Edukační, hraniční, rehabilitační (fyzioterapeutické) }Edukační – bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, AAK, VOKS, aromaterapie }Hraniční – ergoterapie, canisterapie, hipoterapie, míčkování, metoda Veroniky Sherbone, cvičení na podporu vestibulární stimulace, metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje (Castilo Morales) }Rehabilitační (fyzioterapeutické) – terapie reflexní lokomoce (Vojtova metoda), Bobathův koncept, Petöho terapie } }bazální stimulace, }snoezelen, }aromaterapie }počítačové programy, } }AAK, VOKS }Pojem bazální = elementární, základní nabídka }stimulace = nabídka podnětů }pedagogicko-psychologická aktivita, nabízí }velmi těžce postižením jedincům možnosti }podpory a rozvoje. Jedná se o elementární }základní nabídku, pojem stimulace se }rozumí nabídka podnětů ve všem, kde }těžce postižený člověk není schopen se }postarat o dostatečný přísun přiměřených }podnětů pro svůj vývoj. } }Historie – vznik na podporu konceptu rané podpory, kladen důraz na interdisciplinární přístup (týmovou práci). }Prof. Andreas Fröhlich - vznik v 70.letech minulého století v Německu. }Základní myšlenkou bazální stimulace je požadavek celistvosti, holistický přístup. }Za základní princip BS se považuje zjištění, že pomocí těla můžeme jedince uvést do reality (skutečnosti), zprostředkováním zkušenosti a vjemů. Vždy bereme v úvahu individuální vývoj dítěte, ne kalendářní věk!!! } }Znázornění celistvosti ve vývoji člověka C:\Documents and Settings\Petr\Dokumenty\Obrázky\img032.jpg }Platí, že : všechny složky jsou stejně důležité, všechny složky působí společně. }Prostřednictvím pohybu a vnímání se vytvářejí tělesné zkušenosti, které jsou neoddělitelné od naší osoby. }Princip – zde a teď podpora spočívá v současnosti, ve společném zaměstnávání, podněcování a komunikaci. }Jedinec s těžkým postižením se nachází ve stavu extrémně redukovaných aktivit. Pomocí bazálních (základních) podnětů lze alespoň občas částečně otevřít tuto individuální izolaci } somatické, }vibrační, }vestibulární, }orální, }akustické, }taktilně haptické, }vizuální podněty - } img035.jpg img036.jpg img037.jpg }Somatické podněty – tělesné schéma, obraz o vlastním těle. Primární tělesná zkušenost se vyvíjí dotykem, vychází ze středu těla, od trupu, přechází přes končetiny až podráždění (aktivace) dojde k prstům rukou a nohou. }Používání indických baby masáží, které byly pro účely použití u dětí s těžkým postižením zjednodušeny a modifikovány. } Masáže, které pomáhají }Somatické podněty zasahují jen svalstvo a kůži, kostra je zasažena nepatrně. Použití vibrace na ploše těla se navodí intenzivní pocit v nosných částech těla a kloubech (použití malých vibrátorů). }Tyto zkušenosti zdravý jedinec získává při plazení,lezení, chůzi, běhu, skoku a uchovává si je v paměti – těžce postižené dítě nemá tyto zkušenosti. }Vestibulární podněty zprostředkovávají člověku s těžkým postižením informace o poloze v prostoru, o pohybu celého těla v prostoru, jsou v těsném spojení se zpracováním informací z vizuálních vjemů. Přiměřený vestibulární podnět zřetelně působí na stabilitu držení těla. }Vestibulární podněty se nabízení v mírnější podobě, než zdravým dětem – pohyb na terapeutickém válci, míči. }Somatické, vibrační a vestibulární podněty se vztahují k nejranějším a nejelementárnějším formám vnímání (navázání na časné a elementární zkušenosti). Tyto tři základní podněty dodávají