I. ANATOMIE A FYZIOLOGIE PROCESU VIDĚNÍ 1. Anatomie zrakového ústrojí Vnější struktury oka - Rohovka (cornea) - Bělima (sclera) Cévnatá vrstva - Duhovka (iris) - Řasnaté tělísko (corpus ciliare) - Cévnatka (chorioidea) Vnitřní struktury oka - Čočka (lens cristallina) - Sklivec (corpus vitreus) - Sítnice (retina) --Žlutá skvrna (macula lutea), centrální jamka (fovea centralis) --Slepá skvrna (papilla ) Dráha zrakového nervu - Dráha zrakového nervu - Chiasma opticum (místo křížení zrakových nervů) Přídatné orgány = adnexa - Spojivka (conjunctiva) - Víčka (palpebrae) - Slzný aparát - Očnice (orbita) - Okohybné svaly 2. Fyziologie procesu vidění n lomivá prostředí oka n binokulární vidění (fixace, akomodace, fúze) n pohyby očí (okulomotorika) n zraková ostrost – vizus n barevné vidění n citlivost na kontrast n adaptace na tmu/ oslnění 3. Vybrané chorobné stavy oka Dělení zrakových vad: A. Dle stupně (Moravcová, 2004): - Slabozrakost – lehká, střední, těžká - Těžce slabý zrak (dříve také zbytky zraku) - Slepota – praktická, totální B. Oblasti poruch zrakového vnímání: n - (srov. Květoňová-Švecová, 2000, Moravcová, 2004) n Poškození až ztráta zrakové ostrosti n Postižení šíře zorného pole n Poruchy barvocitu n Okulomotorické potíže, porucha prostorového vidění n Obtíže při zpracování zrakových vjemů n poruchy adaptace na tmu a oslnění n porucha citlivosti na kontrast C. Dle doby vzniku: - Vrozené (kongenitální) - Získané Vybrané chorobné stavy oka: Refrakční vady: - Dalekozrakost (hypermetropie) - Krátkozrakost (myopie) - Astigmatismus Šilhání (strabismus) Astenopie (chabozrakost) Amblyopie (tupozrakost) Nystagmus Vrozené deformace očí: - Anoftalmus (chybění oka) - Mikroftalmus (malá oční koule) - Kolobom (rozštěp duhovky, popř. i jiných struktur oka) Albinismus Zelený zákal (Glaukom) Šedý zákal (Katarakta) Degenerativní onemocnění sítnice a VPMD (věkem podmíněná makulární degenerace) ROP (Retinopathy of Prematurity)- retinopatie nedonošených Diabetická retinopatie CVI (Cortical Visual Impairment) – centrální postižení zraku Úrazy oka: - Mechanické poškození - Kontuze (zhmoždění) - Poškození zářením - Poškození teplem - Poleptání kyselinami a louhy - Zlomeniny očnice II. Psychické procesy u OSOB SE zrakovÝM postiženÍM 1. Vnímání A. U vidící osoby: Celistvost – zaručena kombinací všech smyslů při vnímání, minulými zkušenostmi Výběrovost – vztah k aktuálním potřebám, zaměření jen na část z celku Významovost – objekt je nositelem informací a významů, uplatňuje se proces zobecňování a verbalizace B. U osoby s těžkým postižením zraku: Celistvost - narušena ztrátou či narušením základního smyslu – zraku Výběrovost – množství podnětů je redukováno a tím i možnost výběru Významovost – objekt není pochopen a vnímán ve svém plném významu 2. Pozornost A. U vidící osoby: bezděčná – spontánní zájem a koncentrace pozornosti na vybrané jevy/ předměty záměrná – možnost koncentrace pozornosti B. U osoby s těžkým postižením zraku: bezděčná – redukce množství objektů záměrná – zaměřená na sluchové podněty, jejichž jednotvárnost unavuje. Možnost snížení aktivační úrovně až po deprivaci 3. Paměť A. U vidící osoby: Uchování důležitých informací, množství informací je možné získávat opakovanou vizuální zkušeností B. U osoby s těžkým postižením zraku: Množství informací není možné získávat opakovanou vizuální zkušeností. Nutné zapamatování a dlouhodobé uchování velkého množství informací, často jen slyšených (pomáhá opakování, systém) 4. Představy A. U