ÚVODNÍ INFORMACE PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. ZS1BK_SP1P Speciální pedagogikajaro 2016 Kontakty  PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz konzultační hodiny dle individuální domluvy Informace o absolvování - ZKOUŠKA  4 kredity  forma – on-line testy  termíny – budou v IS  pro absolvování – nutná 70 % správných odpovědí  okruhy – v IS  SP7BP_ISPD Integrativní speciální pedagogika (podzim 2011),  https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2011/SP7BP_IS PD/index.qwarp Literatura povinná Povinná literatura:  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.  BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013  ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2996- X Další publikace Kurikulární dokumenty  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání  Školský zákon 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů  novela zákon č. 82/2015 Sb.  Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., a vyhlášky č. 103/2014 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhlášky č 147/2011 Sb., a vyhlášky č. 103/2014 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných – platnost končí k 1.9.2016  Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016  CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5.  VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004  MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice :teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3.  Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.  ZUCKOFF, M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80- 7178-827-9 Literatura Označení odlišnosti  žák s postižením, znevýhodněním - dříve  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č. 561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dříve  NOVĚ „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“  + výčet § 16, odst. 9  vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 116/2011, a vyhlášky 103/2014 Sb.  vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění vyhlášky č. 147/2011, a vyhlášky 103/2014 Sb. – do 1.9.2016  vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných + výčet § 16, odst. 9  „Pro děti, žáky a studenty…  s mentálním,  tělesným,  zrakovým nebo  sluchovým postižením,  závažnými vadami řeči,  závažnými vývojovými poruchami učení,  závažnými vývojovými poruchami chování,  souběžným postižením více vadami nebo autismem …lze zřizovat školy, ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny  východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality  projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním  často v kombinaci http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod Budu chodit do stejné školy… Inkluze inkluzivní škola / inkluzivní vzdělávání  Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 1  http://www.youtube.com/watch?v=b0BG4KUa7ik&list= PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  0:40-1:40; 3:30-3:50  Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 2  http://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list= PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  0:50-1:30 Principy inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.cz/clanek-491/principy- inkluzivniho-vzdelavani inkluzivní vzdělávání  Inkluzivní vzdělávání není sci-fi  http://www.youtube.com/watch?v=vwUjF- Qgm8w&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod &index=3  0:29-4:00  liga lidských práv – www.llp.cz  http://llp.cz/publikace/jak-se-stat-ferovou-skolou-ii/  http://llp.cz/publikace/jak-se-stat-ferovou-skolou-i/  Čím chci být  http://www.youtube.com/watch?v=- GWzgbF3QBU&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8 bR0aod Legislativa3 Národní dokumenty  Úmluva o právech dítěte (zákon ČSFR Č. 22/1991 Sb.)  ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009)  na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010– 2014)  koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010  sestaven Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období 2016-2018 Zákon  Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákona č. 472/2011 Sb.)  ve znění pozdější předpisů  poslední novela - zákon č. 82/2015 Sb.  § 16 Podpora vzdělávání D,Ž a S se SVP  § 116 Školská poradenská zařízení Vyhlášky  Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. č. 103/2014 Sb.  Poskytování poradenských služeb  Účel poradenských služeb  Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  Speciálně pedagogické centrum (SPC)  příloha č. 1-3 Vyhlášky  Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 147/2011 Sb. a vyhl. č. 103/2014 Sb. – platnost do 1.9.2016  definují stupně podpůrných opatření, vyrovnávacích opatření  Mimořádně nadaní  Speciální vzdělávání  Individuální vzdělávací plán (IVP)  Asistent pedagoga  Vyhláška č. 27/2016  podpůrná opatření  IVP  Asistent pedagoga  Postup při poskytování PO 1. st. / 2.-5. st.  Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona  Nadaní a mimořádně nadaní Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (prosinec 2015)  část D; kapitola 8  vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním  žáků se sociálním znevýhodněním  část D; kapitola 9  vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných  definují podmínky vzdělávání Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy vydala dne 22. února 2016 Opatření, kterým se v souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Je to další krok, kterým se naplňuje novela školského zákona posilující společné vzdělávání žáků v základních školách.  nový text RVP účinný od 1. září 2016 Rámcové vzdělávací programy RVP pro ZV s přílohou LMP  vzdělávají žáky s lehkým mentálním postižením Školy nebo třídy, jejichž školní vzdělávací program byl vydán v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání – přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, uvedou tyto školní vzdělávací programy do souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, ve znění tohoto opatření, nejpozději do 1. září 2018. Do doby uvedení školního vzdělávacího programu do souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, ve znění tohoto opatření, upravuje škola podmínky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením podle jejich speciálních vzdělávacích potřeb a vychází zejména z tohoto Rámcového vzdělávacího programu. RVP pro základní školu speciální  vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. Systém kurikulárních dokumentů? Podpůrná opatření4 Podpůrná opatření  5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost  Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení  Podpůrná opatření 2. až 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení  nutný písemný informovaný souhlas zákonných zástupců  5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální  Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů  KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL  Systémová podpora inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog- vseobecny.pdf Podpůrná opatření 1. stupně – příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2015 Sb.  slouží ke kompenzaci mírných obtíží  pomalejší tempo práce  drobné obtíže ve čtení, psaní, počítání  problémy v zapomínání  drobné obtíže v koncentraci pozornosti atd.  navrhují pedagogičtí pracovníci  spolupracují s poradenským pracovníkem v škole  bez normované finanční náročnosti  zpracována školou v plánu pedagogické podpory (PLPP) (vzor příloha č. 3)  popis obtíží a SVP potřeb  podpůrná opatření 1. st.  stanovení cílů podpory  způsob vyhodnocování a naplňování plánu  podpis osob, které s ním byly seznámeni www.chodicilide.cz Videa a spoty Překážka zajímavosti  www.chodicilide.cz  http://chodicilide.cz/pro-ucitele/  https://youtu.be/-QQV89b4y-M – taxi  https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie  https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec  https://youtu.be/YjQYLdAFgEA - na zastávku - ZP  https://youtu.be/p26QUHhi28M - překážka - ZP  https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw - autobus - ZP  https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo - nádraží - SP  https://youtu.be/DCzp-QTCiac - komunikace - TP  https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc - plošina - TP  https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg - exkurze - TP Středisko výchovné péče - SVP  definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb.  Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče  Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče pojem, předmět, cíle, metody, terminologie PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80- 7315-157-7 Speciálněpedagogická diagnostika5 Další literatura