PhDr. Ivana Márová  Vzdělávací politika  Soubor formálních a neformálních pravidel, praktik a norem, které řídí a ovlivňují jednání jednotlivců a institucí v oblasti vzdělávací soustavy. Principy, priority a metody rozhodování se vztahují k uplatňování společenského vlivu na vzdělávání (Kalous, J., Veselý, A. 2006).  Strategie vzdělávací politiky 2020 – MŠMT ČR  Snižování nerovnosti vzdělávání  Podpora kvalitní výuky a učitele  Odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému  Deklarace ze Salamanky a Akční rámec vzdělávání (1994)  §2: „Každé dítě má právo na vzdělání a musí mu být poskytnuta možnost získat a udržet přijatelný stupeň vzdělání. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami musí mít přístup do vzdělávání v běžných školách, které by se jim měli přizpůsobit společně a zajistit také uspokojení jejich potřeb“ (OSN 1994)  Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2006; v ČR 2009)  Po svém přijetí úmluva doplnila stávajících sedm lidskoprávních norem OSN.  Úmluva se řídí základními principy respektování lidské důstojnosti a nezávislosti, plného zapojení do společnosti, rovných příležitostí rovnoprávnosti pohlaví a respektování rozvoje dětí a jejich práva na zachování identity  Kromě rovnosti příležitostí tvoří další pilíře úmluvy zapojení (inkluze) a resocializace osob se zdravotním postižením.  Ústava (Listina základních práv a svobod)  Bílá Kniha – Národní program rozvoje vzdělávání  Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon)  Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školních poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č.116/2011 Sb.  Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků, studentů mimořádně nadaných ve znění vyhlášky č.147/2011 Sb.  Vyhláška č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání  Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání  Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání  Další nařízení vlády  Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním.  Zdravotním postižením  je pro účely tohoto zákona mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování.  Zdravotním znevýhodněním  je pro účely tohoto zákona zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání.  Sociálním znevýhodněním  je pro účely zákona rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy,  nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova  postavení azylanta  §1 Poskytování poradenských služeb  §2 Účel poradenských služeb  §3 Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologická poradna  Speciálně pedagogické centrum  §4 Další dokumentace  §5 Poradna  §6 Centrum  §7 Škola  §8 Poskytování poradenských služeb za úplatu  9§ Zrušovací ustanovení  §10 Účinnost  Část první – Funkční opatření §1 Obecná ustanovení (vyrovnávací, podpůrná opatření)  Část druhá – Vzdělávání žáků se speciální vzdělávacími potřebami §2 Zásady a cíle speciálního vzdělávání §3 Formy speciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením §4 Školy při zdravotnických zařízeních §5 Typy škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením §6 Individuální vzdělávací plán §7 Asistent pedagoga §8 Organizace speciální vzdělávání §9 Zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání §10 Počty žáků §11 Péče o bezpečnost a zdraví žáků  Část třetí – vzdělávání žáků mimořádně nadaných §12 Kdo je mimořádně nadaný žák §13 Individuální vzdělávací plán §14 Přeřazení do vyššího ročníku  Část čtvrtá – Společná a závěrečná ustanovení  Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.  http://www.respekt.cz/spolecnost/inkluze-neni-odlozena-nastesti- i-bohuzel  Výchovný poradce  Kariérní poradenství  Prevence školní neúspěšnosti, patologických jevů v chování  Speciální pedagog  Individuální/skupinová péče  Dys-kabinety/kroužky – systematická reedukační péče  Podpora při integraci žáka  Metodická podpora pedagogů  Školní psycholog  Intervence v případě psychických obtíží  Depistáž při zápisu do 1. třídy – detekce obtíží  Koordinace poradenských služeb ve škole  Tým ◦ Speciální pedagog ◦ Sociální pracovník ◦ Psycholog  Klíčové činnosti (3 – 19 let): ◦ Komplexní diagnostika (ZŠ i SŠ) ◦ Psychologická, sociální a speciálně pedagogická ◦ Diagnostika školní zralosti ◦ Návrh vzdělávání (jeho úprava), změny ve vzdělávání ◦ Reedukace specifických poruch učení ◦ Profesní poradenství ◦ Diagnostika školního klimatu ◦ Programy prevence sociálně patologických jevů v chování ◦ Koordinace činností s metodikem prevence ◦ Individuální a skupinové aktivity v poradně i ve školách ◦ Metodická podpora škola a jejich pracovníků při vzdělávání žáků s SVP  Poradensko-diagnostická činnosti  Pohovory s rodiči  Podpora žáka při integraci, vytváření IVP  Úpravy vzdělávacího procesu, doporučení o zařazení do jiné instituce  Reedukačně – terapeutické činnosti  Náprava SPU reedukačními postupy  Psychorelaxační cvičení  Příprava na povinnou školní docházku u dětí s odkladem  Stimulační programy (př. Předcházíme poruchám učení – B. Sindelar)  Logopedická péče  Doporučení zájmových aktivit dětem – podpora sebevědomí  Metodická podpora pedagogů  Doškolení pedagogů formou seminářů, kurzů  Odborné konzultace  Nezisková organizace  Založeno 1995 (prof. Z. Matějček)  Tým  Psychologové, speciální pedagogové – SPU/CH  Činnosti  Odhalování deficitů a oslabení funkcí  Zmírnění obtíží u diagnostikovaných dětí  Podpora rodiny jako celku  Poskytnutí pomoci, rady pedagogům, poradenským pracovníkům  Akreditované kurzy MŠMT v oblasti SPU  Využívá metodických materiálů a PC programů  Služby placené  Psychologické a speciálně pedagogické vyšetření  Komplexní dynamické vyšetření potenciálu k učení  Rozvíjející cvičení pro děti před nástupem do školy nebo s odkladem školní docházky  Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku  HYPO - individuální program ke stimulaci percepčně kognitivních funkcí a posílení pozornosti u dětí ve věku 5,5 - 8 let  KUPOZ - individuální program pro rozvoj pozornosti, zrakového a sluchového vnímání, paměti, logického myšlení a vyjadřovacích schopností u dětí s LMD ve věku 8 - 12 let  Percepční a motorická oslabení ve školní praxi – individuální program založený na percepčních, kognitivních a motorických nápravných cvičeních určených pro jedince od předškoláka až do dospělosti  Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (FIE) – program rozvoje kognitivních funkcí (pozornosti, paměti, vnímání, učebních postupů a návyků); vhodný pro děti a mládež od 8 let; program je realizován v jednohodinových lekcích přibližně 1 x týdně  Já na to mám! – program rozvoje učebních strategií pro studenty středních škol s dyslexií  http://www.svstraussphotography.com/ignoring-me#0  https://www.youtube.com/watch?v=Sk2VxiI4CFA