Jejich přijímání a vyjádření Psychosomatická klinika Mgr. Sandra Gembčíková Mgr. Kateřina Mladá žVYJÁDŘENÍ OCENĚNÍ žZásady: Øbýt konkrétní Ømluvit v první osobě Øvhodné místo a čas Øpozor na pochvalu vyjádřenou jako manipulace Ø ž„Potěšilo mě,…“ „Líbí se mi,…“ „Vážím si…“ OCENĚNÍ OCENĚNÍ žPŘIJÍMÁNÍ OCENĚNÍ žZásady: Ønezlehčovat, neironizovat, nepoužívat falešnou skromnost → pokud budeme komplimenty odmítat, mohou nám je ostatní přestat dávat Øvhodná je stručná reakce, nebo stručné vyjádření pocitů ž ž„Děkuji…“, ž„Děkuji ti, to mně udělalo radost.“, ž“Děkuji ti, jsem z toho teď rozpačitá, protože…“ KRITIKA žVYJÁDŘENÍ KRITIKY ž(činnost hodnocení, posouzení, ocenění) žZásady: Øvhodná forma (stručnost a jasnost) a načasování Ønevyjadřování kritiky jako vlastního ventilu Øpoužívat ji za účelem řešení situace, zlepšení vztahů Østát si za ní, neznehodnocovat ji omlouváním Økritizujeme CHOVÁNÍ ne OSOBU KRITIKA žVYJÁDŘENÍ KRITIKY ž ž„Štve mě, že jsi přišla pozdě“ ž„Bojím se, když jedeš rychle autem“ ž„Nelíbí se mi, že když si dočetl noviny, nechal jsi je ležet na záchodě“ ž„Mrzelo mě, že sis na večírku všímal více Mirka než mě“ ž KRITIKA žPŘIJÍMÁNÍ KRITIKY ØZpůsob, jakým nás druzí kritizují: ž→ vhodně podaná a oprávněná kritika, ž→ nevhodně podaná, nicméně oprávněná kritika, ž→ nevhodně a cíleně podaná neoprávněná kritika, jejímž cílem je ponížit nás ž ØVšem společný asertivní přístup: ž→ poslouchat obsah sdělení a informace (pozor na chyby v myšlení!) ž→ reagovat vždy konkrétně a specificky ž→ „Já“ věty PŘIJÍMÁNÍ KRITIKY žPŘIJÍMÁNÍ OPRÁVNĚNÉ KRITIKY ž ØZpětná vazba ž„Když mi to říkáš tak nepříjemně, dostávám vztek“ ØNegativní dotazování ž„Co je na tom mém chování špatně? Co se ti nelíbilo?“ ØAsertivní souhlas ž„Máš pravdu, choval jsem se k tobě nepříjemně“ ØNegativní aserce ž„Taky mě to teď trápí, nezachoval jsem se dobře“ ØEmpatie ž„Docela ti rozumím, musel jsem tě tím pořádně naštvat“ ž ž ž PŘIJÍMÁNÍ KRITIKY žPŘIJÍMÁNÍ PRAVDIVÉ ALE NEVHODNÉ KRITIKY Øpodána nepřijatelným způsobem (na veřejnosti, neadekvátní výrazy, ironie, tón) ž ž1. Vyjádření našich nepříjemných pocitů ž„To, co říkáš, je možná pravda, ale způsob, jakým to říkáš, mi zásadně vadí“ ž ž2. Pokusíme se odložit řešení na klidnější dobu ž„Možná máš pravdu, ale teď o tom nechci mluvit“ ž ž3. Počkáme, až partner promluví o sporné situaci přijatelným způsobem – pak reagujeme jako u oprávněné kritiky PŘIJÍMÁNÍ KRITIKY žPŘIJÍMÁNÍ NEPRAVDIVÉ KRITIKY ž ž1. Informujeme o našem názoru ž„Nesouhlasím s tím, co říkáš,…“ ž2. Přímo vyjádříme svoje pocity ž„Udivuje mě, že tomu věříš,…“ „Dost mě to štve…“ ž3. Žádáme upřesňující informace ž„Mohla bys mi povědět, jak jsi na to přišla?“ ž4. Záleží-li na tom, můžeme navrhnout řešení ž