klid, jistotu a bezpečí (objímání). }Určité čichové a chuťové počitky má již plod v prenatálním vývoji, jsou důležité i po narození, představují jak možnost komunikace, tak interakci s matkou. Děti s těžším postižením přijímají čichové podněty s velkým zájmem. }Pedagogicko-psychologickým úkolem je postarat se o vnímání různých podnětů, soustředit se na ně a zpracovávat je. }Podněty musí být adekvátní vývojovému stupni dítěte.Vnímání běžných zrakových a zvukových podnětů je pro dítě s těžkým postižením složité, nesrozumitelné. Zrakové a sluchové podněty musíme dítěti předkládat vyčleněné a s kontrastem ticha.Vhodné je zvukové podněty kombinovat s pohybem nebo dotykem. }Zrakové podněty, předměty nabízíme na kontrastním pozadí, od kterého se musí výrazně odlišovat. }Rané formy komunikace mají pravděpodobně charakter stimulace (interakce mezi matkou a dítětem). }Možnosti navázat tuto komunikaci u obou redukuje postižení dítěte. }Lidský hlas, obličej, chování, dotek, pohyb jsou součástí celkového společného jednání, nemohou se oddělit od ostatních aktivit. }Nutnost dodržovat požadavek celistvosti. }Prostřednictvím BS se podařilo překročit hranice „nevzdělavatelnosti“ u osob s těžkým postižením, každý člověk je schopen vstoupit do procesu interakce se svým okolím, jsou to osoby s vlastní dynamikou rozvoje, potřebují podněty a interakci, mohou se vyvíjet, žít svůj vlastní život, ale jen pomocí interakčního partnera. } }Bazální podpora vychází z dětského vnímání a pokouší se umožnit interakci mezi jedincem a jeho prostředím. }BP zajišťuje jedinci příjemné tělesné pocity jako základní požadavek pro zpřístupnění okolí. }BP zprostředkovává zážitky těla, tělo je první a nejdůležitější oblastí pro učení. }BP se uskutečňuje pouze na základě pozitivně pociťovaného emocionálního vztahu a obsahuje základní interakční a komunikační podporu. }Bazální podpora by se měla realizovat v průběhu aktivit pravidelně se opakujících během celého dne. }Bazální podpora usiluje o vybudování dalšího rozšířeného kontaktu jedince s okolím. }Vymezení okruh osob k využití metody: }Děti nepřekračují úroveň zdravého kojence ve věku 4-6 měsíců v oblasti komunikace, vnímání (percepce), funkce rukou, postavení těla a pohybu. }• Využití v rámci edukace- čtení, psaní, }počítání, smyslová, řečová výchova, věcné }učení, rozumová výchova, rozvoj jemné }motoriky. }• Prostředek komunikace s okolím. }• Volnočasové aktivity. }• Využíváním ICT dochází kvalitativně i } kvantitativně k podpoře možnosti vzdělávání } žáků s těžším stupněm postižení. }• Názornost a rozmanitost výuky, motivace žáků k získávání nových vědomostí a dovedností, stimulace k lepším výkonům, přispívá k tvorbě konkrétních názorných představ, posiluje obrazotvornost, hravou formou napomáhá k procvičování a zapamatování učiva. }Využití: }Příprava individuálních úkolů. }Dodatková práce pro žáky s rychlejším } tempem. }Kontrola a hodnocení vypracovaných úkolů. }Výukový program může přejímat různé } funkce učební pomůcky. }• Výkonné počítače, s větším monitorem } (LCD, dotykové monitory). }• Speciální klávesnice, větší klávesy. }• Speciální myši, velkoplošná externí } tlačítka. }•Speciální programy s hlasovými povely a } zvuky. }Výukové programy: }Dětský koutek 4, 5, Pexeso – věcné učení, } rozumová výchova. }Brebta, Naslouchej a hraj si, Soví galerie, } Soví ZOO – řečová výchova. } } } }• Ergoterapie }• Canisterapie }• Hipoterapie