nástupu do práce přímo na pracovišti × Toto zaměstnávání představuje systém podpory lidí s mentálním postižením při uplatnění se v běžném pracovním prostředí. Podpora je poskytována jedinci se zdravotním postižením, tak i jeho zaměstnavateli. Smysl podporovaného zaměstnávání spočívá v poskytnutí podpory lidem s postižením, aby si našli a udrželi pracovní místo na otevřeném trhu práce.