. Mgr. Josef Lukas, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno ¨Gesselovy škály – na základě pozorování a analýzy filmových záznamů chování dětí ¨diagnostika poruch vývoje, informace o temperamentu, o dovednostech sociálních, o emoční stabilitě, frustrační toleranci a o povaze vztahů dítěte s rodiči ¨5 sledovaných oblastí: adaptivní chování (zrak, kresba…), hrubá motorika, jemná motorika, řeč, sociální chování. ¨Klíčové věky – podstatná stadia zralosti dítěte, která tvoří referenční body při vyšetření. Klíčové období je období, v němž jsou určité podstatné vzorce chování nejvýraznější nebo období, kdy se určité chování mění ¨Bazální věk X strop ¨Vývojový koeficient (celkový věk/ chronologický věk) ¨Stanford-Binetova zkouška – založena na vývojovém principu, užívá věkové standardy výkonů ¨důležitá je správná volba úrovně, na níž testování začínáme (dítě musí k zvládnutí problému vynaložit určité mentální úsilí, ale nesmí mít dojem, že úkol nelze zvládnout) ¨úkoly se rychle střídají a děti zaujmou ¨kvalitativně se analyzuje: schopnost logického myšlení, úroveň řeči, paměťové složky, pozornost dítěte, úroveň soc. porozumění, specifické obtíže zrakové percepce, úroveň jemné motoriky a vývoj senzomotorických dovedností ¨nelze použít pro děti se smyslovými poruchami nebo poruchami řeči ¨Wechslerovy zkoušky inteligence –inteligence složena z řady dílčích vzájemně nezávislých schopností, které nemusejí být rovnoměrně rozloženy ¨inteligence ≠ intelekt (u inteligence se projevují osobnostní rysy) ¨celkové IQ představuje index všeobecné mentální schopnosti. Je konstruováno jako IQ deviační, které vyjadřuje pozici jedince v jeho věkové skupině ¨PDW – Pražský dětský Wechsler: položky upraveny tak, aby odpovídaly našemu kulturnímu prostředí ¨nevýhodou je i zkouškový přístup, kdy postupujeme od jednoduchých otázek ke stále těžším a složitějším (unavuje a nudí nebo vzbuzuje strach ze selhání vedoucí k nejrůznějším obranám, což zkreslí výsledek testu) ¨Obrázkový inteligenční test (J. A. Stuart) – jde o krátký neverbální test ¨obsahuje 3 typy úkolů: eliminace (vyloučení obrázku, který k ostatním logicky nepatří), řady (vyžadují pochopení logické následnosti nebo principu střídání), obrázkové analogie. ¨kromě schopnosti neverbálního úsudku a tvoření vztahů vyžaduje i dostatečnou zralost vizuální percepce. Je použitelný u dětí s poruchami řeči a poruchami motoriky ¨ ¨SON-R 2,5-7 – neverbální test, složený ze 6 subtestů (Mozaiky, Kategorie, Skládanky, Analogie, Situace, Vzory) ¨blíží se tzv. „culture fair“ testům ¨Vývojový test zrakového vnímání: hodnocení úrovně zrakového vnímání dětí, které měly nějaké potíže v učení. ¨metoda členěna do subtestů, které lze použít i samostatně. ¨součástí testu je testovací sešit, záznamový arch, demonstrační karty (trojúhelník, čtverec a další tvary) a 3 šablony k vyhodnocení výsledků + obyčejné i barevné tužky. ¨subtesty měří dílčí schopnosti: vizuomotorická koordinace (spojování bodů), figura-pozadí, konstantnost tvaru, poloha v prostoru (dítě má rozlišit, které tvary jsou obrácené a otočené), prostorové vztahy (dítě má obkreslit určité geometrické tvary, které jsou zakresleny do soustavy teček) ¨Zkouška sluchové diferenciace (Wepman): zkouška slouží k posouzení schopnosti dětí sluchově rozlišovat zvuky mluvené řeči. ¨dítě má rozlišovat, zda dvojice bezesmyslných slov je stejná, či nikoli. Podněty se mohou lišit nanejvýš v jedné hlásce. ¨doporučuje se uvést zkoušku jako hru, kterou si teď zahrajeme. Hodnocení je pouze kvalitativní. ¨metoda je vhodná jako součást testové baterie, hodí se k diagnostice školských potíží a jako podklad pro volbu adekvátních nápravných cvičení. ¨Zkouška sluchové analýzy a syntézy: hodnocení úrovně schopnosti rozkládat slova na hlásky a naopak, z hlásek skládat slova. ¨určeno k diagnostice poruch čtení a psaní ¨ve zkoušce sluchové analýzy má dítě poznat, z jakých hlásek je dané slovo složeno a určit jejich správné pořadí. Ve zkoušce sluchové syntézy má dítě z izolovaně prezentovaných hlásek složit slovo. Je možné využít kvalitativní analýzy a zaměřit se na zjištění nejčastějšího typu chyb, tj. hláskových skupin, které mu činí největší potíže. ¨diagnostika školní zralosti, vyšetření dětí školsky neúspěšných a dětí s podezřením na SPU, dá se použít i u dětí s organickým postižením CNS. ¨Dosažení určitého stupně lateralizace je důležitým vývojovým mezníkem, který se projeví nejen rozvojem motoriky končetin, ale má svůj význam i pro rozvoj řečových dovedností a pro úspěšné zvládnutí čtení a psaní ¨zkouška zaměřena na hodnocení laterality horních a dolních končetin, očí a uší. Vyšetřované dítě má pomůcky ve stejném dosahu pro obě ruce, aby nebylo stimulováno k preferenčnímu používání jedné končetiny… ¨zkřížená lateralita – odlišná dominance ruky a oka (potíže při čtení i v různých činnostech vyžadujících senzomotorickou koordinaci) ¨Dovednost čtení důležitým předpokladem pro další vzdělávání, nedostatky ve čtení mohou být příčinou generalizovaného školního neúspěchu. ¨hodnocení rychlosti, přesnosti a porozumění čtenému textu ¨8 standardizovaných textů stoupající obtížnosti, 1 z nich je uměle vytvořen, podobá se českému textu, ale z hlediska obsahu je nesmyslný (míra významu porozumění čtenému sdělení pro rychlost a kvalitu čtení) ¨kontrolní text, kde je uveden i počet slov v každém a řádku, usnadní hodnocení chyb i počítání přečtených slov ¨vyšetření školsky neúspěšných dětí, doporučuje se u dětí s nižší úrovní inteligence, výchovně zanedbávaných a u dětí s podezřením na dyslexii ¨ ¨ ¨