vidící osoby: Představy: na rozhraní mezi smyslovým a abstraktním poznáváním; méně intenzivní než vjemy, nestálé, trvalé, možnost poznávat i minulé a budoucí B. U osoby s těžkým postižením zraku: - zlomkovité, schematické, konkrétní - výskyt verbalismů - vhodné je využít častého opakování,názornosti 5. Myšlení A. U vidící osoby: - zobecněné, nepřímé, zprostředkované poznávání - myšlenkové procesy – analýza, syntéza, zobecňování... B. U osoby s těžkým postižením zraku: - konkrétní,chybí vizuální myšlení - obtíže při srovnávání zobecňování, vyčleňování obecných a nepodstatných znaků - obtíže s propojením informací 6. Řeč a komunikace A. U vidící osoby: Možnost abstrakce, představivosti, získání slovní zásoby zkušeností, spojením předmět/jev – slovo B. U osoby s těžkým postižením zraku: Verbalismus – porucha vzájemného poměru smyslového a pojmového ve prospěch převahy pojmového, tzn. používání pojmů bez přesného vědomí toho, co znamenají Vývoj řeči většinou opožděn asi do 7let, pak rychlý rozvoj - řeč je kompenzačním prostředkem - zvýšený výskyt poruch řeči (zejména dyslálie) - časté stereotypy v chování (kývání, tlačení očí aj.) III. Raná péče Vývoj zraku dítěte v raném věku - 1. – 6. týden - reakce na světlo, v 6. týdnu i směr pohybujícího se předmětu, - 2. – 3. týden - začíná krátkodobě fixovat - 7. – 10. týden - pozoruje předměty - 2 měsíce – sleduje objekt měnící směr pohybu - 4 měsíce – zrakové soustředění, fixace několik metrů, akomodace - 4. – 6. měsíc – první diferenciace barev, zač. prostorové vidění - 3 roky – diferenciace geometrických tvarů Vývoj jednoduchého binokulárního vidění dle vývoje reflexů: - (0-2m) fixační reflex - (2.m) binokulární fixační reflex - (3.m) reflex konvergence, divergence - (4.m) reflex akomodace - (6.m) reflex fúze - (od 1 roku) rozvoj prostorového vidění - (do 7 let) stabilizace binokulárního vidění Definice rané péče: “soustava služeb a programů poskytovaných dětem ohrožených v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdrav. postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace. Tyto služby mají být poskytovány od zjištění rizika nebo postižení do přijetí dítěte vzdělávací institucí tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy.” (Hradílková) Raná péče = early intervention, Frühförderung - od konce 60. let v USA - dále Skandinávie, Evropa - v ČR od r. 1990 Vliv na vznik rané péče - Teorie imprintingu (vtištění) - Výzkumy interakce matka – dítě - Poznatky o pozitivním vlivu stimulace v raném věku dítěte a o důsledcích deprivace - Hnutí za práva handicapovaných Raná péče v ČR - realizace ve Střediscích rané péče (SRP) – viz. www.ranapece.cz - zřizována “Společností pro ranou péči” Raná péče jako proces 1. vyhledání klienta = depistáž 2. přijetí klienta do péče 3. diagnostika 4. poskytování služeb 5. přechod dítěte do vzdělávacího zařízení (v poradenské péči SPC) 6. ukončení péče Znaky rané péče - včasná péče o dítě (intervence) od narození – 4 roky - týmová práce (speciální pedagog, instruktor zrakové stimulace, sociální pracovník, + externí spolupracovníci) - spolupráce s rodiči - působení na společnost Klienti SRP - Rodiče s dítětem, které má zrakové postižení, ve věku od narození do 4 let (příp. do nástupu do předškolního zařízení) - Rodiče s dítětem, které má kombinované postižení , ve věku od narození do 7 let Služby SRP - návštěvy v rodině - zasílání informací/ časopisů (Rolnička) - organizace týdenních rehabilitačních pobytů - půjčování hraček a spec. pomůcek do rodin - organizace seminářů Zraková stimulace Etapy (zkráceno): 1. motivace (nasvícením předmětu, zvukem..) 