Základy speciální pedagogiky 2 somatopedie SV4BP_ZSP2 Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informace týkajícími se oboru somatopedie. Po úspěšném absolvování se student bude dobře orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Dovede charakterizovat jednotlivé druhy tělesného postižení. Student se bude orientovat v oblasti poradenství a speciálně pedagogické diagnostiky tělesně postižených. Obsah předmětu 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová, Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední). 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (NÚV, SPC, PPP, SVP). 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách. 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 9. Epilepsie. 10. Specifika práce s chronicky nemocnými. 11. Klasifikace pohybových vad. 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie). 14. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj. 15. Dětská infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba. 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy). 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. 21. Specifika edukace s tělesně postiženými. 22. LMD, charakteristika, vliv na psychický vývoj. 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy. 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory). Absence/Přítomnost Předmět je vyučován formou semináře. Z tohoto důvodu mají studenti dovoleny dvě neomluvené absence. Jakékoliv další absence musí být omluveny. Omluvenku doručí student na studijní oddělení. Větší počet absencí (přesahující dvě povolené) musí být vykompenzovány seminární prací. Zápočet – Anotace odborné publikace oboru somatopedie Anotace = Redukovaný text stručně charakterizující obsah dokumentu a popř. informující o autorovi, zaměření, vědecké nebo umělecké hodnotě dokumentu. Anotace může mít vysvětlující nebo doporučující charakter a obsahovat informace převzaté z jiných dokumentů. Funkce anotace je především signální - upozorňuje na existenci anotovaného dokumentu (Databáze Národní knihovny ČR). Udělení zápočtu (do poznámkového bloku), je podmíněno odevzdáním anotace odborné publikace oboru somatopedie. Anotace bude zpracována v délce 1-2 A4 normostran a bude opařena stránkou úvodní. Jakýkoliv převzatý text musí být řádně citován. Cílem tohoto úkolu je, aby se student seznámil s některou z odborných publikací oboru somatopedie, stručně vystihl její obsah a vyzdvihnul ty části (témata, náměty), které jej v publikaci zaujaly (pozitivně, popř. negativně). Volba tématu publikace závisí pouze na zájmu studenta. V anotaci student krátce zdůvodní svoji volbu. Anotaci student odevzdá do odevzdávárny. Práci je možné odevzdat do 2. 5., 23:59. Po tomto termínu nebude možné anotaci odevzdat a student tak nebude moci přistoupit k plnění zkoušky. V případě plagiátorství bude anotace studentovi vrácena a zápočet nebude uznán. Student tak nebude moci přistoupit k plnění zkoušky. Zkouška – Test Písemný test obsahující 40 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. K úspěšnému složení zkoušky je nutné získat 75 % správných odpovědí (tedy 10 chybných). Hodnocení je odstupňováno přiměřeně počtu chybných odpovědí – 75 % (30) správných odpovědí = E. Test bude naplánován v závislosti na dohodě mezi vyučujícím a studenty – v zápočtovém týdnu či ve zkouškovém období.