2. zaměření pozornosti (+ přenášení pozornosti) 3. senzomotorická koordinace (oko-ruka, orientace v prostoru, od tří let i na ploše) 4. rozlišování tvarů na obrázcích/ piktogramech (dále vnitřní členění obrázků) Pomůcky pro zrakovou stimulaci a pro aktivní učení - Panenka Lea - audiovizuální panel - Little room (pokojíček) - Light box (světelný panel) - hmatový závěs - hmatové desky - zrakově stimulační karty - „nasvícení černým světlem“ - audiovizuální panel >> používají se kontrastní, luminiscenční barvy, různé materiály IV. Speciálně pedagogické centrum Poradenské služby by měly přispívat k celkovému rozvoji osobnosti žáka/studenta a podporovat jej dle potřeby jak již před zahájením školní docházky, tak po celou dobu vzdělávání, měly by přispívat ke zmírňování důsledků postižení a také k prevenci jeho vzniku. Úkoly centra poskytujícího služby žákům se zrakovým postižením lze vymezit následovně: è zajištění speciální připravenosti žáků s postižením na povinnou školní docházku a vytvoření kompletní podkladů pro zařazení do škol či školských zařízení běžných /pro zrakově postižené è vykonávání speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky è zjišťuje individuální předpoklady žáka a spolupracuje se školou při vytváření individuálního vzdělávacího plánu è poskytuje poradenství škole a rodičům v oblasti vzdělávání. Velmi zásadní je poradenství pro rodiče a pracovníky školy, kteří se často se žákem/studentem se zrakovým postižením ještě nesetkali a nemají představu o jeho reálných možnostech, kompenzačních pomůckách či metodách práce ve vyučování. è provádí depistáž v daném regionu ve spolupráci s dalšími odborníky a institucemi – lékaři, pracovníky Středisek rané péče, Tyfloservisů o.p.s. a TyfloCenter o.p.s. apod. è sleduje vhodnost zařazení do školy a vyhodnocuje školní úspěšnost è poskytuje podporu a poradenství ve specifických činnostech (rozvoj zrakových a sluchových funkcí; nácvik prostorové orientace a sebeobsluhy; nácvik vlastnoručního podpisu; nácvik čtení a psaní bodového písma apod.) è poskytuje podporu a poradenství v práci s kompenzačními pomůckami, zapůjčuje vhodné pomůcky, učebnice a didaktické materiály è zaměřuje se na osvětovou činnost, vytváření informačních materiálů è spolupracuje s ostatními odborníky a poradenskými pracovišti è organizuje diagnostické pobyty žáků, setkání s odborníky apod. n Obsah poradenských služeb a činnost blíže definuje Vyhláška č. 116/2011Sb. mění vyhl. č. 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních V. Poradenství pro OSOBY SE zrakovÝM postiženÍM - Střediska rané péče - SPC - Tyfloservis, o.p.s. - TyfloCentrum, o.p.s. - SONS Sociální rehabilitace Jesenský (1995 sec.cit. Květoňová – Švecová, 2000a, s.65) definuje sociální rehabilitaci jako: “Proces učení žít s vadou, proces překonávání neschopností v individuální i společensky významných činnostech, proces prevence i odstraňování defektivit a handicapů. Konečným výsledkem tohoto procesu je akceptace vady, životní pohoda a na nejvyšším stupni také integrace.” Sociální rehabilitace I = základní dovednosti - poskytuje Tyfloservis o.p.s., Dědina o.p.s. Sociální rehabilitace II = nácvik obsluhy kompenz. pomůcek - poskytuje TyfloCentrum o.p.s., Dědina o.p.s. 1. SONS - Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých (více na www.sons.cz) Historie: 1989 * ČUNS (Česká unie nevidomých a slabozrakých) - budování sítě ambulantních středisek pomoci (Tyfloservis) - Rehabilitační a rekvalifikační středisko - Středisko pro odstraňování architekt. bariér - Středisko pro výcvik vodicích psů - Slepecké muzeum aj. 1996 - ČUNS + Společnost nevidomých a slabozrakých ČR = SONS (působení od 1.1.1997) SONS - činnosti - spolková činnost (provoz klubů a zájmové činnosti) - odborná pomoc a služby pro občany se ZP (provoz ambulantních středisek) SONS - odborná střediska - Středisko integračních aktivit, prac. uplatnění a sociálně právního poradenství - Metodické centrum informatiky -Výcvik vodicích psů - Oddělení pro zahraniční styky a kulturně osvětovou činnost - Metodické středisko pro odstraňování archit. bariér - Vydavatelská činnost - Prodejna pomůcek Olomouc SONS - další služby - asistence - poradenská činnost - podpora prac.uplatnění - krátkodobé rekondiční a rehab. pobyty - výcvik vod. psů a servis jejich držitelům - volnočasové aktivity - osvětová činnost + časopisy (ZORA, NAŠE ŠANCE) 2. Tyfloservis, o.p.s. (více na www.tyfloservis.cz) - vznik v r. 1991, od r. 2001 samostatná obecně prospěšná společnost, SONS zřizovatelem - Oblastní ambulantní střediska viz internet - tým: proškolení spec. a soc. pedagogové Klienti: - dolní věková hranice 15 let - lidé s postižením zraku (většinou klienti, kteří získali zrakové postižení či kterým se zrak zhoršuje) - osoby s kombinovaným postižením (především poradenství) Poskutje: - nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu - nácvik sebeobsluhy (stravování, os. hygiena, péče o oděvy a domácnost, přípravy pokrmů...) - nácvik čtení a psaní Braillova písma - nácvik psaní na klávesnici/psaní na kancelářském stroji - nácvik vlastnoručního podpisu - nácvik sociálního kontaktu a komunikace - nácvik využívání zbytků zraku a kompenzace jeho absence (používání pomůcek, zejm. lupy) - poradenství ve výběru pomůcek a nácvik jejich použití Tyfloservis, o.p.s. - realizace služeb - především práce v terénu - individuální návštěvy - ambulantní návštěvy 3. Krajská TyfloCentra (více na www.tyflocentrum.cz) - od r. 2001 samostatná obecně prospěšná společnost, SONS zřizovatelem, každé TyfloCentrum je samostatnou o.p.s. TyfloCentra - služby = Služby soc. rehabilitace II A. Centrum sociálních služeb pro nevidomé a slabozraké (někde jako Centrum denních služeb) - asistentské služby - služby sociální péče - sociálně-právní poradenství B. Centrum pomůcek a informatiky - poradenství, konzultace a nácvik použití kompenzačních pomůcek – pomůcek na bázi informačních technologií - přípravné, základní a nástavbové kurzy obsluhy pomůcek + práce s internetem - digitalizace úpravy textů, slepecký a zvětšený tisk, vyhledávání na internetu - technické poradenství v oblasti informačních a komunikačních technologií 4. Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina, o.p.s. - od r. 1994 - od r. 2001 o.p.s., zřizovatelem SONS - klienti: 16 - 62let, zejména později osleplí, dále s vrozenou vadou (rekvalifikace), kombinovaně post. Služby: - diagnostika - sociální rehabilitace - pracovní rehabilitace - rekvalifikace Rekvalifikační kurzy (aktuální nabídka na www.dedina.cz ): - masér - počítačové kurzy - košíkářská výroba - tkalcovská výroba - keramická výroba - klient získá osvědčení s celostátní platností Nabídka dalších služeb: - fitness cenrum - rehabilitační tělocvik - jazykové kurzy (zaměření na konverzaci) Hrazení pobytu: - ÚP, dotace MPSV, sponzoři 5. Domovy pro zrakově postižené - Brno – Chrlice, Praha – PALATA - nabídka: ubytování, poradenství a sociální rehabilitace, zdravotnické a rehabilitační služby, volnočasové aktivity, kurzy + Charita Opava - Dům sv. Cyrila a Metoděje pro zrakově postižené VI. Vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením Legislativa: n Školský zákon – č. 472/2011 Sb., mění zákon č. 561/2004 Sb. n Vyhláška č. 147/2011 Sb. mění vyhl. č. 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných n Vyhláška č. 116/2011Sb. mění vyhl. č. 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních n RVP – vymezuje m.j. Klíčové kompetence Kompetence (dle RVP ZV) n kompetence k učení n kompetence k řešení problémů n kompetence komunikativní n kompetence sociální a personální n kompetence občanské Kompetence u osob se zrakovým postižením - kromě běžných kompetencí, jejichž zvládnutí se očekává u žáků a studentů bez postižení, existují kompetence specifické, které přesahují běžný rámec. V tomto smyslu musí člověk s postižením zraku zvládat více než člověk bez postižení (samostatná orientace v prostoru, zvládání každodenních činností, čtení a psaní v Braillově písmu apod.). Cíle předškolní výuky: n rozvoj zrakových funkcí n rozvoj sluchového vnímání n rozvoj hmatového vnímání n rozvoj čichu a chuti n rozvoj řeči n rozvoj estetického vnímání n rozvoj orientace a samostatného pohybu Kontakty na školy, SPC a další instituce najdeme na http://is.braillnet.cz . Základní školy pro zrakově postižené: n Základní škola pro zrakově postižené Prof. V. Vejdovského, Olomouc-Hejčín n Web: http://www.zrakol.cz n Základní škola pro zrakově postižené Jaroslava Ježka (MŠ, ZŠ, ZŠ praktická, Praktická škola 2-letá) n Web: http://www.skolajj.cz n Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno n Web: http://www.zsi-hlinky.cz n Základní škola pro zrakově postižené, Plzeň n Web: http://www.volny.cz/zrak n Základní škola pro zrakově postižené, Praha 2 n Web: http://www.braillnet.cz/kopzzs n Základní škola pro zrakově postižené, Opava Střední školy pro zrakově postižené: n Konzervatoř Jana Deyla a Střední škola pro zrakově postižené, Praha n Web: http://www.kjd.cz/ n Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha n Web: http://goa.braillnet.cz n Střední škola Aloise Klara n Web: http://http://www.aklar.cz/ Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno n Web: http://www.sss-ou.cz Pomoc a pomůcky pro slabozraké žáky a studenty: n Písmo – Zvětšené, Kontrastní, Bezpatkové n Pomůcky - Lupy a monokuláry, Elektronická zvětšovací zařízení, Počítač se speciální výbavou – tzv. zvětšovače Pomoc a pomůcky pro nevidomé žáky a studenty: n Písmo a obrázky - Reliéfní podoba – Braillovo písmo, reliéfní obrázky vyrobené pastami + fuser, thermoform n Pomůcky - Počítač se speciální výbavou – (tzv. odečítač – screenreader – program umožňující hlasový výstup) + (ev. Braillský řádek), Pichtův psací stroj, el. záznamník Tipy pro výuku: n Vyšší časová dotace na vypracování úkolu n Verbalizace důležitých informací n Názornost n Tematické propojení (projektová výuka, situační hry apod.) VII. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených (POSPZP) Požadavky na samostatný pohyb: - bezpečný - jistý - plynulý - esteticky přijatelný Předpoklady samostatného pohybu 1. Představa o prostoru - představa prostoru dle popisu, vjemů (čich, hmat, distančně pomocí hole), orientačních bodů a vodicích linií, vnímání pohybujících se objektů a rozpoznání směru jejich pohybu - u dětí: představy o geom. tvarech, rozlišování zvuků, bolest při setkání s překážkou patří k životu, chuť poznávat 2. Dovednosti - určit směr (znalost úhlů180º, 90º i 45º, vlevo-vpravo) - udržet směr (5 – 45m bez vodicí linie) - odhad vzdálenosti - odhad nakloněné roviny - stáčení trasy, zakřivení dráhy + možná lokalizace překážek bez doteku – tzv. echolokace Hlavní techniky pohybu - Samostatný pohyb bez průvodce a bez hole – TRAILING – tzv. kluzná prstová technika - Chůze s průvodcem - Chůze s vodicím psem - Chůze s bílou holí – techniky dlouhé hole Funkce bílé hole - Signalizační - Ochranná - Orientační - Opěrná Typy bílých holí 1. Dle způsobu použití: - Orientační - Signalizační - Opěrná 2. Dle konstrukce: - Neskládací - Skládací - Teleskopická - Kombinovaná Chůze s bílou holí – techniky dlouhé hole - Kluzná technika (gliding) - Kyvadlová t. - Kombinovaná t. - Diagonální t. (chůze do/ze schodů) Zásady tvoření tras - pohyb ne ve směru jízdy aut - změny povrchu dle počasí - určení vzdálenosti-ne pohyblivý cíl - rozdělení trasy do etap - kontrola trasy před nácvikem - vždy stejný popis trasy (stručný, výstižný) - bezpečnost = č.1 (vysoké, polovysoké překážky) Výuka POSPZP: 1. u dětí: - speciální školy: předmět speciální péče - integrace/inkluze: úloha SPC 2. u starších 15let: - Tyfloservis, o.p.s. (instruktor prostorové orientace) VIII. HLUCHOSLEPOTA Duální senzorické postižení, cca 50% výskytu je u seniorů (60 let a výše). Definice: Hluchoslepota je jedinečné postižení, které vzniká kombinací sluchového a zrakového poškození. Způsobuje v důsledku účinků souběhu poruch funkcí sluchu a zraku závažné potíže v psychosociální oblasti, při komunikaci, sociální a funkční interakci s prostředím a při zajišťování vlastních životních potřeb takto postiženého člověka. Současně zabraňuje plnohodnotnému začlenění a zapojení do běžného života a společnosti Skandinávská definice vymezuje tři zásadní problémy způsobené tímto postižením – problémy v oblasti komunikace, získávání informací a v orientaci v prostředí. Kombinace postižení znemožňuje automaticky využívat služby pro osoby se zrakovým a se sluchovým postižením. Klasifikace - podle stupně duálního postižení (Dle stupně absence zraku a sluchu a jejich souhrnu) • totálně hluchoslepé osoby • prakticky hluchoslepí • slabozrací neslyšící • nedoslýchaví nevidomí • slabozrací nedoslýchaví Klasifikace - podle doby vzniku postižení n hluchoslepí od narození n prvotně neslyšící s ranou ztrátou zraku n prvotně neslyšící s pozdní ztrátou zraku n prvotně nevidomí s ranou ztrátou sluchu n prvotně nevidomí s následnou pozdní, pořečovou ztrátou sluchu n prvotně vidící a slyšící s následnou ztrátou sluchu i zraku v raném období n prvotně vidící a slyšící s následnou ztrátou sluchu i zraku v pořečovém období n prvotně slabozrací s následnou ztrátou sluchu n prvotně nedoslýchaví s následnou ztrátou zraku Komunikační systémy - volí se dle stupně postižení a doby jeho získání n Znakový jazyk n Taktilní znakový jazyk n Daktylotika (prstová abeceda) n Daktylotika do dlaně n Tiskací písmena psaná do dlaně n Braillovo písmo n Dlaňová abeceda (např. Lormova) n Odezírání n Vibrační metody (TADOMA, Tactiling) Vzdělávání n Speciální třídy pro hluchoslepé (Olomouc, Beroun) n Školy pro zrakově/ sluchově postižené n + možnosti vzdělávání pro žáky s kombinovaným postižením Organizace pro hluchoslepé n LORM – Společnost pro hluchoslepé (www.lorm.cz) n Tyfloservis, o. p. s. n VIA Sdružení hluchoslepých n Záblesk – Sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí